דו"ח משטרתי לחקירת הפיגוע בנמל אשדוד קבע שהתנהלות הנמל היתה תקינה ועפ"י הנדרש

צוות הבדיקה קבע כי ההתנהלות בנמל אשדוד לגבי המכולה, היתה תקינה ועפ"י הנדרש ממנו בעת אירוע זה ; נקודת הכשל המרכזית היתה במסוף קרני ; יוסקו מסקנות אישיות כנגד האחראים במסוף קרני


00:00 ,31.03.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
צוות הבדיקה קבע כי ההתנהלות בנמל אשדוד לגבי המכולה, היתה תקינה ועפ"י הנדרש ממנו בעת אירוע זה ; נקודת הכשל המרכזית היתה במסוף קרני ; יוסקו מסקנות אישיות כנגד האחראים לאי ביצוע בדיקת המכולה במסוף קרני

בעקבות אירוע חדירת 2 המחבלים שביצעו את הפיגוע בנמל אשדוד, באמצעות מכולה שהגיעה מעזה, הינחה מפכ"ל המשטרה את ראש אג"מ לבצע תחקיר של האירוע וכל התהליך שקשור לטיפול במכולות מעזה דרך קרני לנמל אשדוד.

בראש הצוות שמינה ראש אג"מ לבצע את הבדיקה, עמד ניצב משנה שייקה הורוביץ, רמ"ח חבלה, ואליו נילוו קצינים נוספים ממחלקת החבלה של המשטרה.

הארוע החל ב- 9 במרץ כשהמכולה נכנסה דרך מעבר קרני אל עזה. ב- 14 במרץ, בשעה 14:00, המכולה נכנסה לישראל דרך מעבר קרני ובאותו היום, בשעה 15:30, המכולה נכנסה לנמל אשדוד. מאוחר יותר, בשעה 16:35, התפוצץ מחבל בסככה בשטח הנמל ובשעה 16:40 התפוצץ מחבל נוסף מחוץ לנמל.

המכולה עם הדופן הכפולה אותרה בנמל אשדוד ב- 17 במרץ. מאחר והחקירה עדיין בעיצומה, עדיין לא ברור היכן בתוך הנמל ירדו 2 המפגעים.

עפ"י נוהל מעבר מכולות מקרני לנמל אשדוד, מכולות ריקות בלבד חוזרות מעזה, דרך מסוף קרני, לאחר שפרקו סחורות שם. המכולה הריקה המגיעה מעזה, עוברת בקרני בדיקה פיזית על ידי עובד רש"ת שהוכשר לכך, בהתאם להנחיות משטרת ישראל / אגף המבצעים. עם תום הבדיקה, המכולה מוסעת ליעדה בארץ.

מבדיקת הצוות עולה כי נקודת הכשל המרכזית היתה במסוף קרני, שם לא בוצעה בדיקה של המכולה כנדרש מהנוהלים הקיימים. עוד עולה מהבדיקה כי לא מדובר בכשל מערכתי או מבצעי, אלא בכשל נקודתי, אשר בשל אי מילוי אחר ההנחיות לא נתגלו השינויים שנעשו במכולה. צוות הבדיקה קבע כי ההתנהלות בנמל אשדוד לגבי המכולה, היתה תקינה ועפ"י הנדרש ממנו בעת אירוע זה.

צוות הבדיקה המליץ כי יוסקו מסקנות אישיות כנגד האחראים לאי ביצוע בדיקת המכולה במסוף קרני. עוד הומלץ כי יבוצע ריענון של הנוהלים וההנחיות בפני כל העוסקים בבדיקת המכולות, יתווספו בודקים נוספים למסוף קרני, יתווספו אמצעים טכנולוגיים כדוגמת משקף ואמצעים אחרים, יוגבר הפיקוח והבקרה במקום הבידוק בקרני, ינתנו הנחיות לביצוע בידוק של המכולות המגיעות מקרני בשערי נמל אשדוד, יושלמו הנחיות המשטרה באשר לשדרוג הגדר בנמל אשדוד והצבת אמצעי התרעה אלקטרוניים.

הצוות אף המליץ לבצע בחינה של מספר נושאים הדורשים טיפול בטווח הארוך, בכל הקשור למניעת הברחת אמל"ח ולאבטחה הפיזית והחמושה בנמלים ובמעברי הגבול. לשם כך מינה ראש אג"מ צוות אשר יפעל ליישום ההחלטות שיתקבלו מול הגופים המונחים.

דו"ח משטרתי לחקירת הפיגוע בנמל אשדוד קבע שהתנהלות הנמל היתה תקינה ועפ"י הנדרששאול רותם, מנהל נמל אשדוד, התייחס לממצאי המשטרה שלפיהם ההתנהלות בנמל אשדוד הייתה תקינה, ואמר : "יש לי בנושא זה תחושה מאד אמביוולנטית. מצד אחד, ידעתי וגם שידרתי מהרגע הראשון שנמל אשדוד פעל כשורה בנושא האבטחה. מערך האבטחה של הנמל הוא איכותי ובראשו עומד ברנרד שהוא משכמו ומעלה בנושא זה. אני שמח על כך שתוצאות המשטרה מאששות שנמל אשדוד פעל כשורה. מצד שני, הצער והאובדן של אנשים יקרים מאד מכביד. זו הטרגדיה".

מנהל הנמל ציין כי להערכתו כבר בימים הקרובים יתחיל בנמל אשדוד תהליך של שידרוג המערכת, על סמך הנחיות אופרטיביות שימסרו מהמשטרה ומגורמי הבטחון.

שאול רותם נכח אתמול בחגיגה מהולה בעצב, בטכס ברית המילה של בנו של אבי סוויסה ז"ל שנהרג בפיגוע.