משרד הפנים: אושרה הרחבת כביש החוף

הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של תשתיות לאומיות אישרה שדרוג כביש החוף בקטע שבין מחלף חבצלת למחלף זיכרון יעקב


00:00 ,13.09.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של תשתיות לאומיות אישרה שדרוג כביש החוף בקטע שבין מחלף חבצלת למחלף זיכרון יעקב
 
הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של תשתיות לאומיות (ות"ל) במשרד הפנים החליטה בישיבתה לקדם תוכנית לשדרוג והרחבת כביש מס' 2 בקטע שבין מחלף חבצלת למחלף זיכרון יעקב (תת"ל 31).
 
הוועדה החליטה לאשר פרסום הודעה בדבר הכנת התוכנית, וקבעה תנאים מגבילים למתן היתרי בנייה בתחום התוכנית. התנאים יהיו בתוקף למשך שלוש שנים.
 
כביש החוף , כביש מס' 2, הינו ציר האורך הראשי של מדינת ישראל המקשר בין חיפה לתל אביב. קטע הדרך שבין מחלף חבצלת לבין מחלף זיכרון יעקב (2/70), באורך של כ-27 ק"מ, הוא קטע צר יחסית ועמוס לעתים קרובות.


מטרת התוכנית שדרוג הכביש-  שיפור זרימת התנועה ורמת בטיחות הנסיעה בו. התכנית כוללת:  הוספת נתיב לכל כיוון, שדרוג מחלפים קיימים, הצבת מפרידנים, והתאמת הדרך לסטנדרטים של דרך מהירה (בין 100 ל-110 קמ"ש), תוך הגברת הבטיחות של המשתמשים.
 
התכנית מציעה פתרונות מעבר ופתרונות אקוסטיקה: מעברי רוחב אשר יבטיחו את תפקודם של הישובים, הפעילות החקלאית ואת תפקודם הסביבתי של הנחלים החוצים אותו; היישובים הגובלים יוגנו מפני רעשי הדרך באמצעות התאמת תוואי הדרך ושילוב מתרסים אקוסטיים; יינתן דגש לשילוב מעברים אקולוגיים ומעברים למטיילים להבטחת התפקוד התיירותי והסביבתי של האזור.
 
הוועדה החליטה להרחיב את תחום התכנון באזור הסמוך לג'סר א-זרקא כדי להשאיר אפשרות לבחון חלופות שונות לפיתוח היישוב. ממשרד הפנים נמסר כי בשנה האחרונה נבחנו מספר חלופות מאקרו לתוכנית המוצעת, לרבות חלופה של סלילת כביש חדש לאורך מסילת הרכבת, ממזרח לכביש החוף, באזור עמק חפר. הוועדה החליטה לדחות חלופה זו, למרות תמיכת המועצה האזורית עמק חפר, לאור היתרונות התחבורתיים והסביבתיים של חלופת השדרוג וההרחבה של הכביש הקיים.
 
במסגרת הליך התכנון ושיתוף הציבור נערכו מספר רב של דיונים בנושא: הצורך בשדרוג הכביש והתכנון הראשוני הוצגו במסגרת שתי ישיבות רבות משתתפים, לרבות נציגי היישובים הסמוכים לדרך, שהתקיימו ביוני ובנובמבר 2009. בדיון בות"ל היום הוצגו הרקע התכנוני והשיקולים והבדיקות שנעשו בשלבי הטיפול בתוכנית, וביניהם בדיקות שנעשו ביחס לתכנון הישוב ג'סר א-זרקא ובדיקות שנעשו לבקשת מועצה אזורית עמק חפר לבחינת תשתיות התחבורה הארציות עוברות בתחומה. נציגי הישובים והרשויות לאורך התוואי הציגו את עמדתם בפני הוועדה.
 
הוועדה החליטה לפרסם את דבר הכנת התוכנית, ועתה תכין החברה הלאומית לדרכים מסמכי תכנון מפורט ותסקיר השפעה על הסביבה, אשר יציגו באופן מפורט את כל היבטי הפרויקט. עם השלמת הכנת התוכנית, היא תובא אל הוועדה לתשתיות לאומיות לדיון נוסף ובהתאם להחלטותיה תועבר התוכנית להערות הוועדות המחוזיות והשגות הציבור.