איגוד קציני הים עתר לבית המשפט – החברה הלאומית לאספקת פחם התקשרה בחוזים ללא קיום מכרז פומבי

איגוד קציני הים דורש כי החברה הלאומית לאספקת פחם תחוייב לערוך מכרז פומבי בבואה להתקשר בחוזה לרכישת שרותי הובלה ימית לישראל ; סמנכ"ל ספנות בחברה הלאומית לאספקת פחם: "אנחנו פועלים לפי החוק ולפי עצת יועצינו המשפטיים"


00:00 ,22.03.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
איגוד קציני הים דורש כי החברה הלאומית לאספקת פחם תחוייב לערוך מכרז פומבי בבואה להתקשר בחוזה לרכישת שרותי הובלה ימית לישראל ובנוסף, ימסרו פרטי ההתקשרויות שנערכו בעבר לרבות התנאים והעלות; סמנכ"ל ספנות בחברה הלאומית לאספקת פחם: "אנחנו פועלים לפי החוק ולפי עצת יועצינו המשפטיים"

האיגוד הארצי לקציני ים, באמצעות בא כוחו העו"ד אריה דנציגר, עתרו אתמול, בעתירה מנהלית, לבית המשפט המחוזי בתל אביב בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, כנגד החברה הלאומית לאספקת פחם.

בעתירתו, פונה איגוד קציני הים אל בית המשפט בבקשה להוציא צו על תנאי אשר יורה לחברה הלאומית לאספקת פחם לנמק מדוע החברה לא עורכת מכרז פומבי בבואה להתקשר בחוזה לרכישת שרותי הובלה ימית לישראל, עפ"י חוק חובת המכרזים, וכי החברה הלאומית לאספקת פחם תמסור לבית המשפט את פרטי ההתקשרויות שערכה בעבר לצורך הובלת פחם, לרבות התנאים, העלות והאם החוזה נערך במסגרת מכרז פומבי.

בעתירה צויין כי מאחר והחברה הלאומית לספקת פחם היא חברה ממשלתית האמונה על אספקת פחם למדינת ישראל, וכי כ- 73.9% ממניותיה מצויות בבעלותה של המדינה, ו- 26% ממניותיה מצויות בבעלות חברת החשמל לישראל בע"מ, הרי שחל עליה חוק חובת המכרזים. לכן, כפי שנקבע בסעיף 2(א) לחוק חובת המכרזים, הרי שמוטל על החברה הלאומית לאספקת פחם, בבואה להתקשר בחוזה לרכישת שירותי הובלת פחם, לערוך "מכרז פומבי הנותן לכל אדם הזדמנות שווה להשתתף בו". לעומת זאת, איגוד קציני הים ציין בעתירתו כי, ככל הידוע לו, במספר מקרים המשיבה התקשרה בהסכמים ששווים הכלכלי נאמד בעשרות מיליוני דולרים, ללא עריכת מכרז פומבי כקבוע בחוק.

עו"ד דנציגר אף טרח וציין את ההתקשרויות הבאות:
- התקשרות עם בעלי האונייה "יונדאי קונטיננטל" בחוזה הובלה בשווי של עשרות מיליוני דולרים.
- התקשרות עם בעלי האונייה "CSK ENTERPRISE" בחוזה למשך שנתיים.
- התקשרות עם חברה יונית בחוזה הובלה למשך 10 שנים, בשווי של 66 מיליון דולר.

"אין ספק, כי בכך פעלה המשיבה בניגוד גמור לחובתה החוקית", כתב עו"ד דנציגר והוסיף כי החברה הלאומית לאספקת פחם פרסמה בשנים האחרונות מספר מכרזים פומביים, כשחלקם פורסמו רק לאחר שאיגוד קציני הים התריע כי הוא מודע לכוונותיה של החברה הלאומית להתקשר ללא מכרז, וכי מספר התקשרויות משמעותיות, עדיין נערכו ללא מכרז פומבי. לכן, לדבריו, קיים חשש גדול כי מוסתרות מפני הציבור התקשרויות נוספות שנערכו ללא מכרז. "על המשיבה לערוך מכרז פומבי לפני כל התקשרות, וכי עריכת מכרזים סלקטיבית אינה עונה על דרישות החוק", נכתב.

