ד"ר זבה לקראת כינוס האסיפה הכללית לאישור ההצטיידות: העסקה טובה מאוד וחיונית לצים

הדברים נאמרו במהלך מסיבת עיתונאים לקראת אישור עסקת הרכישה באסיפה הכללית; "תהיה זו טעות חמורה אם העסקה לא תצא לפועל רק בגלל שמדובר בעסקת בעלי עניין"


00:00 ,14.11.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
ד"ר יורם זבה, סגן יו"ר דירקטוריון צים, הציג היום, במסיבת עתונאים, את תוכנית עסקת ההצטיידות באוניות ונחיצותה לחברת צים, לקראת כינוס האסיפה הכללית לאישור התוכנית. "תהיה זו טעות חמורה אם העסקה לא תצא לפועל רק בגלל שמדובר בעסקת בעלי עניין"; יו"ר דיקרטוריון צים, מר אודי אנג'ל ומנכ"ל החברה לישראל, מר יוסי רוזן, הביעו את אמונם בחברת צים ובפוטניצאל שלה.

כזכור, לפני מספר שבועות אישר דירקטוריון החברה לישראל את תכנית ההצטיידות, מה שמחייב את צים לקיים דיונים בהנהלת צים ולגבש המלצות, לקבל את אישור ועדת הביקורת בצים (בהשתתפות הדירקטורים הבלתי תלויים), לקבל את אישור הדירקטוריון של צים ולבסוף, לאשר את העסקה באסיפה כללית שתתקיים ב- 7 בדצמבר. קבוצת עופר רכשה את 12 האניות ביוני וביולי השנה והיא מחוייבת לצים עד ה- 15 בדצמבר.

תוכנית ההצטיידות כוללת בסה"כ 12 אניות, כאשר מתוכן כ- 8 אוניות בקיבולת 4250 TEU כל אחת, הנבנות בסין, ומסירתן תיעשה בהדרגה במהלך 2006 ו – 2007. 2 מהאוניות יהיו בבעלות צים, 4 אוניות בבעלות משותפת, בחלקים שווים לצים ועופר ישראל.
ו- 2 אוניות חכורות ל- 10 שנים מחברות זרות אשר בבעלות קבוצת עופר הבינלאומית. דמי החכירה לכל אניה יהיו 23,000 דולר ליום.

ארבעת האניות הנותרות הינן בקיבולת 6,350 TEU כל אחת, הנבנות ביפן ומסירתן תעשה בהדרגה מהמחצית השניה של 2008 ועד המחצית הראשונה של 2009. 2 מהאוניות יהיו בבעלות צים, 2 מהאוניות חכורות ל- 10 שנים מחברות זרות אשר בבעלות קבוצת עופר הבינלאומית. דמי החכירה לכל אניה יהיו 31,500 דולר ליום.

לדבריו של הד"ר זבה, סגן יו"ר הדירטוריון בצים, הביקוש המוגבר הקיים כיום לאניות חדשות היקשה על צים באיתור אניות בתנאים הנדרשים ולכן, קבוצת עופר נתבקשה לסייע לצים בתהליך ולאתר הזדמנויות עסקיות בשל אחזקותיה הגבוהות ממילא במניות החברה לישראל והענין הגדול שיש לה בעתידה של חברת צים.

ד"ר זבה ציין כי קבוצת עופר איתרה הזדמנויות עסקיות של קניית זכויות של צדדים זרים ב- 12 אניות, צים בחנה את ההתאמה של האניות לתוכנית האסטרטגית ואת התנאים הכלכליים והביעה ענין בהשתתפותה בעסקה. "צים מצאה שההזדמנות אטרקטיבית ומתאימה לחברה ולאחר שהתכנית נבחנה ואושרה במוסדותיה של צים היא הועברה לחברה לישראל לאישורה". הוא הוסיף כי הבדיקה של צים התייחסה בין השאר גם להיבטים של מחירים ותנאי תשלום, גודל האניות ומהירותן, עיתוי העסקה ומועדי המסירה.

לדבריו, קבוצת עופר היתה מוכנה לקחת על עצמה סיכון שהעסקה עם צים לא תגיע לכלל השלמה והיא תישאר עם מחויבות רכישה, מה עוד שמבנה המאזן והמינוף הגבוה אינו מאפשר לצים לרכוש את כל 12 האניות. בנוסףף, עסקאות הרכישה מתבצעות במחירי העלות, ללא תשלומי עמלה או תמורה אחרת לקבוצת עופר.

