איגוד לשכות המסחר: 5 ימי שביתה בנמלים יגרמו להפסד של 1.0 מיליארד שקלים בפדיון המגזר העסקי

אוריאל לין: "פצעי השביתות של 2003 טרם הגלידו. המשק לא יוכל להרשות לעצמו שביתות חדשות" ; ועדי הנמלים: נעשה הכל שלא להיגרר לשביתה


00:00 ,05.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
אוריאל לין: "פצעי השביתות של 2003 טרם הגלידו. המשק לא יוכל להרשות לעצמו שביתות חדשות" ; ועדי הנמלים: נעשה הכל שלא להיגרר לשביתה ; הועדים קוראים לצאת בקריאה משותפת כנגד מהלך חד צדדי של הממשלה

בתום 5 ימי שביתה יעמוד ההפסד בפדיון המגזר העסקי על 1.0 מיליארד שקלים, שהם הפסד של 0.1 אחוזים בתוצר עסקי. בהתבסס על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ערך הפדיון היומי של המגזר העסקי (בענפים שנפגעים מהשביתה) נאמד ב- 2.5 מיליארד שקלים ובהנחה כי הנזק למשק ילך ויגדל מ- 5% פדיון ביום הראשון לשביתה ועד ל- 25% מהפדיון היומי ביום העשירי לשביתה. כך מציינים כלכלני איגוד לשכות המסחר.

בהתייחסו לנתונים, אמר אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר כי המשק לא יוכל להרשות לעצמו שביתה נוספת בנמלים. "פצעי השביתות של שנת 2003 טרם הגלידו. הפגיעה במעמד סחר החוץ של ישראל כתוצאה מהשביתות היתה קשה ביותר. אין להרשות יותר שאיגוד עובדים בשירותים החיוניים יחזור וישתמש בכוחו המונופוליסטי לאחר שורה של דיונים מייגעים שכבר התקיימו במהלך 2003 בבתי הדין לעבודה".

על פי נתוני האיגוד, הרי שסחר החוץ (יבוא ויצוא סחורות) מהווה מרכיב מהותי בפעילותו של המשק הישראלי, כאשר משקלו בתוצר קרוב ל- 61 אחוזים. רובו של הסחר חוץ עובר בנמלי הים, כך שביום ממוצע נפרקים ונטענים כ- 120 אלף טון מטען בנמלי ישראל. ערך הסחורה העוברת בנמלים ביום ממוצע (על בסיס נתוני 2002) עומד על- 360 מיליון שקלים (מהם 60 אחוזים בייבוא, ו- 40 אחוזים בייצוא).

כלכלני האיגוד מציינים עוד, כי על בסיס הגידול שחל בסחר חוץ במהלך שנת 2003, עולה כי שווי הסחורות הכולל בנמלי הים עומד על 380 מיליון שקלים ליום. "השביתה הקודמת הוכיחה כי אין למגזר העסקי אלטרנטיבות ראויות לא בנמלי הים הקרובים ולא באמצעות תחבורה אווירית לשינוע סחורות בהיקף כזה", ציין לין.

כלכלי איגוד לשכות המסחר ניסו לאמוד את הנזק הכלכלי של השביתה בנמלים למגזר העסקי, והם ביצעו חלוקה לנזקים ישירים ועקיפים.

עפ"י הכלכלנים באיגוד הרי שנזק ישיר נגרם כתוצאה מהשבתת פעילות העסקים בשל עיכוב סחורות בנמלים, לרבות השבתת קווי ייצור בשל מחסור בחומרי גלם מיבוא, מחסור בסחורות להמשך הפעילות השוטפת של המשק (פרטי מזון, ציוד וכו'), עיכוב משלוחי יצוא ואיבוד שווקים בחו"ל, עיכוב האוניות בארצות היעד או בנמלים סמוכים - תוספת עלויות, כולל עלויות אחסון עודפות כבדות ביותר, גידול בעלויות מימון, פיצוי לקוחות וספקים בשל אי עמידה בלוחות זמנים ופיטורי עובדים על רקע סגירת קווי יצור או מסחר בסחורות לשיווק.

באיגוד לשכות המסחר ציינו כי חלק מהנזקים הללו מוגדרים כנזקים בלתי הפיכים, כגון סחורות שפג תוקפן, מוצרים עונתיים ("אתרוגים אחרי סוכות"), השבתת קווי יצור רציפים בשל מחסור בחומרי גלם מיובאים הגורמים לנזק כספי עצום ואף לביטול עסקאות.

הנזק עקיף הוגדר על ידי איגוד לשכות המסחר כפגיעה במוניטין, אשר תפגע בחברות במספר אופנים, כשבהם איבוד לקוחות וספקים בארץ ובחו"ל, מחנק אשראי כבד, סגירת אובליגו בבנקים, פגיעה נוספת במוניטין והחרפת תנאי האשראי הניתנים למדינה בחו"ל.

הנזקים העקיפים קשים להערכה אולם על בסיס שביתות קודמות מדובר בנזקים כבדים, ציינו באיגוד.


ועדי הנמלים: נעשה הכל שלא להיגרר לשביתה

אלון חסן, מזכיר ועד ציוד מכאני בנמל אשדוד, העומד בצוות המו"מ מול האוצר, ציין כי עובדי הנמלים משוכנעים ששביתה תביא לנזקים אדירים למשק וקורא למשתמשים בנמלים לצאת בקריאה משותפת אל הממשלה שלא ללכת למהלך חד צדדי של חקיקה. "אנו נעשה הכל שלא להיגרר לשביתה. אנו רוצים הסכם המבוסס על הבנות, שיהיה מקובל על הצדדים ושישמור על זכויות העובדים. לאורך השנים נחתמו הסכמים, שאנו רוצים לשמר. הקריאה להימנע משביתה צריכה להיות מופנית לירושלים".

בהתייחסו לדיוני ועדת הכספים ציין חסן כי לצערו לא מדובר כלל במו"מ. לדבריו, הם אמנם נוכחים בדיונים אך אינם לוקחים חלק בדיון שהוא "משחק מכור". שכן, ציין חסן, התנהלות המו"מ היא כזו שנציגי האוצר מקריאים את החוק והשאר מעלים השגות, מה שלא מותיר לנו שום מקום למשא ומתן. "חשוב שהמשתמשים יזכרו שאם לעובדים יהיה טוב אז גם להם בסופו של דבר יהיה טוב", אמר.

בהתייחסו להרכב האנשים הלוקחים חלק בדיונים ציין חסן כי בדיון יושבים אנשים רבים, משתמשים ותעשיינים, שכלל לא צריכים להיות מעורבים במו"מ שבמהלכו ייקבעו זכויותיהם של העובדים. לדבריו, משא ומתן, במידה ויתקיים, צריך להיות בצוות מצומצם ואינטימי.