איגוד לשכות המסחר: לחדש לאלתר הטענת מטעני גלם ברזל ליצוא בנמל אשדוד

קבוצת יצואנים הגישה עתירה לבית המשפט המחוזי בב"ש נגד הנהלת נמל אשדוד בעקבות ההוראה להפסקת ההטענה. נמל אשדוד: ההנהלה הפסיקה את ההטענה לאור המלצת מומחים במשרד התמ"ת וברשות הנמלים והספנות


00:00 ,12.07.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

קבוצת יצואנים הגישה עתירה לבית המשפט המחוזי בב"ש נגד הנהלת נמל אשדוד בעקבות ההוראה להפסקת ההטענה. נמל אשדוד: ההנהלה הפסיקה את ההטענה לאור המלצת מומחים במשרד התמ"ת וברשות הנמלים והספנות
 
מנכ"ל איגוד לשכות המסחר, יחזקאל דסקל, פנה הצהרים בדחיפות ליו"ר דירקטוריון נמל אשדוד, הגב' איריס שטרק, בתביעה להתערבותה בהחלטת הנהלת נמל אשדוד להפסיק הטענת מטעני גלם ברזל ליצוא בנמל.
 
לדברי דסקל, "מדובר בהחלטה שרירותית. נמל אשדוד כנמל מרכזי מחויב לתת שירות ליצואנים וחובתו למצוא פתרון לסוגיית ההטענה, אשר פוגעת ביצוא הישראלי." עם זאת, דסקל הביע את בטחונו כי יו"ר נמל אשדוד, מתוך היכרותה בחשיבות מתן השירות בנמל, תפעל במהירות לפתרון הבעיה.
 
הצהרים הגישה קבוצת יצואנים עתירה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע נגד נמל אשדוד, בבקשה למתן צו מניעה כנגד ההחלטה להפסיק לשנע מטעני גלם ברזל בנמל ולהטעינם על האוניות המיועדות לכך. הוראת הנמל נמסרה לעותרים, אשר חלקם חברים בחטיבת פלדה לבניין באיגוד לשכות המסחר, בתאריך 2.07.06.
 
בין היתר נכתב בעתירה: "הפסקה מיידית זו של הטענת גרוטאות ברזל מסבה ותסב נזקים אדירים למבקשות אשר התחייבו בהסכמים לאספקת הברזל בחו"ל ובהסכמי חכירה לאוניות שחלקן נמצאות בנמל וחלקן בדרכן לישראל. בנוסף, המבקשות מעסיקות עובדים רבים אשר כתוצאה מהצעד החד צדדי שבו נקט הנמל עלולים להישאר ללא פרנסה. סה"כ הנזקים שנגרמו ושעלולים להיגרם למבקשות מהתנהגות הנמל נאמדים במיליוני ₪ וכן נזקים בלתי הפיכים להתקיימותו של הענף. ענף יצוא גלם ברזל מכניס למדינת ישראל כ- 150 מיליון דולר בשנה.
 
היצואנים טוענים כי "על הנמל מוטלת חובה לשנע ולהעמיס את מטעני גרוטאות הברזל של המבקשות ואין בסמכותו להודיע על הפסקת מתן שירות חובה זה ללא אישור השר, שמן הסתם, לא ניתן בענייננו. סירוב הנמל לתת את שירותי החובה עליהם הוא אמון פוגע בחופש העיסוק של המבקשות ובזכויות יסוד קנייניות שלהן."
 
יצואני הברזל חוששים כי אם לא תתחדש פעילות ההטענה בנמל אשדוד, תיווצר פגיעה בהסכמי הסחר עליהם חתומה מדינת ישראל, ושווקים רבים עלולים להיסגר בפניהם כבר בעתיד הקרוב.
 
מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה כי הנהלת חברת נמל אשדוד הפסיקה את הטענת מטעני גלם ברזל ליצוא (גרוטאות) לאור המלצת הגורמים המקצועיים במשרד התמ"ת ורשות הספנות והנמלים, אשר מצאו את שיטת העבודה הקיימת לטיפול במטענים אלה כלא בטיחותית ומסוכנת ביותר ועל כן המליצו להפסיקה לאלתר.
 
הנהלת חברת נמל אשדוד פועלת מזה תקופה ארוכה לאתר שיטת עבודה יעילה, אמינה ובטיחותית לשינוע גרוטאות. הנהלת חברת הנמל פנתה לגורמים שונים, על מנת לאתר ציוד בטיחותי מתאים ולקבל אישורים להכשרת עובדי נמל  לעבודה זו.
 
עם השלמת מהלך זה ובכפוף להמלצת משרד התמ"ת בנושא זה, הנהלת הנמל תחדש את מתן השירות לציבור היצואנים, באופן אמין ובטוח.