בנמל חיפה דוחים הטענות: הכשלים באחריות משרד התחבורה

בדו"ח הוועדה לבחינת תפקוד המערכות התחבורתיות-נמליות במלחמת לבנון השניה צויין כי הנהלת נמל חיפה עיכבה העברת ציוד חיוני וכוח אדם לנמל אשדוד, אשר היה אמור לסייע בקליטת אוניות. נמל חיפה: הביקורת בדבר העברת כ"א וציוד לאשדוד – מוטעית. עוזני: משרד התחבורה מתהדר


00:00 ,02.05.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

בדו"ח הוועדה לבחינת תפקוד המערכות התחבורתיות-נמליות במלחמת לבנון השניה צויין כי הנהלת נמל חיפה עיכבה העברת ציוד חיוני וכוח אדם לנמל אשדוד, אשר היה אמור לסייע בקליטת אוניות. נמל חיפה: הביקורת בדבר העברת כ"א וציוד לאשדוד – מוטעית. עוזני: משרד התחבורה מתהדר בנוצות לא לו
 
בנמל חיפה קיבלו בכעס רב את הביקורת שהטיחה בנמל הוועדה הציבורית בראשות עו"ד טוניק, לבחינת הארגון, התפעול והתפקוד של המערכות התחבורתיות-נמליות במהלך מלחמת לבנון השניה. בדו"ח, שממצאיו פורסמו אתמול, זיהתה הועדה "קשיים חמורים" בסיוע הדדי בין נמל חיפה לנמל אשדוד, בהעברת ציוד ובניוד כוח אדם, בשל מה שהגדירה הוועדה כ"חוסר רצון" מספיק מצד הנהלת נמל חיפה לסייע באופן המתחייב ממצב חירום. הוועדה כותבת כי הנהלת נמל חיפה עיכבה העברת ציוד חיוני לנמל אשדוד - ציוד שאמור היה לסייע בקליטת האוניות הרבות שהמתינו מחוץ לנמל.
 
כאמור, הביקורת עוררה זעם רב ובהנהלת הנמל בחרו להפנות אצבע מאשימה בחזרה למשרד התחבורה. בהנהלת הנמל טוענים כי הכשלים בכללם מופנים בעיקרם לתחום אחריותו של משרד התחבורה ובאשר לביקורת הוועדה בנושא העברת כוח אדם וציוד מנמל חיפה לנמל אשדוד, מסקנות הוועדה "תמוהות".
 
"ביום 24/7/2006 התקבלה בלשכת מנכ"ל נמל חיפה,עמוס עוזני, בקשת מנכ"ל חברת נמל אשדוד, שוקי סגיס, לקבלת מלגזה וכבר ביום 27/7/2006 המלגזה הועברה לאשדוד. ראוי לציין כי הצענו שתיים, אך נמל אשדוד  הסתפק באחת. ביום 6/8/2006 נתבקשנו לסייע ב-10 גוררים, ביום 9/8/2006 הצענו 5 גוררים, אולם נמל אשדוד לא מימש זאת עד היום", נכתב בדברי התגובה.
 
עוד נמסר בתגובה: "באשר לסוגיית כ"א, הפעם הראשונה שנתבקשנו להעביר כ"א לנמל אשדוד היתה ב-6/8/2006,באותו יום נהרג עובד שלנו מקטיושה. למחרת ניהלו מו"מ קצר עם הוועדים וביום 9/8/2006 שלחנו למנכ"ל חברת נמל אשדוד את תגובתנו והצעתנו להעביר אליו 38 עובדים מדי יום. גם בעניין זה לא נענינו עד היום".
 
עמוס עוזני, מנכ"ל חברת נמל חיפה ציין בתגובה למסקנות הוועדה: "ציפינו כי הוועדה תמצא לנכון להתייחס בדו"ח להפעלת הנמל, תחת אש, יומם ולילה, על פי צורכי העבודה במספר עובדים גמיש. לרבות פריקת דלקים ו/או כימיקלים בתיאום עם פיקוד העורף ולא עם מנכ"ל משרד התחבורה שמתהדר בנוצות לא לו".
 
כמו כן הגיב נמל חיפה על ביקורת הוועדה בהשבתת הנמל בשבוע הראשון למלחמה בציינו כי "ראוי היה מצד הוועדה לציין ולהתייחס לכך שמדובר בהחלטתו הפזיזה והלא מקצועית של מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, לסגור את נמל חיפה למשך שלושה ימים בתחילת המלחמה. כאשר רק הודות למאמצי יו"ר החברה, דוד חרמש, אל מול הגורמים הרלוונטיים בממשלה, נפתח הנמל מחדש".
 
לסיום ציינו בנמל חיפה כי "אין לנו אלא להצר על כך שמנכ"ל משרד התחבורה ובכירים נוספים, לא מצאו לנכון לבקר בנמל חיפה במשך 4 שבועות של המלחמה - למעט 10 דקות ביום השני למלחמה כשמר סיטרמן עבר דרך הנמל בדרכו צפונה".