השר אלקין: ״אנחנו על סף הליך אכיפה דרמטי מול קבוצת בז״ן״

השר להגנת הסביבה אמר את הדברים אתמול וזאת ״לאור חריגות נמשכות במפעל בחיפה בערכי הבנזן. הדבר יחייב את בז״ן בהשקעות משמעותיות״. מנכ״ל המשרד, גיא סמט: ״המצב הנוכחי שבו פסולת משונעת מהצפון לדרום במשאיות ורכבות לטיפול בה אינו מקובל״


11:11 ,16.01.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

בכירי המשרד להגנת הסביבה לקחו אתמול חלק בכנס ״סביבה 2050״ בתל אביב. השר להגנת הסביבה, ח״כ זאב אלקין, אמר בכנס כי ״אנחנו על סף הליך אכיפה דרמטי מול קבוצת בז״ן לאור חריגות נמשכות בחיפה בערכי הבנזן. לפני כשנה דרשנו מבז״ן דרישות, והם ביצעו תוכנית רחבה - אך החריגות לא ירדו מספיק. בימים הקרובים נתחיל בתהליך זה״.

 

השר הוסיף, כי ״בעקבות הדרישות שלנו, בז״ן השקיעה מאמצים גדולים שהובילו להורדה משמעותית בכמות החריגות - אבל לא פתרה את כל הבעיה, ולכן אנחנו יוצאים להליך אכיפה חדש ודרמטי שיתחיל בימים הקרובים, ויחייב את בז״ן בהשקעות משמעותיות מאוד כדי לעמוד בדרישות החדשות שלנו״.

 

יודגש, כי הליך ההסדרה המנהלית מול קבוצת בז״ן מתרחש על רקע המשך חריגות ברמות המזהם בנזן שנמדד סביב מתחם בז״ן במהלך החודשים האחרונים. במסגרת זו הוציא המשרד לפני כשנה צו מנהלי (צו 45), וכעת בכוונתו להמשיך ולדרוש צעדים משמעותיים נוספים ממפעלי הקבוצה על מנת למנוע את החריגות.

 

השר הוסיף כי שני האתגרים הסביבתיים המשמעותיים הם איכות אוויר וטיפול בפסולת. בהתייחסו לאכיפה, אמר השר כי ״יש מחסור חמור בכוח אדם במשרד ויכולת ביצוע האכיפה לא מספיק גבוהה. יש חוקים שהמשרד לא מצליח לאכוף. אנו עושים את המיטב במשאבים שיש לנו. השגנו תקציבים גדולים והובלנו תהליכים גדולים בפסולת, זיהום אוויר מתחבורה ועוד״.

 

מנכ״ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט: ״ישראל היא מהגרועות שבמדינות oecd בתחום הפסולת, ואנחנו פועלים כדי לשנות מצב זה. שיעור ההטמנה בישראל היום הוא גבוה מ-80%, ובאמצעות התוכנית האסטרטגית של המשרד לנושא הוא ירד ל-26% בשנת 2030. המצב הנוכחי שבו פסולת משונעת מהצפון לדרום במשאיות ורכבות לטיפול בה, אינו מקובל. כל אזור במדינת ישראל יצטרך לבצע בשטחו טיפול בפסולת שלו, ולא לשנע אותה עשרות ומאות קילומטרים דרומה, תוך יצירת זיהום מסוג אחר. מתקני השבת אנרגיה, שיקומו לפי התוכנית האסטרטגית שלנו, הם חלק מהפתרון לנושא״.

 

גלית כהן, סמנכ״לית בכירה לתכנון, מדיניות ואסטרטגיה במשרד להגנת הסביבה אמרה בכנס: ״בנוסף למסלול סיוע רגולטורי ופיננסי ליישום מתקני פיילוט בתעשייה, נצא בשבועות הקרובים למכרז להקמת מעבדת חדשנות לפיתוח טכנולוגיות סביבתיות ישראליות. פעולות אלה הם בשיתוף עם רשות החדשנות ומשרד הכלכלה. הרגולציה הסביבתית מהווה גם זרז לחדשנות טכנולוגית סביבתית, ואנחנו מתכוונים להמשיך ולפתח מסלולים שיסייעו לפיתוח של חברות ישראליות בתחום״.