מפעילי כלי רכב צ.מ.ה יחויבו לעבור קורס כתנאי לקבלת הרשיון

במסגרת התקנה החדשה יחויב כל מפעיל מכונה ניידת לעבור קורס מיוחד בן 34 שעות, כתנאי לקבלת ההיתר


00:00 ,13.06.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

במסגרת התקנה החדשה יחויב כל מפעיל מכונה ניידת לעבור קורס מיוחד בן 34 שעות, כתנאי לקבלת ההיתר
 
בעקבות תקנה חדשה של שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, החל מ- 22 ביוני 2010 יחויב לראשונה כל מפעיל חדש של רכב הנדסי או מכני לעבור קורס מיוחד בהפעלת הכלי ולקבל היתר מיוחד לנסיעה בו. ההיתר יירשם ברשיון הנהיגה של המפעיל.
 
במסגרת התקנה החדשה יחויב כל מפעיל מכונה ניידת לעבור קורס מיוחד בן 34 שעות, כתנאי לקבלת ההיתר. הקורס יכלול 10 שעות לימוד עיוניות ו-24 שעות מעשיות שבהן ישתלמו המפעילים על הכלים השונים. בין הנושאים שיילמדו: בטיחות בתעבורה, מבנה המכונה ומערכותיה, התנסות במצבי חירום, דיני תעבורה, נוהלי הפעלת רכבי צ.מ.ה, ביצוע עבודה בשטח וסימון ותיחום אזורי עבודה.
 
עד כה מי שביקש להפעיל מכונה ניידת או כלי הנדסי נדרש לעבור הדרכה קצרה ולא פורמלית על כלי העבודה, במסגרת החברה או המפעל שבה הועסק. כלים אלה כוללים בין השאר מלגזות, דחפורים, מחפרים, מפלסות, מכבשים, שופלים, משאיות כבדות להובלת עפר וכלים מכניים לסלילת כבישים.
 
שר התחבורה ציין כי המחסור במפעילי צ.מ.ה בעלי רישיון נהיגה מתאים גרם לכך שרבים מהעוסקים בתחום מפעילים כיום כלים מכנים כבדים, ללא היתר מתאים, כנדרש בתקנות התעבורה ומסכנים בכך את עצמם ואת הסובב אותם. "הקורס החדש יאפשר למפעילים להרחיב את הידע שלהם על הכלים ההנדסיים ולהתמודד טוב יותר עם מצבי חרום אפשריים" הוסיף כץ
 
בתום הקורס ידרשו התלמידים לעמוד בהצלחה במבחן עיוני ומעשי כתנאי לקבלת הרשיון. בקורס רשאי להשתתף כל מי שמחזיק ברשיון נהיגה לרכב פרטי או רשיון נהיגה לטרקטור שגילו 17 שנים לכל הפחות. הקורס הראשון למפעילי מכונות ניידות יפתח ב-15 ביולי בביה"ס הדסה נעורים שליד כפר ויתקין.
 
יצוין כי מי שהפעיל מכונה ניידת לפי סוג רשיון הנהיגה (רשיון נהיגה לרכב פרטי או טרקטור עד 14 טון ורשיון למשאית עד 15 טון) יוכל להמשיך ולהפעיל את הכלי עד לחודש יוני 2012, לאחר מכן יחויב לעבור קורס כתנאי לקבלת ההיתר.
 
יצוין כי חובת הקורס לא תחול על מי שהחזיק היתר על פי תקנת המעבר או בעל רשיון נהיגה למשא כבד לפני 22.6.2010.
 
בנוסף לכך ייפתח קורס מדריכי מכונות ניידות. בקורס רשאי להשתתף כל מורה נהיגה לטרקטור בעל ותק של 5 שנים בהוראה שהפעיל "מכונה ניידת" במשך 5 שנים לפחות וברשיון נהיגה למשאית או רכב משא כבד. או לחילופין קצין בטיחות בתעבורה שפיקח על חברה המפעילה מכוניות ניידות, במשך 5 שנים לפחות ומחזיק ברשיון נהיגה לרכב משא כבד.