בנק ישראל: רק 17% מתנועת המכולות בנמל חיפה התנהלה עד עתה בלילה

ניסוי "לילה טוב" שהחל בנמל לאחרונה העלה את תנועת המכולות ל-25% מסך פעילותן. מדו"ח שיפרסם בנק ישראל בקרוב עולה כי פעילות לוגיסטית בלילה היתה מביאה לקיצור התור לפריקת אניות ולהפחתת העומס בכבישים. נמל חיפה: הפיילוט החל לפני חודש וחצי בלבד. המטרה היא להגיע ל-


00:00 ,18.03.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

ניסוי "לילה טוב" שהחל בנמל לאחרונה העלה את תנועת המכולות ל-25% מסך פעילותן. מדו"ח שיפרסם בנק ישראל בקרוב עולה כי פעילות לוגיסטית בלילה היתה מביאה לקיצור התור לפריקת אניות ולהפחתת העומס בכבישים. נמל חיפה: הפיילוט החל לפני חודש וחצי בלבד. המטרה היא להגיע ל-300 מכולות בלילה
 
בנק ישראל מפרסם קטע מתוך דו"ח לשנת 2007, שיפורסם ב-1 לאפריל 2008. על פי הדו"ח, שיתפרסם כאמור בתחילת חודש אפריל, רק 17 אחוזים מתנועת המכולות בנמל חיפה התנהלה עד עתה בלילה; זאת בניגוד לנמלים רבים בחו"ל, שבהם הפעילות בלילה משמעותית יותר. בנק ישראל ממליץ כי עם סיום הניסוי רצוי להתחיל ללא שיהוי בתמרוץ הפעילות הלוגיסטית בלילה דרך התעריפים. 
 
לפני כחודש החל ניסוי שבמהלכו הורחבה תנועת המכולות בלילה עד כדי 25 אחוזים מסך פעילותן. בנק ישראל כותב בדו"ח כי "ראוי שהממשלה תתמרץ את העבודה בנמלים ובשרשרת הלוגיסטית הקשורה אליהם בשעות הלילה, תוך הוזלת תעריפי השימוש בשעות אלו".   
 
בנק ישראל מציין עוד כי לעבודה בלילה בנמלים יש יתרונות חיצוניים משמעותיים, משום שהיא מאפשרת ניצול של ההון גם בלילה. עבודת הנמלים משתמשת בעיקר בנמלים והשרשרת הלוגיסטית הקשורה אליהם, כוללת כבישים ומשאיות לפריקה, טעינה והובלה של המשאות. "אחת הסיבות לאי היעילות של הנמלים בישראל", נכתב בדו"ח בנק ישראל, "היא שתפוקתם בלילה נמוכה מאוד; רק 17 אחוזים מהתנועה של המכולות – כניסת מכולות מלאות ויציאתן ריקות בשערי הנמל – ומהתנועה במסופים למשאיות מתנהלים בלילה. פעילות לוגיסטית בלילה היתה מביאה לקיצור התור לפריקת אניות ולהפחתת העומס בכבישים. בחו"ל מקובל שהשרשרת הלוגיסטית, הכוללת נמלים, חברות הובלה, מחסנים עורפיים וחברות תעשייה, פועלת גם בלילה. בנמל לוס אנג'לס, למשל, התמריץ לעבודה בלילה הוא דרך התעריפים: התעריף למשתמש בלילה נמוך משמעותית מהתעריף ביום". 
 
בתחילת 2008 החל בנמל חיפה ניסוי שמטרתו הרצה של פעילות השרשרת הלוגיסטית בשעות הלילה. פעילות זו כרוכה בחסמי כניסה מסוימים מצד חברות המשאיות, מפעלי התעשייה והמחסנים העורפיים, שכמעט לא פועלים בלילה. כך, למשל, מפעלי התעשייה צריכים להיערך לפתיחת מחסני המפעל בלילה, וחברות ההובלה צריכות להקצות נהגי משאית נוספים. מחסן עורפי ייפתח בלילה רק אם ייווצר ביקוש עקבי די הצורך. גם הנמל צריך להיערך על ידי פתיחת שעריו בין השעות 4:30 ו-6:30 בבוקר. התמריץ שניתן הוא סבסוד הפעילות של מחסן עורפי למכולות בלילה, שהפסדו יוצא בשכרו: המשק מרוויח מההשפעות החיצוניות הגדולות של הסטת פעילות ללילה. חשוב אפוא להבהיר לגורמים בשרשרת הלוגיסטית שהמדינה נחושה להפנים את ההשפעות החיצוניות הטובות שבפעילות הנמל בלילה.
 
על פי הניסוי עד כה גדלה הפעילות בנמל חיפה בלילה, במונחים של תנועת מכולות, מ-17 אחוזים מתנועת המכולות ל-25 אחוזים, כאשר הפעילות גדלה באופן הדרגתי עם התמשכות הניסוי. 

מחברת נמל חיפה נמסר בתגובה כי הפיילוט הלילי בנמל החל לפעול רק לפני חודש וחצי וכי מספר המכולות העוברות בשעות הלילה רק הולך וגדל. יואב מרגלית, אחראי תחום מכולות בנמל חיפה המפקח על פיילוט "לילה טוב", ציין כי "כיום עוברות בממוצע כ-200 מכולות מדי לילה בשערי הנמל כאשר המטרה המוצהרת של הפעילות הלילית היא להגיע לכ-300 מכולות בלילה".