ד"ר זבה ציין כי לצורך גיבוש דעה בדבר נאותות העסקה, הוזמנה חוות דעת מומחה בלתי תלוי, בעל נסיון ומוניטין בינלאומי – מר Flemming Jacobs שעבד 39 שנים בחברת Maersk וחמש שנים כ- CEO של חברת NOL המפעילה את שירותי ספנות המכולה של APL. עפ"י חוות דעתו, מחירי החכירה היומיים של שני סוגי האניות הינם מחירים הוגנים ובהתאם לתנאי השוק וכמו כן, גם מחיר הרכישה של שני סוגי האניות מהווה מחיר שוק הוגן.

Flemming ציין בנוסף כי אניות Panamax בגודל של 4000 עד 5000 TEU נחשבות כ"סוסי עבודה" בענף, והן נהנות מאטרקטיביות בשוק כמעט בכל נקודת זמן. בנוסף, קיים כיום היצע מצומצם של אניות חכורות בכל הגדלים שמעל 4000 TEU.

Flemming Jacobs קבע כי מחירי האניות החדשות כיום (נובמבר 2004) הינם גבוהים בכ- 10%-5% מהמחירים ששררו באמצע שנת 2004.

ד"ר זבה התייחס לכך היום במסיבת העתונאים ואמר כי "צים מספקת שירותי ספנות חובקי עולם. לחברות ספנות בינלאומיות הפועלות בקווים גלובליים ישנו יתרון מובהק לגודל הצי, גודל האוניות, מהירותן, תדירות הגעתן הסדירה לנמלים מסוימים ושיתופי פעולה מסחריים עם גורמים בינלאומיים הם אלו אשר קובעים את ריווחיותה של החברה".

לדברי ד"ר זבה, צים מפעילה כיום אוניות במהירות ממוצעת של 20 קשר בגודל ממוצע של כ- 3000 מכולות לאניה. "בכדי לשרת את לקוחותיה ולהתאים עצמה לחברות הבינלאומיות הגדולות המחזיקות אוניות במהירות של 24 קשר ובגודל ממוצע של כ- 4500 מכולות ולאפשר שיתופי פעולה מסחריים, בין שווים, חייבת צים לשדרג את צי אוניותיה. ללא שידרוג האוניות תמצא עצמה צים בפיגור משמעותי לעומת מתחרותיה. העסקה אשר ביצועה יתאפשר בסיוע של קבוצת עופר, משדרגת את צי האוניות ומאפשרת לצים לשמור על מעמדה בקרב חברות הספנות הבינלאומיות".

ד"ר זבה ציין כי בשנת 2000 דורגה צים במקום ה- 9 בענף ספנות המכולות ואילו היום ירדה למקום ה- 13. "החשש שלנו שאם לא תתאפשר תוכנית ההצטיידות ושידרוג הצי למקובל בענף הספנות כיום בעולם תמצא עצמה צים בשנת 2006 במקום ה- 18".

ד"ר זבה מנה שורה של מטרות מרכזיות שיושגו בזכות מימוש תוכנית ההצטיידות של צים. לדבריו, צים מיישמת זה מספר שנים תוכנית אסטרטגית הכוללת הרחבה וחידוש של צי האניות המופעל על ידה. בנוסף, יש חשיבות בניצול הגודל, בדומה למגמה בקרב חברות ספנות קווית בינלאומיות אחרות. מטרות נוספות, עפ"י ד"ר זבה, כוללות את שדרוג הצי לאניות חסכוניות ומהירות יותר, ואת המשך שיתופי הפעולה עם חברות ספנות מובילות – מה שמחייב את התאמת צי האניות.

מטרות מרכזיות נוספות הן בהרחבה ניכרת של נוכחות צים בסחר בין המזרח הרחוק לצפון אירופה, שדרוג בשרשרת של מספר קווים גלובליים והגדל היחס של האניות בבעלות צים ביחס לאניות חכורות.

"אדגיש", אמר זבה, "כי כיום האוניות שוות בכ- 100 מיליון דולר יותר מיום סיכום העסקה וזו הוכחה ניצחת לגאות של השוק ולצורך הדחוף של השוק להצטייד ובמהירות באוניות גדולות ומהירות יותר. אין חברת ספנות היום שלא תנצל את הביקוש הער לאניות. תהיה זו טעות חמורה אם העסקה לא תצא לפועל רק בגלל שמדובר בעסקת בעלי עניין. העסקה היא טובה מאוד וחיונית ביותר לצים".