האוצר: הנמלים לא יונפקו השנה - אלא בעוד 4-3 שנים

באוצר מכחישים הבוקר את הידיעות, כי במסגרת הרפורמה בנמלים תתבצע הנפקה של 15% מחברות הנמל כבר בשנה הראשונה ליישום הרפורמה. הממונה על התקציבים באוצר, קובי הבר, אמר ל-The Marker, כי אכן קיימת כוונה להעמיד למכירה את חברות הנמל בשלבים, אך בכל מקרה הדבר לא יתבצע


00:00 ,07.02.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

באוצר מכחישים הבוקר את הידיעות, כי במסגרת הרפורמה בנמלים תתבצע הנפקה של 15% מחברות הנמל כבר בשנה הראשונה ליישום הרפורמה. הממונה על התקציבים באוצר, קובי הבר, אמר ל-The Marker, כי אכן קיימת כוונה להעמיד למכירה את חברות הנמל בשלבים, אך בכל מקרה הדבר לא יתבצע השנה. "אנחנו לא ערוכים לביצוע של מהלך כזה עכשיו, ולהערכתי ההנפקה הראשונה בשיעור של 15% תתרחש תוך שלוש עד ארבע שנים", ציין.

במסגרת השינוי המבני בנמלים, תפורק רשות הנמלים לארבע חברות ממשלתיות - שלוש חברות נמל, שיופרטו בשלבים, וחברת נכסי הנמלים שתחזיק בחלק מנכסי הנמלים ותנתב את ההשקעות ביניהם.

הליך ההפרטה יהיה דו שלבי, ויתפרש על פני כמה שנים. 15% מהנמלים יופרטו כאמור כעבור 4-3 שנים ויתרת מניות השליטה כעבור 5-4 שנים נוספות. נושא זה מצוי עדיין בדיונים. מקורבים למו"מ ציינו, כי "הצדדים נמצאים על הישורת האחרונה של המו"מ וכל צד מנסה להשיג את המקסימום לקראת הסוף".

במסגרת הרפורמה יזכו כ-2,500 עובדי הנמלים בתוכנית פיצויים דומה לזו שקיבלו עובדי רכבת ישראל עם הפיכתם לחברה ממשלתית. מדובר במענק של כ-40 אלף שקל שיתפרש על פני כמה שנים וכן קידום של 2-1.5 דרגות שכר. בנוסף, במסגרת התוכנית יגולם גם "מענק הפרטה" שיהיה על פי הערכות בסך של 50-40 אלף שקל. על פי הערכות, עלות ההסכמים עם העובדים היא כ-200 מיליון שקל לפחות.

לגבי תעריפי הנמלים, הרפורמה המהותית תיכנס לתוקפה רק ב-2006. בשלב הראשון מציין הממונה על התקציבים באוצר, התעריפים הנוכחיים ייקבעו כתעריפי מקסימום, ומהם יוכלו הנמלים לתת הנחות, בהתאם לתחרות שתתפתח בין חברות הנמל.