חברת נתיבי ישראל השלימה בסוף השבוע את כריית המנהרה הצפונית שנחפרה בחודשים האחרונים מתחת לרכס הראל ומבשרת ציון. אורכה של המנהרה כ-800 מטרים, קוטרה 15 מ' והיא נחפרה בעומק של כ – 40 מ' מתחת לאדמה.
חפירת המנהרה נעשית בשיטה בה חומר נפץ מוחדר לתוך חורים שנקדחים בסלע. לאחר הפיצוץ המבוקר מפונים הסלעים והעפר החוצה כדי לאפשר את המשך ההתקדמות תוך הקפדה על כללי בטיחות עבודה מחמירים ביותר. במקביל, מתבצעת עבודה של תמיכה והתזת בטון על דפנות המנהרה כדי למנוע קריסה. את העבודות מבצעת חברת "חופרי השרון – אלקטרה". עלות חפירת המנהרות כ-150 מיליון ₪ ועלות פרויקט כביש 1 החדש כולו נאמדת בכ-2.5 מיליארד ₪.
שר התחבורה ישראל כץ אמר כי "כביש 1 החדש יקצר באופן משמעותי את זמן הנסיעה לירושלים והוא חלק ממערך תחבורה מקיף שמשדרג את ההגעה לבירת ישראל. המנהרות הן קטע מרכזי בפרויקט הלאומי ליצירת דרך חדשה, מהירה ובטיחותית לירושלים והן יחסכו מהנהגים את העלייה התלולה לקסטל המוכרת לכולם כיום".
מנכל חברת נתיבי ישראל, שי ברס הוסיף: "עבודת הכרייה של המנהרה הראשונה הושלמה תוך חצי שנה בלבד בטכניקה של קידוח - פיצוץ. בשיטה זו התקדם הקבלן בקצב של כ- 6-4 מטרים ביום בהתאם לקושי הסלעים בדרך. מנהרות הראל יבטלו את הצורך בנסיעה התלולה לקסטל ויקצרו את זמן הנסיעה".