41 אוניות ממתינות לפריקה וטעינה בנמלי ישראל

בנמל חיפה מעוכבת אנייה לטעינת סחורות ליצוא בשווי של 25 מיליון דולר; 8 אוניות הופנו לנמלים באירופה (איטליה, יון וקפריסין), כשאחת מהן מכילה כ- 5,000 מכולות, מתוכם 800 מיועדות לישראל ; לין: "ועדי עובדי הנמלים שוב מוכיחים שהם מוכנים לגרום נזקים מופלגים למשק ו


00:00 ,18.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
בנמל חיפה מעוכבת אנייה לטעינת סחורות ליצוא בשווי של 25 מיליון דולר; 8 אוניות הופנו לנמלים באירופה (איטליה, יון וקפריסין), כשאחת מהן מכילה כ- 5,000 מכולות, מתוכם 800 מיועדות לישראל ; לין: "ועדי עובדי הנמלים שוב מוכיחים שהם מוכנים לגרום נזקים מופלגים למשק ולציבור כולו, למען שמירה על הפריבילגיות שהם השיגו באמצעות כוחם המונופוליסטי"

41 אניות ממתינות לפריקה ולהעמסת סחורה בנמלי ישראל, מתוכן 28 בתוך הנמל ו- 14 אניות ממתינות בים הפתוח (נכון ליום א'). כך עולה מבדיקה שערך איגוד לשכות המסחר בקרב יבואנים ויצואנים. חלק מהיבואנים ציינו כי סחורות רבות נמצאות בהמתנה לפריקה בנמלים וחלקם הופנו לפריקה בנמלים אחרים בעולם.

על פי נתונים שהצטברו בחדר המצב, נמסר כי בנמל חיפה מעוכבת אנייה לטעינת סחורות ליצוא בשווי של 25 מיליון דולר, בהם מוצרי כמקלים פלסטיק ציוד מתכת טקסטיל המיועדים לשוק האירופאי.

"שוב מוכיחים ועדי עובדי הנמלים שהם מוכנים לגרום נזקים מופלגים למשק הישראלי ולציבור כולו והכל למען המטרות האנוכיות של שמירה על הפריבילגיות הבלתי מוצדקות שהם השיגו באמצעות כוחם המונופוליסטי במהלך השנים. יש לקוות שהסתדרות הכללית תרד מעץ הדמגוגיה ותהיה אף היא נאמנה לאינטרסים של הכלכלה אשר בסופו של דבר משרתים גם הם את האינטרסים של העובדים עצמם", אמר אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר.

עוד נמסר כי ביום השלישי לשביתה הופנו 8 אניות לנמלים באירופה (איטליה, יון וקפריסין), אחת מהן מכילה כ- 5,000 מכולות, מתוכם 800 המיועדות לפריקה בארץ.

על בסיס הבדיקה של איגוד לשכות המסחר, 5 ימי שביתה חלקית בנמלים, תביא לעיכוב מיידי של סחורה בשווי של כ- 350 מיליון דולר, שהם כ- 400 - 500 אלף טון סחורות. 62 אחוזים מהסחורות מיועדות ליבוא ו- 39 אחוזים ליצוא.

בהתבסס על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נאמד ערך הפדיון היומי של המגזר העסקי (בענפים שנפגעים מהשביתה) בכ- 2.5 מיליארד שקלים. בהנחה כי הנזק למשק ילך ויגדל מ- 5% פדיון ביום הראשון לשביתה ועד ל- 25% מהפדיון היומי ביום ה-10 לשביתה, בתום 5 ימי שביתה יעמוד ההפסד בפדיון המגזר העסקי על 1.0 מיליארד שקלים - הפסד של 0.1 אחוזי תוצר עסקי.

מהאיגוד נמסר כי העיכוב בנמלים גורם להפסדים מצטברים ליבואנים, לדוגמה בשל הגידול בדרישה לחומרי גלם בשוק הסיני, יבואן נדרש לעמוד במכסה ליבוא סחורות כפי שהוסכם עליה עם הספק בסין. במידה והיבואן מעדיף לדחות את קבלת הסחורה עד לסיום השביתה, הרי שהמכסה שאושרה לו ע"י הספק בחו"ל מבוטלת ותנאיו מול הספק בחו"ל מורעים.

כמו כן, יבוא חומרי גלם לבנייה, כדוגמת מוצרי קרמיקה שונים המעוכבים מביאים לעיכוב בגמר הבניה ויבוא מוצרי מזון מתכלים מביא לאובדן הסחורה ולאבדן לקוחות בטווח המידי.