איגוד עובדי התובלה העולמי הורה שלא לטפל במטענים ישראלים שהוסטו לנמלים חלופיים

נמל לימסול כבר הודיע על הסכמתו שלא לטפל במטענים שהוסטו אליו כתוצאה מהשביתה בנמלי ישראל. גם מטעני יצוא שהוסטו דרך ירדן עשויים שלא לזכות לטיפול


00:00 ,18.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
נמל לימסול כבר הודיע על הסכמתו שלא לטפל במטענים שהוסטו אליו ושמיועדים לנמלי ישראל. גם מטעני יצוא שהוסטו דרך ירדן על מנת לעקוף את השביתה בנמלי ישראל, עשויים שלא לזכות לטיפול ; עובדי הנמלים מתנים את סיום השביתה בפתרון בעית עובדי הרשויות

ועדה מטעם ארגון ה- International Transport Workers' Federation (בשמה המקוצר ITF), המאגדת 600 איגודי עובדים ב- 140 מדינות ובכללם גם עובדי הנמלים, קיימה ביום חמישי האחרון פגישה בסינגפור ושם הוחלט לפנות אל איגודי העובדים בנמלים ברחבי העולם על מנת שאלו לא יטפלו במטענים שיועדו לנמלי ישראל והוסטו לנמלים סמוכים, כתוצאה מהשביתה בנמלי ישראל. זאת מתוך הזדהות עם עובדי הנמלים בישראל.

כידוע, בעלי האניה או השותפים נוהגים להכריז על "סיום מסע" (Termination of voyage) בנמלים חלופיים סמוכים בים התיכון, עבור הפלגות מסויימות, ופורקים שם את המטענים שיועדו להגיע לישראל. זאת על מנת להמשיך ולהפעיל את השירות ובכך למזער את הנזקים כתוצאה משביתה בנמלי ישראל. לבעלי המטענים מוצעות, לאחר מכן, אלטרנטיבות שונות לשינוע המטענים עד ליעדם הסופי בישראל, כשעלויות נוספות אלו סובדו בעבר על ידי האוצר.

עפ"י ITF, מטעני יצוא שהוסטו דרך ירדן על מנת לעקוף את השביתה בנמלי ישראל, עשויים שלא לזכות לטיפול. מאזם מאייטה, מזכ"ל פדרציית ארגוני הסחר הירדניים, אף הרחיק לכת וציין כי איגודי העובדים בירדן לא יטפלו באניות נושאות דגל ישראל, שמטענן מיועד להגיע לישראל, כתוצאה מהתנגדותם למדיניותה של ממשלת ישראל בראשותו של רה"מ שרון, וזאת בהתאם להחלטת ארגוני הסחר הערבים להחרים תוצרת ישראלית וסחר עימה.

עוד נמסר כי נמל לימסול כבר הודיע על הסכמתו שלא לטפל במטענים שהוסטו אליו ושמיועדים לנמלי ישראל.

"זוהי הזדהות בינלאומית", אמר אלון חסן, מזכיר ועד ציוד מכאני בנמל אשדוד והוסיף: "אנו סוגרים על שר האוצר בכל החזיתות". לדבריו, שר האוצר נתניהו בעצם כבר מיצה את כוחו בכך שהוא העביר את חוק הנמלים בכנסת ועתה הוא יישא בתוצאות. "אנו כבר אמרנו כי שברגע שהם יעבירו את החוק – אנו יוצאים למלחמת עולם".

"יתרה מכך", הוסיף חסן, "מכיון ששר האוצר מנצל את אוכלוסיות העובדים מהשכבות השונות על מנת לייצר שינאת חינם כנגד עובדי הנמלים, אנו החלטתנו שלא נחזור לעבודה עד שעובדי הרשויות המקומיות וכל אלו שלא מקבלים שכר, מכל הסקטורים, יקבלו את משכורתם".

חסן ציין כי הם קוראים לאוצר לבוא ולנהל מו"מ וזאת למרות שמי שדחף לשביתה הם רה"מ שרון ושר האוצר נתניהו. הוא ציין כי האוצר הוא שאחראי לנזקי השביתה והעובדה שחברת "צים", בבעלות האחים עופר, שהיא "חברת השיט הישראלית" שוקלת שלא לפקוד את נמלי ישראל צריכה לעורר הרבה שאלות אצל אנשי האוצר.


היום אמורה להתקיים פגישה "מקדימה" בין יובל רכלבסקי מהאוצר ושלמה שני מההסתדרות בה יוחלט על מתווה המו"מ בהמשך.