הממשלה אישרה הבוקר את הקמת קו הרכבת תל אביב-אילת

הקו אמור לפעול חמש שנים מיום אישור התוכניות הסטטוטוריות. המועמדת המועדפת להקמת הפרויקט הינה סין


00:00 ,05.02.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

הממשלה אישרה הבוקר (א') הצעת החלטה שהניחו בפניה ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ, לאשר הקמת מסילה בין תל אביב לאילת, באורך 350 ק"מ. המסילה מיועדת לרכבות נוסעים ומטענים.

במהלך הנסיעה אמורה הרכבת להגיע למהירות מרבית של עד 300 קמ"ש ולקצר את זמן הנסיעה לשעתיים. הפעלת הרכבת תתבסס על מערך מחושמל, התואם את תוכנית החישמול של הרכבת, המקודמת במסגרת תוכנית נתיבי ישראל. קו הרכבת אמור לפעול חמש שניםמאישור התוכניות הסטטוטוריות.

על פי ההחלטה, צוות בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה יבחן שלוש חלופות לדרכי מימון הפרויקט: הקמת המסילה על בסיס הסכם בין ממשלות ישראל וסין; הקמת המיזם בשיתוף הסקטור הפרטי; או הקמתו באמצעות מימון מתקציב המדינה. החלופה המועדפת תוגש לאישור הממשלה בתוך 90 יום.

שר התחבורה ישראל כץ כבר הצהיר שסין היא האופציה המועדפת, היות ולאורך השנים הקימו בה חברות שבבעלות הממשלה פרויקטים דומים והוכיחו בעלי יכולת ביצוע גבוהה. יצוין שחברה סינית היא שהקימה את מנהרות הכרמל בחיפה לפני כשנתיים.


בישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "בכוחנו לייצר נתיב תעבורה אלטרנטיבי, עוקף תעלת סואץ. זו תעודת ביטוח. ישראל חייבת להפוך לדרך מעבר יבשתי ולייצר אינטרסים מעצמתיים. קו תל אביב-אילת ישנה את פני המדינה. קו הרכבת ומקורות הגז הנמצאים בישראל יכולים לקשור אינטרסים חזקים בתחום הכלכלי, האנרגטי והתעשייתי".

 

עם הגשת הצעת ההחלטה לממשלה לפני כשבועיים אמר כץ שמדובר במיזם בעל חשיבות אסטרטגית ולאומית, שישמש כחיבור מסילתי בין הים האדום לים התיכון ויאפשר מעבר של סחורות בין דרום-מזרח אסיה ומערב אירופה.

על פי הצעת החלטה, יוקצה תקציב ראשוני של 150 מיליון שקל לתכנון סטטוטורי ולקידום זמינות ראשוני. אומדן עלות הקמת המיזם (על בסיס החלופה המועדפת) יוצג לאישור הממשלה, במקביל להצגת החלופה המועדפת.

הצעת ההחלטה שהובאה לאישור הממשלה קבעה כי הליכי התכנון הסטאטוטוריים יושלמו בלוח זמנים קצר, עד סוף השנה הנוכחית. קו הרכבת לאילת יושלם בתוך חמש שנים מיום אישור התוכניות הסטאטוטוריות של תוואי הרכבת. אישור התוכניות הסטאטוטוריות יחולק למספר קטעי תכנון, כך שניתן יהיה לקדם ביצוע כל מקטע שיאושר עוד בטרם מתן תוקף לתוכנית כולה.

תוואי המסילה בין אילת לתל אביב כולל ארבעה מקטעי תכנון עיקרים, שלושה מהם מחייבים תכנון סטטוטורי: קטע תל אביב-באר שבע מתבסס על המסילה הקיימת והמשודרגת; קטע באר שבע-דימונה (כ-35 ק"מ) מחייב שדרוג והכפלת המסילה הקיימת; קטע דימונה-חצבה (כ-65 ק"מ) מחייב שדרוג המסילה הקיימת, הכפלתה עד צין והקמת מסילה מצין עד חצבה, הכוללת קטעי מנהור; וקטע חצבה-אילת (כ-160 ק"מ) המחייב הקמת המסילה עד הכניסה הצפונית לאילת, בסמוך לשדה התעופה הקיים ובמקביל לכביש הערבה.

 

תוואי המסלול כולל 63 גשרים באורך כולל של 4.5 ק"מ וחמש מנהרות, באורך כולל של 9.5 ק"מ. בתוואי המסילה אמורות לפעול שתי רכבות נוסעים: רכבת אקספרס, שתעבור דרך תחנת הרכבת בבאר שבע, ורכבת נוספת, שתעבור דרך שמונה תחנות חדשות.