גוברת ההתעניינות בנמל אילת: משקיעים אוסטרלים ומספנות ישראל שוקלים רכישה

שלושה חודשים מאז החלת הרפורמה בנמלים, גוברת ההתעניינות ברכישת נמל אילת, ובשבוע הבא יגיעו לישראל נציגי אחת החברות הגדולות באוסטרליה המעוניינים לרכוש את נמל אילת - כך נודע ל-TheMarker.


00:00 ,05.05.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

שלושה חודשים מאז החלת הרפורמה בנמלים, גוברת ההתעניינות ברכישת נמל אילת, ובשבוע הבא יגיעו לישראל נציגי אחת החברות הגדולות באוסטרליה המעוניינים לרכוש את נמל אילת - כך נודע ל-TheMarker.

 נציגי הקבוצה מעוניינים להשקיע גם בקו הרכבת המתוכנן בין אילת לאשדוד, כדי ליצור גשר יבשתי בין הנמלים. לדברי מקורות בענף הנמלים, מדובר באחת החברות הגדולות בעולם, עם מחזור של מיליארדי דולרים בשנה.

נודע כי גם חברת מספנות ישראל מתעניינת ברכישת הנמל. על פי הערכות, בעלי השליטה במספנות ישראל - שלמה שמלצר, שלומי פוגל וסמי קצב - ינסו בקרוב להנפיק את החברה בבורסה.

בענף הנמלים נפוצה הערכה כי דווקא החברה לישראל, בשליטת סמי עופר, היא המועמדת המרכזית לרכישת נמל אילת. מקורות בענף ציינו כי מכיוון שעופר מחזיק גם בחברת הספנות צים, "אם סמי עופר ירצה לרכוש את נמל אילת, הרגולטור יצטרך לתת דעתו על ההשלכות של הרכישה".

על פי הסכמי הרפורמה בנמלים, הפרטת נמל אילת תחל בתוך כשנה מיום הפיכתו לחברה ממשלתית, ובכוונת המדינה להעמיד למכירה את הנמל על נכסיו. לקראת ההפרטה תבוצע הערכת שווי של הנמל וייקבע מחירו. בענף הנמלים מעריכים את שוויו של נמל אילת בכמה מאות מיליוני שקלים, אך ההערכות המדויקות יתבצעו לקראת המכירה, כאשר יתבהרו גם תוכניות המדינה לגבי קו הרכבת לאילת, הצפוי לשנות משמעותית את הערכת השווי.

באחרונה הורה מנכ"ל חברת נמלי ישראל, עמוס רון, להכין תוכנית להקמת מסוף מטענים חדש בנמל אילת בהשקעה של 250 מיליון שקל, בעקבות ההחלטה לקדם את קו הרכבת לאילת. במסוף המטענים צפויים לעבור בשנה 300 אלף מכולות, כ-5 מיליון טונות של מטענים ליצוא וכ-150 אלף מכוניות. מסוף המטענים שהוקם 180 ק"מ צפונית לאילת, בנחל צין, אמור להתחבר בעתיד למסילת הרכבת לאילת.

מסילת הרכבת לאילת צפויה לעלות 7-6 מיליארד שקל, ולפני כמה חודשים הודיעו שרי האוצר והתחבורה כי הם בוחנים אפשרות להוציא את הקמתה של המסילה למכרז BOT, שבו יזם פרטי יקים ויתפעל את הקו למשך תקופת זיכיון ארוכה. רון אמר השבוע במסיבת עיתונאים כי נמל אילת ללא קו הרכבת אינו השקעה כדאית, ורק חיבור מסילתי בין אילת לנמל אשדוד יכול להפוך את הרכישה של הנמל לכדאית.

את תגובת מספנות ישראל לא ניתן היה להשיג. דובר החברה לישראל הכחיש כי החברה מתכוונת לרכוש את נמל אילת.