למ"ס: בשנת 2009 נפתחו 98 אלף תיקי תאונות דרכים

שיעור מעורבותן של משאיות מעל 3.5 טון, בתאונות דרכים קטלניות בהן הרוג אחד לפחות היה פי ארבעה משיעורן במצבת כלי הרכב ופי אחד וחצי משיעורן בנסועה השנתית


00:00 ,10.06.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

שיעור מעורבותן של משאיות מעל 3.5 טון, בתאונות דרכים קטלניות בהן הרוג אחד לפחות היה פי ארבעה משיעורן במצבת כלי הרכב ופי אחד וחצי משיעורן בנסועה השנתית
 
בשנת 2009 פתחה משטרת ישראל כ-98 אלף תיקי תאונות דרכים. מתוכם כ-78,000 תיקי תאונות דרכים עם נפגעים הנחלקים לשני סוגים:  16,856 תאונות דרכים מסוג ת"ד - תאונת דרכים עם נפגעים, שהוגדרה במשטרה כתאונה שנחקרת על ידה ("תיק ת"ד"), וכן 61,390 תאונות דרכים מסוג כללי עם נפגעים - תאונת דרכים קלה שהוגדרה במשטרה כתאונה שאינה נחקרת על ידה ("תיק כללי עם נפגעים").
 
במספר התאונות הקטלניות בשנת 2009 חלה ירידה של 18% לעומת שנת 2008. מספר התאונות הקטלניות בשנת 2009 (284) הוא הנמוך ביותר מזה 24 שנים. מן הנתונים עולה ש-73% מהתאונות אירעו בדרכים עירוניות. 43% מהתאונות שאירעו בדרכים עירוניות, היו בצמתים, לעומת 41% בלבד בצמתים בדרכים לא-עירוניות.
 
חומרת התאונה בדרכים לא-עירוניות הייתה גבוהה מאשר בדרכים עירוניות. בדרכים עירוניות כ-1% מהתאונות היו קטלניות ועוד כ-8% קשות, ואילו בדרכים לא-עירוניות כ-4% היו קטלניות וכ-12% קשות. 66% מהתאונות אירעו בשעות היום ו-34% בשעות הלילה. 75% מהתאונות היו התנגשויות של כלי רכב זה בזה, כ-17% מהתאונות היו מסוג פגיעה בהולך רגל והשאר תאונות רכב יחיד.
 
31,832 בני אדם נפגעו ב-16,308 התאונות הנזכרות לעיל, עלייה של כ-1% לעומת שנת 2008. במספר ההרוגים בשנת 2009 חלה ירידה של 24% לעומת שנת 2008 והוא היה הנמוך ביותר מזה 24 שנים. במספר ההרוגים ל-100 אלף תושבים חלה ירידה מ-5.6 בשנת 2008 ל-4.2 בשנת 2009, ומספר הנפגעים לתאונה – בשנת 2009 – 1.9, דומה לשנת 2008.
 
חלקם של הערבים בין הנפגעים גבוה מחלקם היחסי באוכלוסייה. הערבים מהווים כ-20% מאוכלוסיית ישראל, אך 27% מהנפגעים בתאונות דרכים (34% מההרוגים). 13 ילדים ערבים (עד גיל 14) נהרגו בשנת 2009, והם מהווים 52% מכלל הילדים שנהרגו (כפול מחלקם באוכלוסיית הילדים). כ-37% מהנפגעים נפגעו בתאונות שאירעו בדרכים לא-עירוניות, המהוות 27% מכלל התאונות, אולם, כ-58% מההרוגים ו-40% מהפצועים קשה נפגעו בדרכים אלה. כ-10% מכלל הנפגעים (הרוגים ופצועים) וכ-34% מכלל ההרוגים היו הולכי רגל. בני 65+ מהווים 19% מבין הולכי הרגל שנפגעו, פי שניים מחלקם באוכלוסייה. מעבר החצייה אינו מבטיח חצייה בטוחה – מבין הולכי הרגל שנפגעו בעת חציית כביש, כ-68% נפגעו במעבר חצייה. מבין הילדים (עד גיל 14) שנפגעו בעת חציית כביש, כ-52% נפגעו במעבר חצייה, ומבין הקשישים (בני 65+), כ-69%.
 
30,213 כלי רכב ונהגים היו מעורבים בתאונות דרכים עם נפגעים, ירידה של כ-2% לעומת שנת 2008.חלקן של המשאיות הקטנות (עד 3.5 טונות) והמשאיות הגדולות (16 טון ומעלה) במעורבות בתאונות דרכים עם נפגעים, קטן מהותית מחלקן בנסועה, אך מעורבותן בתאונות קטלניות גבוהה יחסית. חלקם של האופנועים במעורבות בתאונות עם נפגעים גדול פי ארבעה מחלקם בנסועה. כ-75% מהנהגים המעורבים בתאונות היו גברים וכ-25% היו נשים, כאשר אחוז הנשים מכלל המורשים לנהוג עמד על 42%. אחוז הנשים מכלל הנהגים המעורבים בתאונות קטלניות עמד על 9%.
 
חלקם של נהגים צעירים עד גיל 24, מתוך כלל הנהגים שהיו מעורבים בתאונות עם נפגעים, היה גדול בכ-39% מחלקם היחסי בכלל המורשים לנהוג. לעומת זאת, חלקם של הנהגים המבוגרים (בני 65 ויותר) המעורבים בתאונות היה נמוך בכ-17% מחלקם היחסי בכלל המורשים לנהוג.
 
53% מכלל הנהגים המעורבים בתאונות לא עברו עבירת נהיגה בעת התאונה. מתוך הנהגים היהודים המעורבים בתאונות – כ-55% לא עברו עבירת נהיגה בעת התאונה, ומתוך הנהגים הערבים המעורבים בתאונות  כ-45% לא עברו עבירת נהיגה בעת התאונה. שלוש העבירות השכיחות ביותר הן: סטייה מנתיב, אי-ציות לרמזור ואי-שמירה על מרחק.