ביהמ"ש דחה בקשה של כספי שירותי גלנוע לעיכוב הליכים

בתביעת שיבוב של חברת הביטוח מנורה שהוגשה בין היתר נגד כספי שירותי גלנוע נדחתה בקשת העיכוב שהסתמכה על תנית שיפוט ייחודית


00:00 ,14.09.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

חברת הביטוח מנורה הגישה תביעה נגד כל הגורמים המעורבים בייצוא חקלאי של פרי ליצ'י שנשלח מישראל להולנד. לאחר שהמטען החקלאי הובל בים בנגרר קירור לפיראוס, יוון ומשם הובל במשאית עד ליעדו הסופי בהולנד. התוצרת החקלאית התקבלה בהולנד כשהיא ניזוקה ואז נבדקו תנאי הטמפרטורה של הפרי ונמצא כי היה בטמפרטורה גבוהה שפגעה באיכותו. חברת מנורה שביטחה את המטען הגישה תביעה על סך 42 אלף יורו. כספי שירותי גלנוע ייצגה בישראל את חברת הספנות צ'מפיון פריס והיא אחת הנתבעות בתיק.

אמש פסק השופט מרדכי בן חיים כי בקשת עיכוב ההליכים של כספי שירותי גלנוע שהסתמכה על תנית שיפוט בשטר המטען הימי המאפשרת לכאורה לחברת הספנות לבחור ולרכז את התביעות נגדה במקרה זה ביוון שהוא מקום העסקים העיקרי של המוביל ולא בכל נמל בו עוגנת אונייה מאוניותיה הינה חסרת בסיס משפטי בישראל. השופט דחה את בקשת העיכוב וקבע שתנית השיפוט אינה ייחודית ולכן אינה שוללת את סמכות בית המשפט הישראלי.

בנוסף, קבע ביהמ"ש כי כספי אינה זכאית להסתמך על שטר המטען כסוכן של המוביל הימי מאחר שהסעיף הידוע "כסעיף הימלאיה" כלל לא אומץ בדין הישראלי.

לסיום קבע גם ביהמ"ש שכלל לא הוכח מהו מקום השיפוט המוסכם משום ששטר המטען ציין את מקום השיפוט כמקום עסקיו של המוביל העיקרי ואין מדובר במקום ספציפי אלא מקום הטעון הוכחה.

עם דחיית בקשת עיכוב ההליכים קבע ביהמ"ש את התיק להמשך דיון. נציין כי כספי שירותי גלנוע בע"מ יוצגה על ידי משרד נשיץ ברנדס ואילו חברת מנורה יוצגה על ידי עו"ד ארנון רוטברד.

עו"ד ארנון רוטברד הסביר כי "תנית שיפוט הינה רלבנטית לחברות ספנות, למובילים ימיים ולא לסוכן. השימוש בתנית שיפוט הינה מקובלת בישראל כאשר המדובר למשל במוביל דוגמת צים אשר לה חיפה היא תנית השיפוט."