המדינה תממן מערכות בטיחות מצילות חיים בכלי הרכב

אוטובוסים ומשאיות יחויבו להתקין את המערכת לזיהוי הולכי הרגל ועצמים נוספים הממוקמים בשטחים מתים כתנאי לחידוש הרישיון


10:53 ,02.11.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

הממשלה אישרה את תוכניתו של שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ להפחתת מספר הנפגעים בתאונות דרכים באמצעות מתן תמריצים לבעלי רכב להתקין מערכות בטיחות מצילות חיים בכלי הרכב משנת 2000 ואילך.

 

לדברי כץ, מערכות הבטיחות על כלי הרכב ימומנו במלואן על ידי המדינה ובעלי הרכב לא יצטרכו לשאת בעלות רכישת המערכות והתקנתן.

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט על הקמת צוות משותף של משרדי התחבורה והאוצר, שיבחן באופן מידי את דרכי המימון של הרפורמה.

 

מדובר בשלוש מערכות מצילות חיים: מערכת בקרת סטייה מנתיב, המתריעה בפני הנהג על סטייה מחוץ לנתיב הנסיעה; מערכת ניטור מרחק מלפנים, המזהה מכשול מלפני הרכב, או אי שמירת מרחק; ומערכת לזיהוי הולכי רגל, המזהה הולכי רגל החוצים או ההולכים על הכביש בעת נסיעת כלי הרכב.

 

מערכת לזיהוי הולכי הרגל המותקנת באוטובוסים, כוללת זיהוי מלא של הולכי הרגל ועצמים נוספים הממוקמים בשטחים המתים שלצדי האוטובוס, ובכך היא מבטיחה בטיחות מקסימאלית של הולכי רגל מסביב לאוטובוס ובחזיתו. על פי התוכנית, אוטובוסים ומשאיות יחויבו להתקין את המערכת כתנאי לחידוש הרישיון.

 

ממחקר של משרד התחבורה האמריקני עולה כי 93% מתאונות הדרכים נגרמות כתוצאה מהגורם האנושי, כשהתראה מוקדמת של המערכות לנהג עשויה למנוע כ-80% מתאונות הדרכים. לדברי כץ, המערכות שנבחרו עשויות למנוע חלק ניכר מתאונות אלה ולחסוך בחיי אדם רבים.

 

העלות הכוללת של תאונות הדרכים למדינת ישראל מסתכמת מדי שנה בכ-14.5 מיליארד שקל. עלויות אלה כוללות, בין השאר, בזבוז ימי עבודה, נזקים לרכוש ולנפש, ימי אשפוז, עמידה בפקקים ועוד. התקנת מערכות אלה בכלי הרכב בישראל עשויה לחסוך מדי שנה למשק מיליארדי שקלים.

 

מהנתונים עולה עוד כי בשנת 2014 הותקנו כ-40 אלף מערכות סטייה מנתיב, ניטור מרחק מלפנים וזיהוי הולכי רגל בכלי רכב בישראל. כתוצאה מכך, נחסכו חייהם של 11 בני אדם. התקנת מערכות כאלה בכל כלי הרכב הישנים משנת 2000 ואילך צפויה לחסוך את חייהם של עשרות בני אדם מדי שנה.