אוריאל לין קורא לשר שטרית להפעיל את חוק העונשין למניעת סגירת הנמלים

"אנו יודעים כי שביתות אלה גורמות נזקים אדירים למשק. בשנה הקודמת השביתות גרמו לנזק של 4.8 מיליארד ש"ח, מעמד סחר החוץ של ישראל ניזוק קשות", כתב נשיא איגוד לשכות המסחר לשר התחבורה שטרית


00:00 ,07.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
"מניסיון העבר הקרוב בנושא השביתות בנמלים אנו יודעים כי שביתות אלה גורמות נזקים אדירים למשק. בשנה הקודמת השביתות גרמו לנזק של 4.8 מיליארד ש"ח, מעמד סחר החוץ של ישראל ניזוק קשות", כתב נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, לשר התחבורה מאיר שטרית, לקראת ההצבעה בועדת הכספים, המתוכננת ליום ראשון

לין ציין בפנייתו כי ועדי העובדים איימו, באמצעות התקשורת, כי הם עלולים לפתוח בשביתה אפילו בניגוד להחלטות בית הדין לעבודה. "לאור זאת, הריני פונה אליך על מנת שתיזום דיון דחוף בממשלה לצורך הפעלת סמכותה לפי סעיף 160 לחוק העונשין, התשל"ז – 1977, שבמסגרתו תכריז הממשלה על מצב חירום מיוחד לענין סעיף זה. אני מציע להפעיל סמכות זו אם ועדי העובדים יפעלו בניגוד להחלטת בית הדין הארצי לעבודה".

הכרזת מצב חירום מיוחד, כתב לין, משמעותה שכל עוד קיימת ההכרזה, הרי שכל המשתתף ו/או מסית ו/או מסייע ו/או מעודד בהשבתה, או שביתה הנוגעת להובלת משא או להסעת נוסעים דרך עסק, או מסחר בישראל, או בינה לבין מדינות חוץ, או למתן שירות ציבורי בישראל, עובר עבירה פלילית שדינה מאסר שנה אחת.

"אני מבקש להדגיש שוב כי שביתה בנמלי הים גורמת הפרעות חמורות המסכנות את הכלכלה בארץ, או את המסחר עם מדינות החוץ או פוגעות בהם. שביתה בנמלי הים במיוחד עתה תגרום נזק כבד למגזר העסקי כולו, ולחלק מהעסקים - נזק בלתי הפיך שעלול להביא לקריסתם. למותר לציין, כי השביתה בנמלים תבלום את התאוששות המשק, תוביל לפיטורי עובדים ותפגע קשות במעמדה של ישראל בעולם העסקי הבינלאומי", נכתב בפניה לשר שטרית.

כזכור, כלכלני אגוד לשכות המסחר העריכו לפני ימים אחדים כי הנזק שנגרם למשק במהלך חמישה ימי שביתה, נאמד ב- 1 מיליארד ש"ח, שהם כ- 0.1 אחוזי תוצר עסקי.

"במצב זה ברור כי סמכותה של הממשלה להכריז על מצב חירום מיוחד לפי סעיף 160 לחוק העונשין הופכת לסמכות חובה, וזאת כדי למנוע את המשך הידרדרות המשק", סיכם אוריאל לין.