זיהום קרקע חמור ותשתיות דלק גולמי דולפות התגלו בעת עבודות פיתוח בחוף שמן בחיפה

העבודות הופסקו עד לבירור הממצאים. באזור שוכנות מספר חוות דלק וכימיקלים וכן עוברים בו קווי דלק ראשיים


00:00 ,12.07.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

עבודות פיתוח ותשתיות שנערכו בחוף שמן בחיפה הופסקו, לאחר שבמקום התגלה זיהום קרקע חמור של דלק ומערכת דולפת של תשתיות וצנרת. בין השאר, כוללות העבודות הנחת צינור ניקוז וסלילה מחדש של כביש גישה לנמל חיפה.

העבודות מתבצעות על ידי חברת התשתיות של עיריית חיפה יפה נוף, עבור משרד התחבורה.

אתמול (ד') הורה ראש עיריית חיפה יונה יהב על עצירת העבודות. היקף זיהום הקרקע מוערך במאות אלפי ליטרים דלק.

למקום הוזעקו אנשי מקצוע, בין השאר מהמשרד להגנת הסביבה, שהעלו חשש שזיהום הקרקע ומי התהום עשוי להתפשט לאזורים נוספים.

באזור חוף שמן פועלות שלוש חברות הדלק פז, דלק וסונול. המבנים המאכלסים דלקים הנמצאים במקום הוקמו לפני עשרות שנים. בנוסף לחוות האחסון, נמצאות באזור תשתיות נפט של קו צינור נפט אשקלון-אילת (קצא"א) ושל חברת תשתיות נפט ואנרגיה (תש"ן). חוות מכלי הדלק והכימיקלים מחוברות במערכת מסועפת, בת מאות ק"מ, של צנרות חומרים מסוכנים למפעלים, מתקנים ומסופי פריקה וטעינה מנמל הדלק ואליו.

יהב: "מדובר בפצצה מתקתקת, המאיימת על מי התהום והקרקע במפרץ חיפה. אנו דורשים מזה שנים שחוות הדלק יועתקו למתחם קרקעות הצפון, שיוקמו על פי כללי הבטיחות המחמירים והסטנדרטים הסביבתיים המודרניים ביותר".

דובר יפה נוף עופר עמר: "יפה נוף החלה לפני כשבועיים בפרויקט רחב היקף להטמנת מובל ניקוז ראשי בחוף שמן, כדי למנוע את תופעת ההצפות החוזרות ונשנות באזור מידי חורף. במסגרת הפרויקט אמורה החברה גם לשקם את פני הרחוב, לסלול מחדש מדרכות ולרבד את הכבישים באספלט חדש. מיד עם תחילת החפירות בקרקע, נתגלו כמויות אדירות של דלקים בתוך הקרקע ונחשפה תשתית וצנרת להובלת דלקים שנמצאו בה דליפות רבות.

"אנשי יפה נוף עידכנו את ראש עיריית חיפה ואת מהנדס העיר לגבי הממצאים. מיד לאחר מכן הועברה פנייה למנהל מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה ולאגוד ערים לאיכות הסביבה, שערכו השבוע מספר סיורים באתר כדי להתרשם מגודל הממצאים ומדליפת הדלק לקרקע.

"ראש העירייה הינחה את חברת יפה נוף לעצור את העבודות, עד שיתבררו כל העובדות והממצאים בשטח ויימצא פתרון הולם לבעיית זיהום הקרקע בכמויות אדירות של דלק גולמי".

דובר משרד התחבורה לא הגיב לדברים.