ברוש: נזק כספי של יותר מ-100 מ' דולר בשל "הפקק" בנמלים

יו"ר מכון היצוא: הנמלים "סתומים" באלפי מכולות; מחוץ לנמלים - תור גדול של אוניות ממתינות; מתריע - היצואנים לא יאפשרו להשבית פעם נוספת הנמלים; רשות הנמלים בתגובה: נמשכת הפעילות האינטנסיבית בנמלים להחזרת המצב לתיקונו


00:00 ,24.10.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
יו"ר מכון היצוא: הנמלים "סתומים" באלפי מכולות; מחוץ לנמלים - תור גדול של אוניות ממתינות; אוניות רבות אינן מגיעות כלל לנמלי ישראל ופורקות בנמלים אחרים; חברות ההובלה גובות תוספת של 300 דולר למכולה של 40 רגל - בגין העיכובים בנמלים; מתריע - היצואנים לא יאפשרו להשבית פעם נוספת הנמלים; רשות הנמלים בתגובה: נמשכת הפעילות האינטנסיבית בנמלים להחזרת המצב לתיקונו

מאז סיום השביתה בנמלים נגרם ליצואנים נזק כספי של יותר מ-100 מליון דולר בשל "הפקק" בנמלי חיפה ואשדוד. הנמלים עדיין "סתומים" באלפי מכולות למרות שהשביתה הסתיימה לפני יותר מחודשיים. מחוץ לנמלים משתרר תור ארוך של אוניות ממתינות. אוניות רבות אינן מגיעות כלל לנמלי ישראל ופורקות את מטעניהן בנמלים אחרים. כך טוען שרגא ברוש, יו"ר מכון היצוא.

ברוש מציין כי כתוצאה "מהפקק" בנמלים, גובות כיום חברות ההובלה הימית תוספת של כ- 300 דולרים למכולה של 40 רגל, ותוספת של 150 דולר למכולה של 20 רגל. דבר הגורם לגידול בעלויות ולהפסדים ליצואנים ומייקר את ההובלה לאירופה בכ-70%.

בשל המצב הבלתי נסבל בנמלים, אומר ברוש, מנתקים לקוחות רבים את קשרי המסחר עם היצואנים הישראלים, כתוצאה מאובדן הסבלנות והאיחורים בהספקת הסחורה. זאת מעבר לעובדה כי נגרם ליצואנים נזק כספי של מליוני דולרים ליום. יו"ר מכון היצוא קורא למשרד האוצר ולעובדי הנמלים, לסיים לאלתר את המשא ומתן על הרפורמה בנמלים. משא ומתן שעדיין תקוע ורחוק מפתרונו. ברוש קורא לצדדים להעזר בשרותי התיווך של אישים דוגמת השופט סטיב אדלר או של פרופסור יעקב נאמן, הזוכים להערכה ולאמון של שני הצדדים, על מנת לסיים את ההידברות בהקדם האפשרי.

"היצואנים", אומר ברוש, "אינם בכיסו של איש. סקטור זה אינו יכול לספוג האטה או שביתה נוספת בנמלים. הלוקסוס הזה פשוט אינו קיים. הקולות על שביתה נוספת בפברואר כבר נשמעים ברקע ולכך לא יוכלו היצואנים להסכים בשום פנים ואופן". הוא מציע לפעול בכל דרך אפשרית על מנת למנוע פריצת שביתה נוספת בנמלים בחודש פברואר, מועד כניסת הרפורמה בנמלים לתוקף.

ברוש מציין כי כיום הכנסת מכולות לתוך הנמלים מתבצעת רק לאחר שהאוניה נכנסת פיזית לנמל, בניגוד למצב רגיל, דבר שמצביע על המצב הקשה בנמלים. יו"ר מכון היצוא הוסיף כי ישנן בעיות בקבלת שטרי מטען של חברות הספנות המחייבים יצואנים להמתין מספר ימים עד לקבלתם.

"כמו כן, נוצרת תופעה של הפלגת אוניות ללא חלק מהמטענים, כל זאת בשל הצפיפות בנמל. זאת ועוד, חברות ספנות רבות, המשתמשות בנמלי חיפה ואשדוד, נוקטות בהכרזות על "סיום מסע" דבר שגורם לביטול הגעת אוניות לישראל ולהעברת מטענים לאוניות אחרות וליצירת עומס", אמר.

ברוש הוסיף כי צים משתמשת עדיין בנמל חיפה, כנמל שיטעון דבר הגורם לעומס נוסף בנמל. "התוצאה היא", אומר ברוש, "שיבוש לוחות הזמנים של חברות הספנות, עיכובים ואי הגעת סחורות בזמן ללקוחות".

ברוש סבור כי ייקח עוד חודש – חודשיים לפחות עד לסיום "הפקק" בנמלים, כאשר הנזקים הולכים ומצטברים.


רשות הנמלים בתגובה: נמשכת הפעילות האינטנסיבית בנמלים להחזרת המצב לתיקונו

מרשות הנמלים נמסר בתגובה כי נמשכת הפעילות האינטנסיבית בנמלים להחזרת המצב לתיקונו והתוצאות כבר ניכרות בשטח, למרות מגבלות התשתית והקשיים בתחום כח האדם. כך, על פי נתוני הרשות, ברבעון האחרון של השנה (יולי-ספטמבר) במהלכו התקיימה השביתה הממושכת, שונעו בנמלי הים כ- 9 מיליון טון מטען, בדומה לרבעון הראשון של השנה. בנוסף קיימת ירידה משמעותית בשבוע האחרון בהמתנה התפעולית של האוניות (ל-5 -4 אוניות ביום לנמל), במקביל לעליה מתמשכת בתפוקות, אשר מגיעות בחיפה לכ- 22 מכולות בשעה, קרוב מאוד לתפוקה הרגילה (23), ובנמל אשדוד למעל- 17 מכולות לשעה (לעומת 19 מכולות בממוצע לשעה בתקופה רגילה).

דן תיכון, יו"ר מועצת רשות הנמלים שב וקרא היום לכל הארגונים המייצגים את לקוחות הנמלים לאחד כוחות יחד עם רשות הנמלים והממשלה להשלמת השינוי המבני בנמלים. "לדעת כל הגורמים בענף השינוי המבני בנמלים יביא לשיפור מהותי בעבודת הנמלים בעתיד, לטובת לקוחות הנמלים והמשק. ולכן כעת חשובה תמיכתם של כל הארגונים בקידום המשא ומתן ובסיכום המהלך כולו עם העובדים וההסתדרות, בהקדם האפשרי" אמר תיכון.