גודר בנמל חיפה: לצים ולקוחותיה נגרמו הפסדי עתק בגין עיכובים

את הדברים אמר אמש מנכ"ל צים בכנס לקוחות שערכה חברת נמל חיפה. עוזני: כשנמל עובד בין 90 ל-100 אחוז מהיכולת שלו – כל תוספת של אוניה יכולה להפריע. חרמש: על הרגולטורים להסיר את החסמים – תסירו את החסמים ובתחום התפעולי – תפסיקו להפריע ואז הבעיות ילכו ויתמעטו


00:00 ,27.06.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

את הדברים אמר אמש מנכ"ל צים בכנס לקוחות שערכה חברת נמל חיפה. עוזני: כשנמל עובד בין 90 ל-100 אחוז מהיכולת שלו – כל תוספת של אוניה יכולה להפריע. חרמש: על הרגולטורים להסיר את החסמים – תסירו את החסמים ובתחום התפעולי – תפסיקו להפריע ואז הבעיות ילכו ויתמעטו
 
מאות מלקוחותיו של נמל חיפה הגיעו אמש לכנס לקוחות שערכה חברת הנמל שכלל, בין השאר, שייט בין רציפי הנמל, דברי ברכה ולסיום הרצאתו של השר לשעבר פרופ' בן עמי.
 
הדובר הראשון היה דורון גודר, מנכ"ל חברת צים, אשר הדגיש עד כמה חשוב לחברת צים כי נמל חיפה יתייעל ויגדל בקצב גבוה לטובת הנמל ולטובת כל המשתמשים. לדבריו, לנמל חיפה יתרון טבעי גדול שאסור להחמיץ אותו, יש בו עובדים טובים ומקצועיים. יחד עם זאת, ציין גודר, הביצועים של צים בקווים הפוקדים את חיפה תלויים בביצועים של נמל חיפה בקשר שאי אפשר לנתק אותו. 
 
"להערכתי", ציין גודר, "אין מספיק הבנה והכרה בנמל אצל כל הדרגים עד כמה כל עיכוב בפריקת וטעינת האוניות משפיע על סבב האוניות שלנו ועל הביצועים הכספיים של צים ושל הלקוחות של צים - שהם גם לקוחות הנמל".
 
"ברגע שצים בחרה בחיפה כנמל עיקרי שלה באזור" אמר גודר, "נמל חיפה הפך חלק מהמוצר שצים מוכרת – אם הנמל מתפקד היטב - המוצר טוב. הנמל מתפקד גרוע – צים מפסידה, הלקוחות מפסידים ומדובר במספרים גדולים. אני לא יכול לנקוב במספרים אבל צים הפסידה סכומים גדולים מאוד בשל מה שקרה בנמל חיפה בחצי השנה האחרונה. בשישה החודשים האחרונים נגרמו לצים וללקוחותיה הפסדי עתק בגין עיכובים. יש לנו אוניות שנשארו בנמל 10 ימים ועד היום אנחנו סובלים מכך".
 
גודר הזהיר כי אם ללקוחות – לתעשיינים - לא תסופק שרשרת לוגיסטית מהירה וזולה המפעלים שיוכלו יעבירו את פעילותם לחו"ל והשאר יסבלו קשות. "הלקוחות שלנו דורשים מחיר, לוגיסטיקה ואיכות ללא פשרות ואין סלחנות בעניין הזה".
 
גודר טען כי הסוד להצלחה היא הזרימה, ה-Flow, של עבודת הנמל אשר אם ינוהל נכון יעלה את התפוקה באופן מיידי. לטענת גודר, על הנמל לעבוד 24 שעות ולהגדיל את מצבת העובדים.
 
"תוך שנים ספורות חברת צים תהיה אחת החברות הטובות בעולם", אמר גודר, "ואנחנו רוצים וצריכים את נמל חיפה בתוך העניין הזה. בשביל זה לא צריך את הממשלה ואת ועדות ההיגוי".
 
 
חרמש לרגולטורים: תסירו חסמים
 
מנכ"ל חברת הנמל בחר להתמודד עם שאלת מערכת יחסי העבודה בנמל. "אני מסתכל אחורה ואני לא רואה הרבה שביתות במצטבר", אמר. בהתייחסו לנושא העדר תשתית נמלית אמר עוזני שכשנמל עובד בין 90 ל-100 אחוז מהיכולת שלו – כל תוספת של אוניה יכולה להפריע.
 
בהתייחסו לתפוקות ציין עוזני שבחודשיים האחרונים התפוקות הרבה יותר טובות, אך סייג דבריו ואמר שהתוצאה עדיין לא מספיק טובה "ואנחנו עדיין יכולים לייעל את עצמנו גם במצב הנתון בסדר גודל של 10 עד 15 אחוז, גם בתוספת של שעות עבודה אפקטיביות, טכנולוגיות חדשות".
 
הוא הוסיף: "נמל חיפה מגיע לתפוקות יפות לדעתי בסביבות 23-24 פעולות לשעת מנוף – הישג לא רע בנסיבות הקיימות". הוא גם הביע תמיכה מוחלטת לעבור לעבודה של 24 שעות ביממה.
 
"בתקופת הביניים שבין היום ועד 2009 נתמקד בשיפור השירות על בסיס יומיומי ונמתין לשיפור היותר גדול עם פתיחת נמל הכרמל".
 
יו"ר חברת הנמל דוד חרמש הדגיש שבכל הקשור בסיפוח שטחי עורף סמוכים (שמן, מקורות, חברת חשמל), אין כלל בעיה כספית אלא רגולטיבית. "על הרגולטורים להסיר את החסמים – תסירו את החסמים ובתחום התפעולי – תפסיקו להפריע ואז הבעיות ילכו ויתמעטו. חלק מהבעיות מגיעות מחוץ לנמל", הוא אמר.
 
 
פלץ לעובדי הנמל: תעשו חושבים
 
יוחנן פלץ, מנכ"ל חברת השילוח קרגו אמרפורד – אחת מחברות השילוח הגדולות בתחום השילוח הימי, הודה להנהלת הנמל על שאיפשרו לו לשאת דברים. בדבריו הוא פנה בבקשה לעובדי הנמל: "אנא תעשו חושבים רגע לפני שאתם לוקחים החלטה לשבש את עבודת הנמל ונסו לפתור את הבעיה בדרכי שלום".
 
הוא שיבח את עובדי הנמל: "בכל הממשקים עם נמל חיפה אנחנו פוגשים אנשים טובים שעושים ככל שניתן בידם לעזור ולקדם והכל כדי לא להשאיר מכולה מאחור – אנשים עם מודעות גדולה לתחרות בכפר הגלובלי ולפרנסתם של רבבות משפחות בישראל".