נת״ע וחברת החשמל בשת״פ לקידום פרויקט המטרו

חברת נת״ע וחברת החשמל בשיתוף פעולה עם רשות המטרו במשרד התחבורה חתמו על הסכם היסטורי המקצר בחצי את זמני העתקת תשתית החשמל של פרויקט המטרו


10:42 ,06.06.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

הישג משמעותי לפרויקט התשתית הלאומית הגדול אי פעם במדינת ישראל. חברת נת״ע וחברת החשמל, בליווי רשות המטרו במשרד התחבורה חתמו אתמול (יום רביעי) על הסכם אסטרטגי לשיתוף פעולה בקידום פרויקט המטרו, הכולל קיצור משמעותי של העבודות להעתקת תשתיות, משלוש שנים לשנה וחצי בלבד בממוצע למוקד עבודות.

 

ההסכם נחתם לאחר עבודת מטה מעמיקה שנעשתה על ידי רשות המטרו במשרד התחבורה, בשיתוף משרד האנרגיה ואגף התקציבים במשרד האוצר. מדובר בהסכם ראשון מסוגו בין שתי חברות ממשלתיות שנועד להבטיח את מימושה של המהפכה התחבורתית ברחבי גוש דן בתוך עשור.

 

שרת התחבורה מירי רגב: ״פרויקט המטרו של גוש דן הוא פרויקט התשתית הגדול והמשמעותי ביותר שבוצע אי פעם במדינת ישראל, וזה מחייב אותנו לחשיבה בסדרי גודל אחרים ובתבניות חדשות. כדי להצליח להתמודד עם האתגרים העצומים הכרוכים במגה-פרויקט כזה, עלינו להבטיח שיתוף פעולה מלא והדוק עם כל גופי התשתית המשיקים אליו, ובראשם חברת החשמל, אשר מעורבת בנושא הן כאחד מגופי התשתית שאמור לספק לנו תוואי פנוי מתשתיות ומהפרעות אחרות, והן כספקית האנרגיה של הפרויקט בשלב העבודות״.

 

פרויקט המטרו כולל רשת תת קרקעית נרחבת של שלושה קווים ובהם 109 תחנות מתקדמות וחדישות, שתחבר בין 24 רשויות ברחבי גוש דן, השרון והשפלה. תשתית התחבורה המהירה של המטרו תאפשר ניידות קלה וידידותית לסביבה ותהווה עוגן להתמודדות עם הכפלת אוכלוסיית ישראל הצפויה להגיע לכ-20 מיליון תושבים בשנת 2048. רשת המטרו תצטרף בעוד כעשור לרשת הרכבות הקלות הנרקמת במרחב.

 

היקפו התקציבי של ההסכם נאמד במאות מיליוני שקלים למשך שש שנים הבאות, והוא קובע לוחות זמנים קצרים ככל הניתן להעתקת עשרות מוקדי תשתיות חשמל, שהן האלמנט המורכב ביותר בתהליך העתקות התשתית הנדרש לפני תחילת העבודות. לשם כך תוקם מינהלת ייעודית בחברת החשמל שתנהל את ההיבטים החשמליים של הפרויקט בשיתוף נת"ע.

 

הליך העתקתם של כ-80 מוקדי תשתיות החשמל לאורך תוואי המטרו צפוי להתקצר מפרק זמן של עד שלוש שנים לשנה וחצי בממוצע למוקד, ובמקרים מסוימים אף פחות משנה. כמו כן, יוסדרו חיבורים זמניים באתרי עבודה. חברת החשמל התחייבה להקצות לפרויקט את המשאבים ואת כוח האדם הנדרש לתקופת התכנון והביצוע של עד שש שנים מהיום, ולספק חיבורי חשמל זמניים באתרי העבודות לאורך תוואי הפרויקט.

 

ההסכם יוצר מודל לשיתוף פעולה ייחודי בין חברת נת״ע ומשרד התחבורה לחברת החשמל, המגדיר לוחות זמנים לכל אבני הדרך בתהליך העבודה, תוך תמרוץ חברת החשמל לעמוד בלוחות זמנים קצרים יותר.

 

חיים גליק, מנכ״ל נת״ע: ״אני שמח כי לאחר דיאלוג פורה עם מנכ״ל חברת חשמל הגענו להסכמות שיקצרו את לוחות הזמנים של הקמת המטרו באופן משמעותי, עובדה השווה חיסכון של מיליארדי שקלים למשק. כבר בקו האדום הבנו כולנו, שאין די ברצון טוב של כלל הגופים להירתם לאתגר, אלא נדרשת הסדרה המעוגנת בהסכם ותמורה״.  

 

מאיר שפיגלר, מנכ״ל חברת החשמל: ״מדובר בהסכם היסטורי, סנונית ראשונה בדרך לפלטפורמה לאומית לקידום פרוייקטים מערכתיים לטובת המשק והציבור הישראלי. המו״מ היה  ענייני, מקצועי ומאוזן כך ששני הצדדים יוצאים נשכרים מפרותיו. חברת החשמל תירתם במלוא המרץ להשלים את עבודות התשתית הנדרשות להנעת רכבת המטרו, בלוחות זמנים שלא יעכבו את התקדמות שאר העבודות, נשוא הפרוייקט. שיתוף הפעולה מהווה נדבך מרכזי במינוף יכולות שיניבו תפוקות מרביות״.