גורמים מדיניים מקומיים וזרים לוחצים על נמלי ישראל לשלם 125 מ' ש' לדרגאדוס

למרות פיגור של שנתיים בהקמת הרציפים בנמל היובל - וקנסות של 65 מיליון שקל - גורמים מדיניים, בהם אף בכירים בנמלי ישראל עצמה, לוחצים: היעדר הסכם פשרה יביא לפגיעה במערכת היחסים עם החברה הספרדית


00:00 ,21.04.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

למרות פיגור של שנתיים בהקמת הרציפים בנמל היובל - וקנסות של 65 מיליון שקל - גורמים מדיניים, בהם אף בכירים בנמלי ישראל עצמה, לוחצים: היעדר הסכם פשרה יביא לפגיעה במערכת היחסים עם החברה הספרדית

בשבועות האחרונים מופעלים לחצים כבדים על ידי גורמים מדיניים ישראלים וזרים להגיע להסכם פשרה מהיר עם חברת הענק הספרדית דרגאדוס, המקימה חלקים מנמל היובל באשדוד יחד עם חברת אשטרום הישראלית. מטרת הסכם הפשרה המסתמן היא לשלם לדרגאדוס פיצויים של כ-125 מיליון שקל, עקב דרישות שהגישה לנמלי ישראל, בטענה שהעיכובים של כמעט שנתיים בעבודות נגרמו לא רק באשמתה. בין הלוחצים נמנים אף בכירים בנמלי ישראל עצמה, כולל המנכ"ל עמוס רון. נמלי ישראל הטילה עד כה על דרגאדוס-אשטרום גריעת תשלומים בהיקף של 65 מיליון שקל בגין פיגורים אלה.

לחצים נוספים הופנו במישרין ובעקיפין על משרד החוץ ועל שגריר ישראל בספרד ויקטור הראל בטענה, כי אי מציאת פתרון מהיר יעיב על מערכת היחסים בין שתי המדינות.

הלחצים הגיעו גם לממשלת ישראל. ל-TheMarker נודע כי השבוע התקיימה פגישה בין בכירי החברה הספרדית לשר התחבורה, מאיר שטרית, בה נדונה הסוגייה. בכירי החברה ביקשו בפגישה את סיועו של שטרית בנושא. עוד נודע כי שטרית הביע מורת רוח על הסחבת והפיגורים בעבודות בנמל היובל, ואף מחה בפני הבכירים על פרישתה לאחרונה של החברה מפרויקט מנהרות הכרמל.


סכסוך מתמשך

בשנת 2000 זכו אשטרום-דרגאדוס במכרז הנחשב לאחד ממכרזי התשתית הגדולים במדינה. היקפו הוא כ-750 מיליון שקל, והוא כולל את בניית הרציפים ואת שובר הגלים החדש. המכרז הוא חלק מהקמת נמל היובל שייחנך בחודש הבא בהשקעה של 2.5 מיליארד שקל. דרגאדוס נחשבת לאחת מהחברות הגדולות בספרד והיא חלק מקבוצת ACS, מחברות התשתית הגדולות בעולם. היא הוקמה לפני יותר מ-60 שנה והיקף פעילותה השנתי הוא כ-5 מיליארד יורו ברחבי העולם.

נמל היובל אמור היה להיחנך ב-2004, אך הוא ייחנך רק במאי למרות שהעבודות עדיין לא הסתיימו. לחברות נותר לסיים את בניית שובר הגלים ואת מסופי המטען הכללי. מקורבים לפרויקט ציינו כי ניתן לסיים את העבודות עוד השנה.

בשנת 2001, כחצי שנה לאחר העיכוב בתחילת העבודות, נסע מנכ"ל רשות הנמלים דאז, גדעון שמיר, לספרד על מנת להיפגש עם בכירי החברה ולהתריע על ה"קטסטרופה" הצפויה. ב-2002 הגיעו לישראל בכירי החברה, על רקע הסכסוך בעניין העיכובים בפרויקט.

מקורבים לפרויקט אומרים כי התייחסות החברה הספרדית לפרויקט לאורך כל הדרך מעידה על המצב יותר מכל. דוגמה קטנה, לטענתם, היא מנוף ישן בן יותר מ-30 שנה הפועל במקום וסובל מתקלות חוזרת ונשנות. המנוף יוחלף רק עתה, לאחר לחצים כבדים שהופעלו על החברה במשך חודשים אורכים.

רשות הנמלים, לפני שנהפכה לחברת נמלי ישראל עם השינוי המבני בנמלים, הגישה תביעות בהיקף של 65 מיליון שקל נגד אשרום-דרגאדוס בגין הפיגורים והעיכוב בעבודות. מנגד, דרגאדוס תובעת מאות מיליוני שקלים מחברת נמלי ישראל בגין סיבות שונות שהביאו לעיכוב לטענתם.

בכירים בחברת נמלי ישראל אמרו אתמול: "הסיבות שבגינן דרשו החברות פיצוי הן חסרות בסיס וחלקן על גבול הגיחוך". בכירים במשרדי הממשלה אומרים כי הסיבה המרכזית של התביעות היא לנפח את הדרישות על מנת להתקזז מול המדינה בתביעת הפיצויים. לטענתם, "הקנסות שהושטו הם בשל פיגור של קרוב לשנתיים שנוצר אך ורק בגללם ובשל ההתארגנות הלקויה שלהם, שלא היתה מוצלחת בלשון המעטה".


ההסכם יובא לדירקטוריון

במו"מ המקודם בימים אלה, מסתמנת פשרה לפיה ישולמו לחברות פיצויים מוסכמים של כ-125 מיליון שקל הכולל את דרישות הפיצויים של המדינה. כלומר, אשטרום-דרגאדוס לא ישלמו פיצויי פיגורים ויזכו לפיצויים של כ-60 מיליון שקל מהמדינה.

עד עתה לא הובא הסכם הפשרה לדיון בדירקטוריון חברת נמלי ישראל. עוד נודע כי חברי דירקטוריון נמלי ישראל שיגרו מכתב בהול ליו"ר הדירקטוריון, דן תיכון, ובו הם כותבים: "נוכחנו לדעת כי מערכת היחסים של רשות הנמלים עם אשטרום-דרגאדוס היתה מורכבת וטעונה. מהחומר שהוצג בפנינו ומהדברים שעלו בדיונים, נראה שהדירקטוריון צפוי להידרש לסוגייה ואף לקבל החלטות בעלות משמעויות כספיות נרחבות".

מחברת נמלי ישראל נמסר אתמול בתגובה כי "מאז מאי 2002 מתקיים מו"מ בין שותפות אשטרום-דרגאדוס לחברה בעניין החזר הקנסות בסך 65 מיליון שקל. המו"מ מצוי בשלבים מתקדמים ובסיומו הוא יובא לאישור הדירקטוריון". את תגובת קבוצת דרגאדוס לא ניתן היה להשיג.