אושר הסכם המסגרת לשיתוף פעולה בין צים לעופר ספנות

ההסכם יוצר מסגרת לביצוע עסקאות עתידיות בין צים לבין עופר ספנות בנושאי רכישה וחכירה משותפת של אניות. ההסכם מאפשר לשתי החברות לרכוש יחדיו עד ל-15 אוניות. סך הקיבולת החכורה לא יעלה על 50%


00:00 ,26.03.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

ההסכם יוצר מסגרת לביצוע עסקאות עתידיות בין צים לבין עופר ספנות בנושאי רכישה וחכירה משותפת של אניות. ההסכם מאפשר לשתי החברות לרכוש יחדיו עד ל-15 אוניות. סך הקיבולת החכורה לא יעלה על 50%
 
החברה לישראל בע"מ וחברת צים החליטו לאשר הסכם מסגרת לשיתוף פעולה בין צים לעופר ספנות. ההסכם מהווה המשך לשיתוף הפעולה בין שתי חברות אלה אשר החל לפני עשרות שנים. יחסי שיתוף הפעולה בין החברות החל עוד בשנת 1969, והסכמי שיתוף פעולה ביניהם ויישומם התקיימו בתקופה בה המדינה היתה בעלת שליטה בצים ועוד בטרם הפכה קבוצת עופר לבעלת שליטה בחברה לישראל בשנת 1999.
 
בהודעה לעיתונות שפורסמה היום נאמר כי הסכם המסגרת הינו השלמה של תהליך גיבוש ההסדרים, העקרונות והמגבלות שנטלה על עצמה צים בקשר עם עסקאות בעלי עניין בה, אשר החל באישור נוהל חכירת אניות לתקופת קצרות מבעלי עניין בינואר 2006, וכל זאת בהמשך למסכת הסדרים שהייתה קיימת בין צים לבין עופר ספנות עוד משנת 1969. הסכם המסגרת אושר לתקופה של 12 שנה החל ממועד אישורו ע"י האסיפה הכללית של החברה לישראל בע"מ.
 
הסכם המסגרת יאפשר לצים לרכוש ביחד עם עופר ספנות עד 15 אניות מצדדים שלישיים, הן מבניה חדשה והן משומשות. כל אניה תוחכר לצים בתנאי שוק לתקופה של 10 עד 12 שנה, אלא אם הצדדים יחליטו על תקופה קצרה יותר. ע"פ ההסכם ניהול ותפעול האוניות יתבצע ע"י עופר ספנות בתנאי שדמי הניהול והתפעול יהיו בכל מקרה נמוכים ב-5% מעלויות צים בניהול ותפעול אוניות דומות. בנוסף להגבלת מספר האוניות המשותפות ל-15, קיימת מגבלה כללית לפיה סך הקיבולת במכולות (TEU) של אוניות מכולות החכורות ע"י צים מבעלי עניין בה, לא יעלה על 50% מסך כל יכולת הקיבולת במכולות של אוניות המכולות של צים הפועלות באותה עת.
 
שיתוף הפעולה בין שתי החברות מעניק להן יתרון מכיוון שעופר ספנות עוסקת בעיקר ברכישה, בניהול, בתפעול ובהחכרה של אוניות מסוגים שונים לצדדים אחרים בעוד צים עוסקת בעיקר בשירותי תובלה גלובליים והינה חברת ספנות קווית אשר אניותיה מפליגות בקווים סדירים שהינם נתיבי הפלגה קבועים מראש המאופיינים בפיזור גיאוגרפי רחב. תחומי פעילותה של עופר ספנות וקשריה הנרחבים בעולם הספנות הבינלאומית משלימים את תחומי פעילותה והתמחותה של צים בהיותן פעילויות בתחומים שונים במגזר הספנות הבינלאומית. יתרון נוסף לשיתוף הפעולה נעוץ ביכולתה של עופר ספנות לסייע לצים בציוות האניות באנשי צוות ישראלים ובכך לאפשר לצים לעמוד בהתחייבויותיה בעניין זה.
 
ההסכם יוצר מסגרת מוגדרת ומוגבלת לביצוע עסקאות בעתיד בין צים לבין עופר ספנות בנושאים של רכישה משותפת של אניות, חכירת אניות לתקופה ארוכה וחידוש או הארכה של הסכמי חכירה לתקופות קצרות. כל עסקה שתיפול במסגרת הסכם שיתוף הפעולה תהיה טעונה אישור ועדות הביקורת והדירקטוריונים של צים והחברה לישראל וכן תדווח בדיווח באופן מיידי על ידי החברה לישראל לציבור. יש לציין כי הסכם המסגרת לשיתוף פעולה אינו הסכם לאישור עסקה מסוימת. נכון למועד הנוכחי לא עומדת על הפרק בצים עסקה מיידית לרכישה של אניות יחד עם בעלי העניין.
 
עסקת המסגרת נועדה לאפשר לצים לנצל על פי שיקול דעתה הזדמנויות עסקיות גם עם בעלי העניין בה שלהם התמחות בענף הספנות הבינ"ל, וזאת מבלי לפגוע באפשרויות שיעמדו לרשות צים לנצל הזדמנויות עסקיות עם צדדים אחרים. בנוסף, עסקת המסגרת תאפשר לצים לקצר את תהליכי אישור העסקאות עם בעלי העניין בה וזאת בהתחשב במאפיינים הייחודיים של שוק הספנות הבינ"ל בו קצב סגירת העסקאות הינו מהיר ביותר ומהווה יסוד חשוב ביכולת לבצע עסקאות.
 
בהסכם המסגרת נקבע מנגנון משוכלל ובלתי תלוי הקובע מהם "תנאי השוק". מנגנון זה כולל בין היתר פנייה לשתיים מתוך שלוש חברות הברוקרים הגדולות בענף הספנות הבינלאומי לקבלת עמדתם ביחס לתנאי כל עסקה המוצעת על פי הסכם המסגרת והתאמתה לתנאי השוק. הסכם המסגרת טעון אישור האסיפה הכללית של בעלי מניות החברה לישראל אשר תתקיים ב-4 במאי בתל אביב.