משרד התחבורה השיק שטר מטען דיגיטלי לכלי רכב כבד וחומ״ס

המעבר לשימוש בשטר מטען דיגיטלי יאפשר מעקב יעיל ורציף אחרי כל מטען מסוכן הנע בכבישי ישראל. ממשרד התחבורה נמסר כי חובת השימוש בשטר המטען דיגיטלי תפעל בהדרגה, ותכלול בשלב הראשון כלי רכב המובילים חומרים מסוכנים


13:17 ,16.07.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

אגף פיקוח ובקרת רכב במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים זימן היום (יום ג׳) מאות קציני בטיחות לכנס מקצועי, שבו הושק שטר המטען הדיגיטלי לכלי רכב כבדים ולרכבים המובילים חומרים מסוכנים. 

 

הכנס, שנערך בהשתתפות מנכ״ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, כלל שיח ולמידה משותפת עם קציני הבטיחות על מאפייני המערכת החדשה, והצגת היתרונות המשמעותיים של המערכת הדיגיטלית ושל מערכות ההפעלה החדשניות, המאפשרות מעקב, בקרה ואכיפה יעילים בזמן אמת, ומצוידות באמצעי הגנה מתקדמים המבטיחים שמירה על הפרטיות.

 

ממשרד התחבורה נמסר כי חובת השימוש בשטר המטען דיגיטלי תפעל בהדרגה, ותכלול בשלב הראשון כלי רכב המובילים חומרים מסוכנים (חומ״ס).

 

המעבר לשימוש בשטר מטען דיגיטלי יאפשר מעקב יעיל ורציף אחרי כל מטען מסוכן הנע בכבישי ישראל. המערכת המתקדמת המבוססת על שטר המטען הדיגיטלי צפויה להביא לשיפור משמעותי ברמת הבטיחות, וכן לתרום לתכנון תחבורתי יעיל יותר באמצעות איסוף נתונים בזמן אמת.

 

שרת התחבורה מירי רגב: ״עם כניסתי לתפקיד הבטחתי לקדם את החדשנות בתחבורה ואת הבטיחות בדרכים, והיום אנו משיקים מערכת המשלבת את השתיים. במסגרת מחויבותנו העמוקה להצלת חיי אדם, אנו מקדמים את המעבר לשטר מטען דיגיטלי ברכב כבד וברכב המוביל חומרים מסוכנים. החלפת שטר המטען הידני המיושן במערכת דיגיטלית מתקדמת תאפשר אכיפה ופיקוח יעילים בזמן אמת, ותגביר את בטיחותם של כל משתמשי הדרך ושל הנהגים עצמם. אני קוראת לכל חברות ההובלה לתת יד למהלך ולהתקדם לשטר מטען דיגיטלי, כי שמירה על הבטיחות בדרכים היא האינטרס של כולנו״.

 

על פי החקיקה הקיימת, חלה חובת הוצאת שטר מטען על רכב כבד שמשקלו הכולל 10 טון ומעלה, ולכל רכב מסחרי שמוביל חומר מסוכן. השטר הוא מסמך נייר, שעל הנהג להחזיק אצלו. במקרה של תאונה, ובייחוד ברכב המוביל חומרים מסוכנים, המידע על תכולת המטען אינו מצוי בידי המשטרה וכוחות ההצלה, ואם אין גישה לתא הנהג מסיבה כלשהי, לא ניתן לקבוע מה כולל המטען, אילו סיכונים נשקפים ממנו וכיצד לטפל בו באופן בטוח. מצב זה עלול לסכן את בטיחות כוחות ההצלה וכן את האנשים והרכוש בסביבת ברכב.

 

מהיום, הנהג או חברת ההובלה ימלאו את שטר המטען הדיגיטלי, לרבות תיאור מדויק של המטען ומאפייניו, באמצעות אפליקציה ייעודית, שתקושר ישירות למערכות משרד התחבורה והמשטרה. במקרה של תאונה, המידע יהיה זמין באופן מקוון ובזמן אמת לגורמים הרלוונטיים ללא צורך בהצגתו הפיזית על ידי הנהג. המידע יכול לשמש גם במצבי חירום, כאשר נדרשת תקשורת עם הנהג כדי להתריע על סכנות בכביש וכדומה.

 

מערכת שטר המטען הדיגיטלי משתלבת בתוכנית אב לתנועת סחורות ומטענים, שאותה מוביל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בסיוע חברת נתיבי ישראל. זו תכנית מקיפה שתטפל בתשתיות התחבורתיות והטכנולוגיות בשילוב מערכות מידע, במטרה לשפר ולקדם מדיניות של חדשנות ובטיחות.

 

חומרים מסוכנים כהגדרתם בחוק כוללים בין היתר חומרי נפץ, דלק וגז, חומצות, חומרי הדברה, דשנים וכימיקלים. הובלתם מחייבת הקפדה על כללי זהירות כפי שנקבעו בחוק, לרבות קבלת היתר מאת המשרד להגנת הסביבה, ועמידה בתקנים ובנהלים שנקבעו.

 

שטר המטען הדיגיטלי יאפשר אכיפה יעילה נגד מגוון של עבירות, כגון פינוי פסולת למקומות שאינם מורשים, ועל תנועת משאיות הנושאות חומ"ס או מטענים חורגים על מנת לוודא שהן נוסעות בפועל במסלול שאושר.

 

את שטר המטען הדיגיטלי ניתן יהיה להזין למערכת ישירות מהמערכות התפעוליות של חברות ההובלה, וכן באמצעות הזנת נתוני המטען לאתר אינטרנט או לאפליקציה ייעודית בנייד.

 

משרד התחבורה מקדם חוק להעברת נתוני GPS של מסלול הרכב המוביל חומרים.

 

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מקדם הצעה לשינוי תקנות שירותי הובלה לצורך ביצוע דיגיטציה של שטר המטען. כמו כן מקדם המשרד הצעת חוק להעברת נתוני GPS של מסלול הרכב המוביל חומרים.

 

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, באמצעות חברת נתיבי ישראל, החל בהצבת חיישנים (סנסורים) בכבישים ומערכות התרעה מפני התנגשות בגשרים, אשר יקושרו ישירות למערכות משרד התחבורה וכן לאפליקציה, ויוכלו להתריע בזמן אמת על משקל חורג, על סטייה מהמסלול המתוכנן וכן על לחץ אוויר לא תקין בצמיגי הרכב. ההתרעות יוצגו בתא הנהג אמצעות אפליקציית שטר המטען הדיגיטלי, ויסייעו להפחתת סיכוני הדרך והגברת הבטיחות.

 

מנכ״ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: ״הובלת חומרים מסוכנים חיונית לתעשיות רבות במשק, אך יש לה גם פוטנציאל לגרום אסונות כבדים ואף לאבדות בנפש. שרת התחבורה, מירי רגב הנחתה את המשרד למצוא פתרונות להפחתת הסיכונים הכרוכים בהובלת מטענים מסוכנים, ומטענים כבדים בכלל, ושטר המטען הדיגיטלי הוא אחד הכלים היעילים להגברת האכיפה ולשיפור הבטיחות. במקביל אנו מקימים רשת קווי רכבת להובלת מטענים, שיגיעו עד לנמלי הים ויפחיתו את היקף המטענים המובל במשאיות ויוצר עומסים וסיכונים בכבישי הארץ״.