דן תיכון: אני מתפטר

יו"ר חני: "לאחר שנתגלו אי סדרים חמורים ופגיעה שיטתית קשה בטוהר המידות בחנ"י / רשות הנמלים, ומאחר והגורמים הממונים ברשות החברות ובמשרדי הממשלה פועלים יחד עם גורמים פוליטיים אינטרסנטיים בכדי למנוע את תיקון המצב, הריני מגיש בזאת את התפטרותי מתפקיד יו"ר הדירק


00:00 ,05.01.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

יו"ר חנ"י: "לאחר שנתגלו אי סדרים חמורים ופגיעה שיטתית קשה בטוהר המידות בחנ"י / רשות הנמלים, ומאחר והגורמים הממונים ברשות החברות ובמשרדי הממשלה פועלים יחד עם גורמים פוליטיים אינטרסנטיים בכדי למנוע את תיקון המצב, הריני מגיש בזאת את התפטרותי מתפקיד יו"ר הדירקטוריון של חנ"י ".
 
זהו נוסח המכתב ששיגר הבוקר דן תיכון לשר התחבורה שטרית, עם העתק למבקר המדינה וליועץ המשפטי לממשלה. היום חוגג דן תיכון, יו"ר הכנסת לשעבר, את יום הולדתו ה- 69 וביום זה החליט תיכון לפרוש מפעילותו בחנ"י.
 
על השאלה מדוע החליט לפרוש השיב תיכון: "הפוליטיקאי החדש ניצח את הישן. קבעתי ביום הולדתי לסיים את הקריירה הפוליטית/ציבורית שלי מאז 1965. בקרב האחרון על טוהר המידות – לא הצלחתי. במיוחד לאור ההעירכות הפוליטית החדשה שנוצרה במדינה. לפני מספר חודשים הוסכם עם שר התחבורה שטרית שאי אפשר למשיך עם עמוס רון כמנכ"ל חנ"י. סיבות הומניות ולחצים על שר התחבורה מנעו את יישום הסיכום. אני מתפטר ומתנצל בפני 110 עובדי החברה שמרגישים שהקברניט עזב את הסיפון. החברים בירושלים (רומז: חברי הכנסת והשרים) ביקשו לנטרל אותי ולכוון אותי החוצה. דפקתי על השולחן והסקתי מסקנות".
 
תיכון ציין, במסיבת עתונאים מיוחדת שהתקיימה הבוקר, לקראת כינוס דירקטוריון חנ"י, שהוא עובד ציבור משנת 1965, אך בנורמות, הקיימות, לטענתו, ברשות הנמלים ואח"כ בחנ"י, הוא מעולם לא נתקל.

טיוטת דוח ביקורת פנימית

תיכון אמר שלאחרונה הובע לידיעתו דבר קיומה של טיוטת דוח ביקורת בנושא התקשרות לביצוע עבודות עפר, כריית עודפי עפר וחול ויישור קרקע בשטח "הטלפורט" באשדוד. לדבריו, בשל חומרת הממצאים, העוסקים בין השאר בהתנהלותו והתנהגותו של עמוס רון כמנכ"ל חנ"י / רשות הנמלים, הוא סבור שטיוטת הדוח חייבה אותו לפעול על פי סעיף 35 (א) לחוק החברות הממשלתיות. סעיף זה קובע שבמידה ויו"ר דירקטוריון מגלה שלכאורה מתקיימת בחברה בה הוא מכהן כיו"ר פגיעה בחוק או בטוהר המידות, עליו להביא את הענין ללא דיחוי לידיעת השרים, מבקר המדינה והרשות.
 
טיוטת הדוח דנה בחברת בוסטיקו בע"מ שעסקה בקריית חול באשדוד , ללא קיום הליך מכרז, בעבודה בהיקף של מליוני שקלים.לדברי תיכון, שני יועצים משפטיים סירבו לטפל בנושא זה ואמרו, לטענתו, שהנושא "מסריח". "אף אחד לא מכיר את החברה הזו ומי עומד מאחוריהם", אמר תיכון. הוא רמז שמאחורי הפרשה עומדים גורמים כבדי משקל.
 
הוא ציין שהוא, כיו"ר שהוגדר בהגדרת התפקיד כ"לא פעיל", לא ידע על הפרשה, אלא רק בסוף פברואר 2005, אז הונחה על שולנו תביעה משפטית מבוסטיקו על סך של 2.5 מליון ₪. "קראתי ולא האמנתי. פניתי למבקר הפנימי והטלתי עליו לבדוק את הפרשה. המבקר פירסם באמצע ספטמבר 2005, טיוטת דוח ביקורת. הדוח עוסק בשמות: מדובר במנכ"ל ובשני חברי הנהלה ובהתנגדות של כל מיני אנשים שאומרים שהם לא מבינים מה קורה שם ושאסור לעשותם".
 
לדברי תיכון, הדוח יצא באמצע ספטמבר 2005. בטיוטת הדוח נדרשו ארבעה עובדים, לרבות עמוס רון, להשיב על שאלות שאינן פתורות. "כולם השיבו למעט המנכ"ל. רון, שניתנו לו 45 יום למתן תשובה, לא השיב. הוא התחמק. אם הייתי יודע מה היה בטיוטת הדוח, הייתי מורה לפרסמו מיד. על פי הנוהל, אני לא אמור לדעת על טיוטה אלא אם הכל מסוכם. השמועות על והחשד לכאורה לעבירות פליליות צברו תאוצה והענין הפך לנחלת הכלל. המבקר אמר לא אחת: המנכ"ל מסרב להשיב, למרות הדרישה ל- 45 יום".
 
"הדוח קשה ביותר. המבקר ברר את המסמכים הכתובים ולאחר שיחות הוא הגיע למסקנות. מדובר בבחינת טיוטה בלבד, אך אני עם נסיוני הרב, מעולם לא קראתי דבר כזה. זה הובא לידיעתי כטיוטה בסוף דצמבר. כשקראתי נפלתי מהכסא".

תיכון: מאז הרפורמה - חנ"י לא מתפקדת

על ההתנהלות של חנ"י בתקופה האחרונה אמר תיכון: "מאז הרפורמה, בעצם חנ"י לא מתפקדת. המנכ"ל פעיל/לא פעיל תקופה ארוכה ואני נשאל 'הכיצד ?'. אני חככתי בדעתי אך מאחר ותפקידי הוא יו"ר לא פעיל, אני מקפיד, מאז הרפורמה, שלא להיות מעורב בניהולה השוטף של החברה. לצערי, אני קורא שאני מעורב כאן בכל מהלך ומהלך. ההחלטה להגדיר אותי יו"ר לא פעיל היתה מקובלת עלי, אך זה לא מנע ממשהו להפיץ עלי שמועות על מעורבותי בחברה".
 
תיכון גם רמז על שאיפותיו הפוליטיות של רון ועל כוונתו להשתלב כחבר כנסת בבחירות הקרובות. "אם זה נכון, הוא חייב היה להשעות עצמו מייד מתפקידו". רון (ראה ידיעה נפרדת), בתגובה לשאלה זו, לא הכחיש את שאיפותיו אלו ואף ציין שהוא קיבל פניות מכל המפלגות הגדולות.