אתמול בצהריים הושלמה הפרטת צים

משרד האוצר הפריט אתמול את מלוא אחזקות המדינה בצים תמורת סכום של 504 מיליון ₪ ; רשות החברות סיכמה אתמול את עסקת מכירת מניות המדינה בצים (48.6%) לשותפתה של המדינה בחברה – החברה לישראל (48.9%). בכך בא לסיומו תהליך הפרטת צים אותו מנהלת המדינה מזה 15 שנה


00:00 ,14.01.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
משרד האוצר הפריט אתמול את מלוא אחזקות המדינה בצים תמורת סכום של 504 מיליון ₪ ; רשות החברות סיכמה אתמול את עסקת מכירת מניות המדינה בצים (48.6%) לשותפתה של המדינה בחברה – החברה לישראל (48.9%). בכך בא לסיומו תהליך הפרטת צים אותו מנהלת המדינה מזה 15 שנה

החברה לישראל הגישה אתמול את הצעת המחיר לרכישת מניות המדינה בחברת צים. המחיר בו סוכמה העסקה הוא 504 מיליון ₪, המייצגים שווי חברה של כ- 236 מיליון דולר, עבור 48.6% ממניות החברה המוחזקות על-ידי המדינה. יתר המניות מוחזקות על-ידי החברה לישראל (48.9%) והציבור (2.5%).

שר האוצר, מר בנימין נתניהו, ברך על העסקה וציין, כי זוהי אבן דרך נוספת בתהליך ההפרטה שמבצעת הממשלה, לאחר הפרטת אל על והשלב הנוסף בהפרטת "בזק" שהוריד את החזקות המדינה מתחת ל-50%. לדבריו, הממשלה ממשיכה באופן עקבי במדיניות עליה הכריזה – של פתיחת מונופולים לתחרות והפרטה מואצת של חברות ממשלתיות, תהליך שיימשך במהלך שנת 2004.

שר התחבורה, אביגדור ליברמן אמר: "ההבטחה לסיום הפרטתה של חברת צים ניתנה על ידי עוד ביום פתיחת המסחר במניות אל על בבורסה בתל-אביב, הפרטת צים מצטרפת להפרטות נוספות להן היה שותף משרד התחבורה כגון קווי אגד ודן, אל על וחברת התחבורה העירונית של באר-שבע".

מנהל רשות החברות הממשלתיות, איל גבאי, אמר, כי היה מדובר על הפרטה מסובכת של החזקות מיעוט בחברה שאינה מחלקת דיבידנד מזה שנים רבות. המדינה מנסה כבר 15 שנה למכור בכל דרך אפשרית את אחזקותיה והפעם מצאנו את הדרך הטובה ביותר לעשות זאת.

כזכור, עם כניסתו של מר בנימין נתניהו לתפקיד שר האוצר, קיבלה ועדת השרים לענייני הפרטה, בראשותו, בחודש אוגוסט 2003, החלטה בדבר מתן אפשרות לרוכש לפצל את החברה, לאחר הרכישה, לצים ישראל (כ- 15% מפעילות החברה) ולצים בינ"ל (כ- 85% מפעילות החברה). מניית הזהב של המדינה תהיה צמודה רק לצים ישראל שתרכז את הפעילות הספנותית מישראל ואליה ובה ירוכז "צי הברזל".

בפני ועדת השרים לענייני הפרטה גם הוצגה התמונה לפיה מזה למעלה מעשור לא נתקבלו דיבידנדים מהחברה ואלו אף אינם צפויים בשנים הקרובות בשל מגבלות הבנקים המלווים, להם חייבת צים כחצי מיליארד דולר (סך כולל של התחייבויות צים – כמיליארד דולר).

בעקבות החלטה זו פורסמה שוב בנובמבר 2003 בעיתונות הבינ"ל הזמנה להשתתף בהליך המכירה. הפעם ניגשה החברה לישראל וביקשה ליטול חלק בהליך המכירה.

משהודיעו צים ועובדיה לועדת הכספים של הכנסת כי הגיעו להסכמה, נסללה הדרך להשלמת ההליך. רשות החברות קבעה את מועד הגשת הצעת המחיר לאתמול, 13.12.2004 בשעה 08:30 בבוקר.

בשעה 08:30 אתמול בבוקר הוגשה הצעת המחיר של החברה לישראל לרכישת מניות המדינה בצים לרשות החברות הממשלתיות. הועדה למכירת מניות המדינה התכנסה הבוקר ולאחר שהוצגה לה שתי הערכות שווי, שבוצעו עבור המדינה, דנה בהצעת המחיר של החברה לישראל.

לאחר ניהול מו"מ עם נציגי החברה לישראל – יוסי רוזן מנכ"ל החברה ועו"ד רם כספי סוכמה העסקה במחיר האמור לעיל.

חברי הועדה למכירת מניות המדינה - מנהל רשות החברות הממשלתיות, מר איל גבאי, יו"ר, היועצת המשפטית למשרד האוצר עו"ד ימימה מזוז, מנהל יחידת ההפרטה ברשות החברות, מר עופר טרמצ'י, היועצת המשפטית לרשות החברות, עו"ד אביגיל זרביב, סגן החשב הכללי, מר אבי גבאי ובהשתתפות המשנה לחשב הכללי, מר אלדד פרשר - החליטו על המכירה כאמור והודיעו עליה לשר האוצר.


רקע

שנת 1970 רכשה החברה לישראל מאת המדינה קרוב ל- 50% ממניות החברה. בהסכם המכר נקבעה זכותה של החברה לישראל לקבוע את יו"ר הדירקטוריון, מנכ"ל החברה ויו"ר ועדת הכספים. כמו כן ליו"ר הדירקטוריון זכות הצבעה עודפת. בנוסף ניתנה לחברה לישראל זכות סרוב ראשונה ליתרת מניות המדינה.

מאז שנת 1990 החלה המדינה בניסיונות להפרטת יתרת החזקותיה בחברה. כבר אז נעשה ניסיון להנפיק את החברה, אולם הניסיון נכשל.

בשנת 1992 קיבלה ועדת השרים לענייני הפרטה החלטה בדבר הפרטת החברה בשוק ההון, אולם החלטה זו לא יושמה אף היא וזאת בשל חוסר יכולת משפטית לאחד את חמשת סוגי המניות בצים לסוג אחד, כנדרש.

בשנת 1995 קיבלה שוב ועדת השרים לענייני הפרטה החלטה בדבר הנפקת החברה וטיוטת תשקיף אף הוגשה לרשות ניירות ערך האמריקנית, כאשר התוכנית הייתה שחלקן של המניות ימכר לחברה לישראל, כך שלאחר ההנפקה תחזיק החברה לישראל 50.1% ממניות צים. אולם עקב תנאי שוק ההון וחוסר הגיבוי של החתמים להנפקה (לפי שווי של 220 מיליון דולר לחברה) לא בוצעה ההנפקה.

במאי 1998 שוב נערכה טיוטה של הצעת החלטה לועדת השרים בדבר מכירה למשקיע פרטי של מניות המדינה בצים, אולם זו מעולם לא נדונה.

בשנת 2000 החליטה ועדת השרים למכור את מניות המדינה במכירה למשקיע פרטי מהארץ או מחו"ל. בעקבות ההחלטה פורסמה מודעה בעיתונות הבינ"ל בדבר הליך המכירה אולם אף גורם לא ניגש להליך.