יבואני הרכב יוגבלו לבעלות על מוסך אחד בלבד

על פי הצעה של ועדת הכלכלה של הכנסת, הבעלות על שאר המוסכים תהיה עצמאית בכדי להפחית את כוח השוק של היבואנים ולהגביר את התחרות


10:29 ,01.02.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

לבקשת חברי הכנסת יעקב פרי, עיסאווי פריג' ודוד ביטן, משרד התחבורה יגבש תקנה, בה יגביל את מספר המוסכים שיורשו היבואנים הישירים להחזיק. כך הוחלט בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, שהמשיכה לדון ברפורמה בענף הרכב.

 

שוק הרכב מאופיין בריכוזיות ובחסמים המונעים תחרות והגורמים לפגיעה באיכות המוצר והשירות, סיבסודים צולבים, מחירים גבוהים, פגיעה בנותני השירותים מסביב ולנזק לעסקים הקטנים והבינוניים ולכלל המשק.


הגבלת יבואני הרכב, בין השאר בהרשאה שתינתן ליבואן רכב להחזיק בבעלותו הישירה רק מוסך שירות אחד בלבד, בעוד שאר מוסכי השירות יהיו בבעלות עצמאית, תפחית את כוח השוק של היבואנים הפועלים כקבוצת ריכוז ותסייע באופן ישיר לתחרותיות, לעסקים הקטנים בענף (המוסכים והספקים הקטנים) לטובת הציבור ולמען הוזלת המחירים הכוללים שוק הרכב.

 

במהלך הדיון ביקש יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, להגביל את היבואנים, כך שיוכלו להיות בעלים של מוסך שירות אחד בלבד. היועצת המשפטית של האיגוד, עו"ד אינגריד הר אבן, אמרה כי כיום היבואנים משתלטים על יותר ויותר מוסכים. אבנר פלור התייחס לדברים ואמר כי מתוך 5,000 מוסכים שקיימים בישראל 600 הם מוסכי רשת הקשורים ליבואן ורק 50-60 מוסכים הם בבעלות היבואנים. עם זאת, הוא אישר כי נתח השוק של 600 המוסכים הקשורים ליבואנים הוא גבוה.

 

ח"כ פרי ביקש ממשרד התחבורה להציע לוועדה נוסח מתוקן, בו תוגבל הבעלות של יבואנים על מוסכים בישראל.