ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את פתיחת שוק הרכב לתחרות

צו הפיקוח המתיר יבוא מקביל של כלי רכב מאפשר לראשונה לייבא כלי רכב המיוצרים על ידי אותו יצרן, באמצעות יותר מיבואן אחד. שר התחבורה: הרפורמה תוזיל את מחירי הרכב לצרכן


00:00 ,16.02.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

צו הפיקוח המתיר יבוא מקביל של כלי רכב מאפשר לראשונה לייבא כלי רכב המיוצרים על ידי אותו יצרן, באמצעות יותר מיבואן אחד. שר התחבורה: הרפורמה תוזיל את מחירי הרכב לצרכן
 
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה אתמול את צו הפיקוח על מצרכים ושירותים המתיר יבוא מקביל של כלי רכב. צו הפיקוח, שנחתם על ידי שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, מאפשר לראשונה בתולדות המדינה לייבא לישראל כלי רכב המיוצרים על ידי אותו יצרן, באמצעות יותר מיבואן אחד.
 
עד כה ניתן היה לייבא רכב ישירות מיצרן הרכב בלבד. היבוא המקביל יאפשר לראשונה יבוא של רכב באמצעות סוכן משנה של יצרן הרכב. הצו ייכנס לתוקף בתוך חודש מיום פרסומו ברשומות.
 
השר כץ ציין בוועדת הכלכלה כי פתיחת הענף לתחרות תוזיל את מחירי הרכב לצרכן ותצעיר את גיל הרכב. כמו כן היא תאפשר רכישה של כלי רכב חדשים העומדים בתקני הבטיחות והסביבה המתקדמים ביותר.
 
שר התחבורה מסר כי אישור הצו הוא מהלך חשוב ומרכזי המבטא את מדיניות הממשלה להפחתת מסים, הוזלת מחירים ושיפור השירות לציבור. "מדובר בשינוי הרגולציה החשוב ביותר בענף בעשור האחרון. הרפורמה עתידה ליצור ערוצי מכירה חדשים וכן לשנות מהיסוד את אופי ההיצע והתחרות בפלחי השוק השונים" הוסיף כץ.
 
לדברי השר כץ פתיחת הענף תשפיע על כל רוכשי הרכב הפרטי. "מדובר בבשורה גדולה לצרכן הישראלי לאחר שנים רבות של ניסיונות בלתי מוצלחים לאשר את הרפורמה. לא התפשרנו ועמדנו על כך כי הרפורמה תאושר ככתבה וכלשונה" אמר כץ.
 
בצו היבוא נקבעו תנאים ליבוא רכב ובכלל זה תנאים המבטיחים את האיתנות הכלכלית של היבואן וכן את חובתו של הסוכן המורשה של היצרן לספק תשתית תחזוקה נאותה לרכב לאחר יבואו ארצה.
 
בצו מצוינות דרישות נוספות המתייחסות לאיתנות הפיננסית של היבואן, הכוללת ערבות של 8 מיליון שקלים והון עצמי של 10 מיליון שקלים.
 
במסגרת הרפורמה אושר לראשונה גם יבוא ישיר מיצרן הרכב של מכוניות המיוצרות בארה"ב התואמות את התקינה האמריקאית ואשר אינן משווקות כיום בישראל, כמו למשל סובארו, ניסאן והונדה.
 
עוד נקבע בצו מנגנון המאפשר חילוט הערבות והתנאים להתליית רשיון היבוא במקרה שהיבואן לא יעמוד בדרישות ותנאי הצו.
 
כדי לעודד כניסת יבואנים חדשים לענף הקל משרד התחבורה בדרישות המתייחסות גם ליבואנים קיימים. כך למשל יתאפשר שיווק מוצרי תעבורה בנקודת מכירה אחת לפחות במקום ארבע נקודות מכירה כיום, וזאת תוך שמירה על השירות הניתן לצרכן.
 
שר התחבורה הנחה את מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה, אבנר פלור, להיערך מיידית ליישום התקנות. במסגרת זאת תוקם מחלקה מיוחדת שתגבש נהלים ודרישות בהיבטים הבטיחותיים, סביבתיים וצרכניים וכן תבצע בקרה ומעקב אחר היבוא המקביל.