דוד חרמש: פיתוח והשקעות בנמלים הם מנוע צמיחה מרכזי לכלכלת ישראל

יו"ר דירקטוריון חברת נמל חיפה בראיון מיוחד: הפעילות בנמל עלתה בכ- 10% בחצי השנה האחרונה; פועל להקמת פרוייקט הכרמל שלבים א' ו- ב' כמקשה אחת ולהרחבת השטחים עורפיים עד כמה שאפשר


00:00 ,11.10.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

חרמש: הפעילות בנמל עלתה בכ- 10% בחצי השנה האחרונה; פועל להקמת פרוייקט הכרמל שלבים א' ו- ב' כמקשה אחת ולהרחבת השטחים עורפיים עד כמה שאפשר; טוען: "חלק מפעילויות חנ"י ראוי שיהיו בידי חברות הנמל"; חרמש תומך ברפורמה בתעריפים
 
"הרפורמה היא צעד חשוב לכלכלה הישראלית ופעילות הסחר הבינלאומית של ישראל", אומר דוד חרמש, יו"ר דירקטוריון חברת נמל חיפה, בראיון מיוחד. לדבריו, נוצרה אווירה במישור הבינלאומי, אוירה המאפשרת הגדלת היבוא והיצוא למדינת ישראל. "חברות ספנות גלובליות שהסתייגו מלפקוד את נמלי ישראל, מחשש לעיצומים ושירות לא משביע רצון, שינו את עמדתן".
 
בהתייחסו להיקפי הפעילות בנמל ציין חרמש שבחצי השנה האחרונה, תוך כדי שימוש באותם משאבים (כוח אדם וציוד), עלתה הפעילות בנמל בהיקף של כ-10%. "בחודשיים האחרונים, אני יכול לציין כי קצב הגידול בתנועת המטענים גבוה יותר ועומד על כ-20%. השאיפה שלנו, בטווח של חמש השנים, היא להכפיל את התפוקות בנמל".
 
בנמל חיפה החלו לגבש בימים אלו תכנית אסטרטגית שתושלם בשנת 2006. "הכוונה שלנו היא לראות בנמל חיפה נמל בינלאומי שמשרת מספר יעדים – וקודם כל את מדינת ישראל. היעד השני הוא שמדינות ערביות ממזרח לנו יראו בנמל חיפה כנמל מרכזי ליבוא ויצוא למדינות אירופה וארה"ב. היעד השלישי הוא שנמל חיפה ישמש כנמל ביניים (HUB) לשלושה יעדים מרכזיים – נמלי האגן המזרחי בים התיכון (טורקיה, קפריסין יוון), נמלי הים השחור והים האדריאטי", אומר היו"ר חרמש.
 
לטענתו, הפוטנציאל הגלום בהרחבת הסחר הוא ליבוא ולייצוא של כ-2 מיליון מכולות, שמשמעותה הכפלת היקף הפעילות בנמל. "נמל חיפה נמצא על הציר המקשר בין המזרח הרחוק לאירופה וארה"ב. ככזה הנמל חייב להיות נמל הבית של "צים" ושל חברות נוספות כדוגמת צ'יינה שיפינג וקוסקו".
 
בהתייחסו לתכניות הפיתוח של הנמל, אמר חרמש שהכל מותנה בכך שמקבלי ההחלטות בממשלה יבינו את הכוח הכלכלי שטמון בנמלים לקידום המסחר האזורי ותרומתו להאצת הכלכלה הישראלית. בנמל מבקשים להשפיע על מקבלי ההחלטות לאמץ החלטה ולהקים את פרוייקט הכרמל, שלבים א' ו- ב', כמקשה אחת ובכך, לטענת חרמש, יחסכו לפחות 200 מיליון שקל למדינה.
 
"למרות שהשירות שלנו טוב, יש עוד מקום לשיפור", אמר יו"ר הדירקטוריון בהתייחסו למחסור בשטחי העורף. לטענתו, חלק גדול מהבעיה נעוץ במחסור בשטחים עורפיים. "לצערי, הגורמים שהיו אחראיים על העניין לא נתנו דעתם לנושא, החל מרשות הנמלים ודרך עיריית חיפה ומשרדי הממשלה. כאן לא הנמל הוא שמפסיד, אלא המדינה".
 
לדבריו, הנהלת הנמל פועלת להרחיב השטחים עורפיים עד כמה שאפשר וכי מרבית השטחים המסופחים לנמל הם של חברות ממשלתיות: חב' החשמל, מקורות ותש"ן. "למתקנים האלה יש אלטרנטיבה, אבל לנמל אין, ולכן צריך לפנות אותם".
 
בהתייחסו לפעילות חברות הנמל מול חנ"י, מציין חרמש שהבעייה היא לא עודף רגולציה, אלא בצורה בה חנ"י עושה שימוש בסמכויות שלה. לדבריו, אין ספק שהרגולציה מיותרת, חלק מפעילויות חנ"י ראוי שיהיו בידי חברות הנמל. "ההסכם המסחרי בינינו לבין חנ"י הוא לא הגיוני בלשון המעטה. אנחנו מנהלים כיום מו"מ עם חנ"י על הסכם מסחרי קבוע שבו נוכל לשנות את גובה התמלוגים ודמי השימוש הקבועים. הבסיס עליו תומחרו נכסי הנמלים הוא מוטה כלפי מעלה, ואינו משקף את העלויות האמיתיות".
 
בהתייחסו לרפורמה בתעריפים אמר חרמש שחברת הנמל מייחלת לרפורמה בתעריפים, והם ישמחו להיות שותפים לנושא, למרות שהנושא כלל לא באחריותם. "ככל שהרפורמה תבוא מוקדם יותר, זה יהיה יותר טוב לנמלים ולמדינה".
 
הראיון המלא מתפרסם במגזין iportלחודש ספטמבר המופץ בימים אלה.