משרד התחבורה: עדכון תנאי הקבלה לקורס קציני בטיחות בתעבורה

האגף לפיקוח ובקרת רכב של המשרד ביצע עבודת מטה יסודית לצורך רענון ועדכון הדרישות לקבלה להכשרות המקיפות שעורך המשרד. בין השינויים עליהם המליץ הצוות המקצועי: הוספת חלופה של תואר אקדמי או הנדסאי ממוסד מוכר בישראל, תעודת מהנדס או הנדסאי מכונות עם התמחות ברכב


12:00 ,16.11.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

שרת התחבורה מירי רגב הניחה על שולחנה של ועדת הכלכלה תיקון לתקנה המעדכנת את הדרישות הרגולטוריות לצורך קבלת תעודת קצין בטיחות בתעבורה, במטרה להתאימן לצרכים ולמאפיינים של תחום חיוני זה.

 

קצין הבטיחות הוא תפקיד מרכזי בכל צי רכב, אשר אחראי על בטיחות ותקינות כלי הרכב ועל הדרכת הנהגים, מייעץ להנהלה בכל הקשור לבטיחות בתעבורה ומשמש איש קשר לגורמים רלוונטיים כמו המשטרה וחברות הביטוח. התנאים המחייבים העסקת קצין הבטיחות, הכשרתו והגדרת תפקידו נקבעו בחוק ובתקנות התעבורה, ועומדים תחת אחריות אגף פיקוח ובקרת רכב בכבישים ובארגונים במשרד התחבורה.

 

לאור הביקוש הרב לתפקיד, לצד הצמיחה במספר המשאיות וכלי הרכב הכבדים הנעים בכבישי הארץ, ביצע האגף לפיקוח ובקרת רכב של המשרד עבודת מטה יסודית לצורך רענון ועדכון הדרישות לקבלה להכשרות המקיפות שעורך המשרד לקבלת תעודת קצין בטיחות בתעבורה.

 

הצוות המקצועי של האגף, בשיתוף הייעוץ המשפטי של המשרד, בחנו מחדש את מכלול הדרישות הכלולות בתקנות והמליצו על עדכונן באופן שיבטיח את מיצוי פוטנציאל הפונים מבין בעלי הידע והניסיון בתחום התחבורה. 

 

בין השינויים שעליהם המליץ הצוות המקצועי: הוספת חלופה של תואר אקדמי או הנדסאי ממוסד מוכר בישראל, לדרישה הקיימת של 12 שנות לימוד; קביעת חלופה של הסמכה מקצועית לדרישה ל-3 שנות ותק במקצוע בתחום התחבורה הקבוע בתקנות לדרישה לאחת ההסמכות שלהלן: תעודת מהנדס או הנדסאי מכונות עם התמחות ברכב, טכנאי מכונות רכב או תעודה סוג 2 במכונאות רכב או קורס אוטוטק או אוטוטרוניקה מתקדמת של משרד העבודה או קורס אחר מטעם משרד העבודה שרשות הרישוי אישרה כי הוא מקביל לקורסים אלה, תוך הותרת החלופה של ותק מקצועי והרחבתה.

 

כמו כן, הומלץ להרחיב את רשימת המקצועות המזכים בעמידה בדרישת הוותק המקצועי. במטרה להסיר חסמים מיותרים, המליץ הצוות על ביטול הדרישה לעמידה במבחן נהיגה עיוני במהלך 6 חודשים לפני הגשת הבקשה.

 

מנכ״ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: ״משרדנו בוחן ומעדכן דרך קבע את תקנות התעבורה השונות, הן כמענה לשינויים טכנולוגיים והן במטרה לייעל ולפשט תהליכים. במסגרת זאת, גורמי המקצוע במשרד המליצו על בחינה מחדש של התקנות והכנסת שינויים שיאפשרו לנו לגייס כוח אדם איכותי ובעל הכישורים ההולמים לתפקיד אחראי זה״.