שרת התחבורה מירי רגב הניחה אתמול (יום ד') אבן פינה לקו הכחול, מערכת הסעת המונים מתקדמת שתחבר בין תל אביב, ראשון לציון, נס ציונה ורחובות ותוביל כ-77 אלף נוסעים ביום.
הטקס נערך בראשון לציון, במעמד השרה מירי רגב ובהשתתפות ראש עיריית ראשון לציון רז קינסטליך, ראש עיריית נס ציונה שמואל בוקסר, יו"ר דירקטוריון נתיבי איילון מקסין פסברג ומנכ"לית נתיבי איילון אורלי שטרן ובכירי משרד התחבורה.
הקו הכחול הוא קו BRT (בשמו המלא (Bus Rapid Transit, המבוסס על אוטובוסים חשמליים מתקדמים ורבי קיבולת הנעים על נתיב תחבורה בלעדי ומופרד. האוטובוסים המהירים מקבלים עדיפות בצמתים וברמזורים, וכך מובטחים לנוסעים עמידה בזמנים וזמני הגעה אמינים ומדויקים, וחווית נסיעה משופרת. בתחנות וברכב יותקנו צגים אלקטרוניים המספקים מידע על מיקום הקו ועל שעת ההגעה בזמן אמת.
בישראל כבר פועלת מערכת BRT כבר עשר שנים בהצלחה רבה במטרופולין חיפה – קו המטרונית. עם זאת, במשרד התחבורה מדגישים כי בקו הכחול יפעלו כלי רכב מתקדמים יותר, בהנעה חשמלית שקטה ונקייה, ועם טכנולוגיות חדשניות שנכנסו לשימוש בשנים האחרונות. הקו יוקם על ידי חברת נתיבי איילון, וצפוי להיפתח במהלך 2028. עלות ההקמה נאמדת בכ-2.9 מיליארד שקלים
אורך הקו הכחול 23 ק"מ ובשעות השיא הוא יפעל בתדירות גבוהה של כל 6 דקות. הקו יוביל כ-77 אלף נוסעים ביום ו-56 מיליון נוסעים בשנה. הקו יכלול 44 תחנות, שחלקן מתממשק לתחנות הקו הירוק של הרכבת הקלה, לתחנות הרכבת ישראל רחובות והראשונים, למסופי תחבורה אזוריים ובעתיד גם לרשת המטרו.
עם השקת הקו, ניתן יהיה להגיע ממכון ויצמן ברחובות למרכז ראשון לציון תוך 26 דקות, ומפארק המדע ברחובות - תוך 13 דקות בלבד. נסיעה מרחוב הבנים בנס ציונה למכון וולקני בראשל"צ תארך רק 15 דקות.
הקו הכחול יספק חיבוריות וקישוריות למרכזי מסחר, תעסוקה, השכלה ומגורים, ובהם פארק המדע ברחובות. הקו ישרת מוסדות השכלה גבוהה ובהם מכון ויצמן, הפקולטה לחקלאות והמכללה למינהל, שבהם לומדים 17,600 סטודנטים.
הקו הכחול יעבור דרך מרכזי הערים רחובות (רח' הרצל) ונס ציונה (רח' ויצמן), במטרה לשפר את החוויה האורבנית ולעודד הליכה ברגל, רכיבה על אופניים וחיי מסחר ותרבות. במרכזי הערים תיאסר תנועת רכב פרטי ויוצאו האוטובוסים המונעים בסולר וגורמים לרעש ולזיהום אוויר. במקומם ייהנו התושבים ממרחב עירוני רגוע ומזמין, שבו נעה מערכת תחב"צ נקייה ושקטה. לאורך התוואי תשודרג סביבת הרחוב, כולל הצבת תחנות חכמות ונגישות, חידוש תשתיות ניקוז, ביוב וחשמל, הקמת מדרכות ושבילי אופניים רחבים ובטוחים, ופיתוח נופי ואורבני.
קצהו הדרומי, ייצא הקו הכחול מצומת ביל"ו, וינוע על כביש 412 דרך רח' הרצל ברחובות, רח' ויצמן בנס ציונה ורח' הרצל בראשון לציון. בצומת בית דגן הקו יפנה מערבה לכביש 44 לכיוון צומת חולון, שם הוא יתממשק עם הקו הירוק ועם תחנות רכבת ישראל.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא"ל (במיל') מירי רגב: "חזון החיבוריות והקישוריות שלי הולך ומתממש לנגד עינינו. אנחנו מחברים את המרחב הדרומי של גוש דן, מראשון לציון ועד נס ציונה ורחובות, במערכת הסעת המונים חשמלית מתקדמת, נוחה ואמינה. לאחר שנרשת ברכבות מכל מקום לכל מקום, נוכל לאפשר מוביליות חברתית ותחבורתית״.