משרד התחבורה הציג תכנית אב תחבורתית ליהודה ושומרון

התכנית מציגה לראשונה תפיסה כוללת לפיתוח ושדרוג תשתית הדרכים במרחב, בדגש על הבטיחות ועל התחבורה הציבוריתץ השרה רגב הציגה את תוכנית האב לתחבורה ביהודה ושומרון בפני ראשי הרשויות ביו״ש: ״יום חג להתיישבות ולמדינת ישראל הבונה ונבנית״


13:49 ,10.11.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב הציגה את תוכנית האב לתחבורה במרחב יהודה ושומרון בפני ראשי הרשויות וראש המנהל האזרחי. התכנית, הראשונה מסוגה במרחב יו״ש, נועדה לגבש חזון תחבורתי מקיף למרחב מורכב ורבגוני זה, שיתמוך בפיתוחו הכלכלי והחברתי וישפר את איכות החיים של תושביו, ישראלים ופלסטינים כאחד.

 

התכנית מציגה לראשונה תפיסה כוללת לפיתוח ושדרוג תשתית הדרכים במרחב, בדגש על הבטיחות ועל התחבורה הציבורית, לרווחת כלל משתמשי הדרך והאוכלוסיות באזור. על התכנית עמלו מספר צוותים מקצועיים במשרד התחבורה, בהובלת צוות תוכנית אב לתחבורה בירושלים. שרת התחבורה הציגה את עיקרי התוכנית בפני ראשי המועצות, במסגרת תהליך שיתוף הציבור.

 

השרה רגב מסרה כי מערכת תחבורה יעילה ומתקדמת היא הבסיס לכל תוכנית פיתוח לאומית, אזורית וכלכלית. לדבריה, רק תכנון תחבורתי נכון ואחראי מאפשר ניידות, זמינות משאבים שוויונית, איכות חיים וצמיחה עסקית וכלכלית.

 

עד כה הוכנו תכניות אב לגוש דן, ירושלים, באר שבע (בעבודה) וחיפה. תוכנית האב לתחבורה ביו״ש, שהצורך בה הורגש מזה שנים רבות, קודמה במסגרת תפיסת התחבורה הכוללת למדינת ישראל, וחזון שרת התחבורה לחיבור הפריפריה והמרכז.

 

הכנת התוכנית חייבה התמודדות עם אתגרים ייחודיים ומורכבים: מרחב ענק ששטחו כ-6000 קמ״ר, כרבע משטח מדינת ישראל; מורכבות משפטית; ריבוי רשויות וגופים רלוונטיים, בהן משרדי ממשלה, המינהל האזרחי, צה״ל והרשות הפלסטינית; ומורכבות תחבורתית וביטחונית.

 

צוות התוכנית התמודד עם אתגרים בלתי-שגרתיים אלה, תוך סנכרון עם הליכי התכנון והחוק הישראלי, ויצר מסמך ראשון מסוגו, אשר ישמש ככלי חיוני לקובעי מדיניות, ויאפשר ליישם תכניות פיתוח תחבורתיות הנחוצות לשמירה על רמת ניידות גבוהה, בטיחות ואיכות חיים לתושבים.

 

התכנית מבוססת על יעדים ועקרונות מרכזיים הכוללים חיזוק הפריפריה וחיבורה למרכז, יצירת רשת צירי אורך ורוחב, המספקים מגוון אפשרויות תנועה ורציפות תחבורתית בין היישובים בתוך המרחב, וחיבור נוח למטרופולינים הגדולים של ישראל; עדיפות לתחבורה ציבורית תוך שילוב מגוון פתרונות להסעת המונים ושמירה על בטיחות בדרכים ופתרונות לכבישים וצמתים מסוכנים.

 

במסגרת התוכנית הציגה השרה מספר פרויקטים תחבורתיים משמעותיים המשולבים בתכנית, בשלבי ביצוע, תכנון ואישור. בין היתר מדובר בפרויקטים בכביש 60, בהם עוקף חווארה, עוקף בית-אומר ואל-ערוב; שדרוג והרחבת כביש 55 מכביש 6 עד כביש 60; כביש כניסה חדש ומשוקע קלנדיה-ירושלים; הרחבות כביש 437 באזור מעבר חיזמה וכביש 375 מצור הדסה עד צומת חוסאן; הרחבה והוספת נת״צ בכביש 446 שילת-מודיעין; כביש 505 אריאל - תפוח; ועוד.