ה- Tally קוראים להתערבות השר שטרית; שטרק: נבחן האם התאגדות חברות המניה בגדר הגבל עסקי

"אנו מבקשים ממך להורות לנמל אשדוד שלא לנקוט בצעדים חד צדדיים שיפגעו בציבור לקוחות הנמל ואזרחי ישראל עד לבחינת הנושא על ידיך ואנשי משרדך", כתב פורום חברות המניה אל שר התחבורה מאיר שטרית. על כך הגיבה שטרק: לא ניתן לחברות המניה לעצור את הקדמה והתייעלות בנמל


00:00 ,29.09.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

"אנו מבקשים ממך להורות לנמל אשדוד שלא לנקוט בצעדים חד צדדיים שיפגעו בציבור לקוחות הנמל ואזרחי ישראל עד לבחינת הנושא על ידיך ואנשי משרדך", כתב פורום חברות המניה אל שר התחבורה מאיר שטרית. על כך הגיבה שטרק באומרה: "לא ניתן לחברות המניה לעצור את הקדמה והתייעלות בנמל אשדוד"
 
"לצערנו, נוכחנו כי לצד ההבטחות, נושאת הרפורמה בחובה גם סכנות לא מעטות. עיקר הסכנה היא רצונם של הנהלות הנמל לנכס לעצמם כמה שיותר תחומי פעילות בכדי ליצור קרטל שירותים שיפגע בלקוחות הנמל.  אחת מהדוגמאות היא האיום על המשך הפעלת שירותי המניה בנמל אשדוד, שירותים הניתנים לנמל וללקוחותיו בידי חברות פרטיות מזה עשרות שנים לשביעות רצונם המלאה של כל מקבלי השירות", כתבו אנשי פורום חברות המניה אל שר התחבורה שטרית.
 
לטענתם, מדובר בהלאמה של שירות פרטי בניגוד מובהק למגמה רצויה של הרפורמה. נציגי הפורום ציינו בפני השר שעל אף הניסיון שעושה הנמל להציג את שירות המניה כשרות אנכרוניסטי, הרי שמדובר בשירות חיוני המתקיים תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות ואשר קיים קונצנזוס מקיר לקיר בקרב כל לקוחות הנמל באשר לנחיצות השירות. 
 
"אנו יודעים כי הוצג בפניך כאילו מערכת ה-TOS עתידה לייתר עובדים ולייעל את עבודת הנמל, אולם האמת רחוקה מלהיות כזו. המערכת אמנם תייתר עובדי חברות פרטיות אולם תחייב קליטת עובדי נמל תחתיהם. המשמעות האמיתית הנגזרת מהחלטת נמל אשדוד אחת היא - ייקור השימוש למשתמשים בהובלה ימית", נכתב.
 
הפורום שב והציג טענותיו: עלות הפעלת המערכת בידי עובדי נמל תהיה גבוהה יותר באופן משמעותי;ביטול פעילות חברות המניה בתחום המכולות תגרום לייקור השירות בתחום המטען הכללי;סוכני האוניות יידרשו לעבות את מערך התפעול שלהם;ניגוד עניינים בין עובדי הנמל ללקוח;העלויות יגולגלו לפתחו של הצרכן, בניגוד גמור למגמה הרצויה של הפחתת עלויות.
 
 
שטרק: אנו שוקלים לפנות לממונה על הגבלים עסקיים
 
יו"ר חברת נמל אשדוד, איריס שטרק, שבה והגיבה לטענות הפורום. בהתייחס למעורבות חברות המניה בהפעלת המערכת הממוחשבת של נמל איתן בנמל אשדוד, אמרה יו"ר חברת נמל אשדוד, איריס שטרק  ש"לא ניתן לחברות המניה לעצור את הקדמה וההתייעלות בנמל אשדוד". לדבריה, "השקת מערכת המחשוב בנמל אשדוד, במסגרת השקת  נמל איתן, מובילה לייעול משמעותי של תהליכי העבודה וקיצור זמני המתנה, לטובת לקוחותינו אשר יבוא לידי ביטוי גם באפשרות להוזלת חלק מהתעריפים, בהתאם לאישורי הרגולטור. בנוסף, יש לציין שמהלך זה  משפיע על  הצמיחה וההתרחבות העסקית של חברת נמל אשדוד".
 
בנוסף, אמרה שטרק ש"אנו בוחנים האם ההתאגדות של חברות המניה היא בגדר הגבל עסקי ולאור זאת נפעל. אנו שוקלים לפנות לממונה על ההגבלים עסקיים בנושא זה".
 
שטרק ציינה  ש"אנו פועלים לפי המודל הבינ"ל המקובל בכל העולם, לפיו חברות המניה אינן מעורבות בהפעלת מערכת המחשוב שהיא הליבה העסקית והניהולית של  פעילות הנמל.  לכן דרישת  חברות המניה להיות מעורבת במערכת המחשוב, אין לה כל  בסיס".    
 
לדבריה, "במסגרת הבדיקות שאנו עורכים, בדקנו גם עם חברת TSB, המיישמת את מערכת ה- TOS בכ- 70 נמלים בעולם, עולה שהרוב המוחלט של חברות המניה אינן מעורבות בהפעלת המערכת, אלא עוסקות בתפקידי חברות המניה המסורתיים ואינן מעורבות בתהליכי תכנון טעינת אוניות ופריקתן שהם חלק אינטגרלי מניהול הנמל".