בתום דיון סוער: תוקם ועדה לבדיקת תהליכי הרכש בנמל חיפה

הוועדה תגיש את מסקנותיה בתוך 14 יום. בישיבת דירקטוריון סוערת שהתקיימה אתמול בבוקר (יום א') בהשתתפות שר התחבורה הוחלפו האשמות חמורות על ניהול כושל, איומים וסתימת פיות


00:00 ,03.09.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

הוועדה תגיש את מסקנותיה בתוך 14 יום. בישיבת דירקטוריון סוערת שהתקיימה אתמול בבוקר (יום א') בהשתתפות שר התחבורה הוחלפו האשמות חמורות על ניהול כושל, איומים וסתימת פיות
 
אתמול בבוקר (יום א') נערכה ישיבה מיוחדת של דירקטוריון נמל חיפה ובהשתתפות שר התחבורה מופז. הישיבה עסקה בנושא הליכי הרכש של החברה והיא התקיימה במשרד התחבורה בת"א, על פי בקשתו של שר התחבורה.
 
כאמור, הישיבה נתקיימה לדרישת השר מופז לאחר שהוא ביקש לקבל הסברים בדבר התנהלות חברת נמל חיפה בכל הקשור לרכש מנופים עבור הנמל בשווי של 100 מיליון שקל. יחד עם זאת, חלק מהדירקטורים מתחו ביקורת על האופן והדחיפות בו זומנו הדירקטורים אל הדיון אצל השר ועל כך שנודף מהמהלך "ניחוח פוליטי" ופחות ענייני.
 
בחלקה הראשון של הישיבה עצמה נכח השר ובמהלכה הציג המנכ"ל עמוס עוזני את הליכי הרכש. במסגרת השתתפותו איפשר השר לחברי הדירקטוריון להעלות נושאים נוספים שלא היו על סדר היום ושני חברי דירקטוריון העלו מספר שאלות לגבי הליכי הרכש וההצטיידות. הישיבה גלשה, כצפוי, לחילופי האשמות קשים בין חלק מחברי הדירקטוריון לבין המנכ"ל והיו"ר.
 
חלק מחברי הדירטוריון העלו האשמות חמורות בדבר התנהלות ההנהלה, אופן ההתקשרות שלה עם גורמים חיצוניים. הם העלו שאלות רבות בנוגע לרכש המנופים, ועד מהרה גלש הדיון לאזכורים על איומים ועל "סתימת פיות".
 
בישיבה הסוערת הודתה חברת הדירקטוריון קרן ברק על כי היא מקבלת איומים טלפוניים המזהירים אותה לא לספר את הידוע לה ושתימנע להשמיע את הביקורת שלה כנגד המנכ"ל עוזני והיו"ר חרמש.
 
טענה נוספת הועלתה כנגד היו"ר דוד חרמש כי עד היום אין כל נוהל לרכש והצטיידות בנמל חיפה וזאת למרות שחרמש מינה יועץ לכתיבת נהלים אלה לפני שנה וחצי. בישיבה נאמרו גם דברים חריפים כנגד חרמש אשר התייחסו לכהונתו בתפקיד יו"ר חברת דן אליה התייחס מבקר המדינה לאחרונה.
 
הדירקטורים המוחים, ובראשם קרן ברק ויצחק חדד, העלו טענות גם כנגד שמעון בן חמו, נציג רשות החברות הממשלתיות. חברי דירקטוריון האשימו את בן חמו בהתעלמות מהנעשה בחברת נמל חיפה והעלמת עין לקיומם של נהלים בלתי תקינים והובעה תמיהה על נוכחותו בישיבה דווקא בעיתוי זה.
 
גם המנכ"ל עמוס עוזני זכה לקיתונות של ביקורת והאשמות הקשורות ביציאתו לסין לשם ניהול משא ומתן בנוגע לעסקת מנופים, נסיעה אשר לא לוותה, לטענת חלק מהדירקטורים, באף גורם מקצועי או משלחת רכש רשמית מנמל חיפה.
 
המנכ"ל עוזני והיו"ר חרמש דחו בתוקף את כל הטענות שהועלו כלפיהם וטענו שהטענות הועלו כבר בעבר בישיבות דירקטוריון ואף זכו למענה מלא. לצד ההאשמות והביקורת הקשה שהטיחו הצדדים אלה באלה, הוחלט בסופו של דבר, להקים שתי ועדות לבדיקת סוגיית הרכש בנמל.
 
הוועדה הראשונה שתוקם הנה ועדה המורכבת ממבקר הנמל ומחברת ביקורת חיצונית אשר תבדוק את הטענות לגבי סוגיית הרכש בנמל. הוועדה אמורה להגיש את מסקנותיה תוך 14 יום.
 
ועדה שנייה אשר תוקם תבדוק טענות נוספות שהועלו במהלך הישיבה, בהן טענות על התנהלות כושלת של הנמל, שכתוב פרוטוקול ישיבות הדירקטוריון, טענות על מינוי אנשים לתפקידים שונים בשל קירבה פוליטית ועל שכירת משרדים בתל אביב ולא באזור חיפה והצפון. בוועדה יהיו מבקר הנמל וביקורת חיצונית. 
 
יש לציין שהמנכ"ל והיו"ר ביקשו לקיים את הליך הבדיקה באמצעות המבקר הפנימי של החברה אך בקשתם נדחתה. לאור בקשת השר, החליט הדירקטוריון להטיל על מבקר החברה בשיתוף גורם מקצועי חיצוני, שיהיה מקובל על שר התחבורה ועל פי הנחייתו, לבחון את תהליכי הרכש וההצטיידות כמו גם את השאלות שהועלו על ידי השר.
 
על כך הגיב היו"ר דוד חרמש: "אנו סמוכים ובטוחים בהליכי הרכש הקפדניים והנקיים שלנו. יחד עם זאת, כל בדיקה נוספת במיוחד אם היא בקשה של שר, תכובד". 
 
 
חרמש: גורמים אינטרסנטים מעכירים את האווירה
 
כפי שפורסם לפני ימים אחדים, השר מופז זימן לשיחה את יו"ר דירקטוריון חברת נמל חיפה, דוד חרמש, ובה דרש מופז מחרמש לסיים את תפקידו. על כך הגיבה דוברת חברת נמל חיפה שגורמים אינטרסנטים פועלים להעכרת האווירה בין שר התחבורה וחברת נמל חיפה. "זאת, כאילו לא די לנו באווירה הכללית השוררת סביבנו ובהתרחשויות הנוכחיות במדינה".
 
הדוברת הוסיפה: "חברת נמל חיפה עברה תקופה קשה במהלך המלחמה, שכללה בין היתר את ההחלטה על סגירת הנמל, נזקים כספיים ניכרים וקשה מכל אובדן בנפש. מאז הרפורמה נמל חיפה עבר שינויים מהותיים הכוללים הגברת תפוקות והגדלת ההכנסות באופן משמעותי.
 
"התייחסות משרד התחבורה לגבי אי שביעות רצון מפעילות הנמל מקורה בגורמים אינטרסנטים ופוליטיים ואין בהם אחיזה במציאות. בימים אלה עסוק היו"ר, הדירקטוריון וההנהלה בשיקומו ובהעברתו של נמל חיפה בחזרה לפסי הצמיחה, לכן העיסוק בידיעות שמועות ורכילויות אינו במקומו".
 
יש לציין שמבחינה חוקית למופז אין סמכות לפטר את חרמש, שכן הדבר נתון לשיקול דעתה של רשות החברות הממשלתיות.