שותפות לוויתן תספק גז טבעי לאשכול אנרגיות כוח

שותפות לוויתן חתמו עם אשכול אנרגיות כוח שבבעלות קבוצת דליה על הסכם לאספקת גז טבעי ממאגר לוויתן בהיקף של כ-650 מיליון דולר. בכך משלימה קבוצת דליה את הסכמי הגז הנדרשים לצורך הפעלת תחנת אשכול


13:14 ,23.05.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

השותפות במאגר לוויתן (NewMed Energy, Chevron ורציו אנרגיות) ודליה אנרגיה דיווחו לפני זמן קצר כי התקשרו בהסכם לאספקת גז טבעי ממאגר לוויתן, לאשכול אנרגיות כוח בע״מ, בבעלות דליה אנרגיה, קבוצת יוניון ומשק אנרגיה.

 

במסגרת ההסכם שאורכו כ-7 שנים, יספקו השותפות בלוויתן לאשכול אנרגיות כוח בע״מ, גז טבעי בהיקף שנתי מצטבר של כ-0.5 BCM, על בסיס מחייב (Firm) במנגנון של Take or Pay. הגז הטבעי אשר יסופק מלוויתן עתיד לשמש את שתי יחידות הייצור במחזור משולב שבאתר אשכול. האספקה צפויה להתחיל בחודש יוני השנה, עם העברת יחידות הייצור לבעלות הרוכשת.

 

בנוסף, הוסכם כי שותפות לוויתן יספקו לרוכשת על בסיס בלתי רציף (interruptible) כמויות גז נוספות אשר עתידות לשמש את ארבע יחידות הייצור הקיטוריות שבאתר אשכול, הצפויות לפעול בעיקר בשעות בהן רזרבות החשמל במשק נמוכות, וזאת החל ממועד תחילת האספקה ובמהלך כל תקופת הפעלתן (הצפויה עד ליום 31.12.2026). להערכת השותפות בלוויתן היקף ההכנסות הכולל מההסכם (100%) – כ-650 מיליון דולר.

 

עובד דבי, מנכ״ל דליה חברות אנרגיה: ״הבעלות על תחנת אשכול ותחנת צפית הופכת את קבוצת דליה ליצרנית חשמל משמעותית במשק ולאחת מצרכניות הגז הגדולות בישראל, באופן שמייצר סינרגיה בכל מקטעי הפעילות, לרבות הקמת והפעלת טורבינות חדשות. הסכם הגז שנחתם עם שותפות לוויתן מצטרף להסכמי גז קודמים שחתמנו ומשלים את ההיערכות להפעלת תחנת אשכול באופן שיאפשר לדליה להרחיב את התחרות במשק החשמל ולהוזיל את מחירו לציבור. עם חתימת העסקה מחזיקה דליה אנרגיה בהסכמי גז עם שלושת ספקיות הגז הישראליות״.

 

יוסי אבו, מנכ״ל NewMed Energy: ״ההסכם לאספקת גז טבעי מלוויתן לאחת מתחנות הכוח הגדולות בישראל מוכיח שלצד היותו של המאגר עוגן מרכזי באספקת אנרגיה לאזור, הוא מהווה בראש ובראשונה מקור אנרגיה אסטרטגי בעבור אזרחי ישראל והמשק המקומי. כך היה וכך יהיה״.  

 

ג׳ף יואינג, מנהל שברון מזרח הים התיכון: ״החתימה על החוזה החדש לאספקת גז לתחנת הכח "אשכול" משקפת את המחויבות המתמשכת של שברון לענות על הביקושים הגדלים בישראל לגז טבעי. בנוסף, שברון ממשיכה להתמקד באספקת גז טבעי בבטיחות ובאמינות למדינות נוספות, שכנות ואחרות״.

 

יגאל לנדאו, מנכ״ל רציו אנרגיות: ״חתימת ההסכם עם תחנת הכוח אשכול היא ביטוי נוסף לחשיבות שרואים שותפי לויתן בהמשך האספקה של גז טבעי ממאגר לוויתן, שהינו מאגר הגז הטבעי הגדול בים התיכון, ללקוחות במשק הישראלי. מאגר לוויתן ימשיך לשמש עוגן משמעותי באספקת גז ללקוחות בישראל ובשווקי היצוא״.