עו"ד דנציגר מציין בעתירה כי איגוד קציני הים פנה מסר פעמים לחברה הלאומית לאספקת פחם והתריע הן לגבי חובתה העקרונית של החברה הלאומית לאספקת פחם לערוך מכרז פומבי, והן בדרישה לברר אילו התקשרויות בוצעו על ידה בשנים האחרונות, והאם פורסם מכרז פומבי לפני כל אחת מהן. "משנותרה המשיבה בעמדה בלתי מבוארת זו, לא נותר בידי העותר, אלא לפנות לבית המשפט הנכבד בעתירה זו".

עוד צויין בעתירה כי אין עוררין על כך, כי החברה הלאומית לאספקת פחם מיישמת מטרה לאומית מן המעלה הראשונה – אספקת משאב חיוני למדינת ישראל ובביצוע תפקידה זה, היא משמשת ככלי בידיה של הממשלה ליישום מדיניותה הכלכלית בתחום בעל חשיבות לאומית ולכן, זה מחייב שקיפות ציבורית מלאה.

בא כוחו של איגוד קציני הים ציין כי עניינו של האיגוד בעתירה זו נעוץ בכך שפעולותיה הבלתי חוקיות לכאורה של החברה הלאומית לאספקת פחם פוגעות בתעסוקת קציני הים הישראליים החברים באיגוד.

"היותו של פחם מקור אנרגיה ראשון במעלה לצורך ייצורו של חשמל והעובדה כי לא ניתן לייבאו אלא באמצעות הובלה ימית, הביאו להתפתחות ענף הספנות הישראלי ולהפיכתו לאחד הענפים החשובים במשק. מאחר שמדובר במשאב חיוני למדינת ישראל, קיים צורך ממשי למנוע מצב בו מדינת ישראל תיקלע, בעיתות חירום, למחסור באספקת המוצרים החיוניים, זאת, למשל עקב הפסקת ההפלגות של חברות זרות לישראל. חשש זה אינו חשש בעלמא. כך למשל, ביום 11/9/01 עזבה אוניה זרה את הנמל, בטרם נפרק מטענה, כאשר נודע לה על הפיגוע ב"מגדלי התאומים" בארה"ב. קל להבין את הסיכון הגלום בהסתמכות על צי אוניות זר במצב הביטחוני בו שרויה מדינת ישראל", נכתב בעתירה.


להלן תגובתו של משה בורנשטיין, סמנכ"ל ספנות בחברה הלאומית להובלת פחם :
"אנחנו פועלים לפי החוק ולפי עצת יועצינו המשפטיים. אנו גם מסתמכים על דו"ח של ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות היו"ר יחיאל חזן מתאריך 7.7.2003. הועדה נתבקשה למצוא ולגבש פתרון והנחיות לגבי הובלת פחם ונפט באניות ישראליות. אחת ממסקנות הועדה היא שיש בחכירת אניה להעביר את דרך הטיפול מדרך של מכרז לדרך של הצעות מחיר, מו"מ והתמסחרות. זאת מאחר וקשה מאד בימים אלו לעבוד בדרך של מכרז. מחירי החכירה של אניות משתנים מידי שעות עד ימים בודדים, הכל לפי ביקוש והיצע באופן מיידי.

"לגבי 3 העסקאות הנזכרות בפנית איגוד קציני הים, הרי ש- 2 העסקאות הראשונות נעשו עוד בשנת 2002, ונחסכו בהן למשק הישראלי עשרות מליוני דולרים. לגבי העסקה הראשונה, חכירת ה"יונדאי קונטיננטל" נעשתה בחוזה הובלה שעמד על 6.5 מליון דולר ולא עשרות מליוני דולרים כפי שנכתב. ההתקשרות עם החברה היוונית בשווי של 66 מליון דולר ל-10 שנים נעשה בשעתו, ואילו היום מוצעת בשוק אניה אחות דומה בסדר גודל של 100-90 מליון דולר. בכך למעשה נסגרות עסקאות לפי הכדאיות ולפי החסכון האפשרי ואין אפשרות טכנית לגשת למכרז. כך פועל כל השוק הבינלאומי. יצויין רק שלפני זמן לא רב נחכרה אניה ישראלית לצורך הובלת פחם".