האפיפיור יורד מתחת לאדמה

החברה הלאומית לדרכים בוחנת את שיקוע כביש 77, שנסלל לקראת ביקור האפיפיור פאולוס השישי ואמור לשמש כזרוע המזרחית של כביש חוצה ישראל


00:00 ,11.09.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

החברה הלאומית לדרכים בוחנת אפשרות ל"העלמת" כביש 77 מנוף עמק יזרעאל באמצעות שיקועו לעומק שבין 5 ל-10 מטר מתחת לפני הקרקע ושיפור השיפוע האורכי.

ההצעה הועלתה בחודש האחרון על ידי מתכנני הכביש, כפתרון שיעלים את השפעת הכביש על הנוף וישפר משמעותית את הסוגיות האקוסטיות ואיכות האוויר באזור. ההצעה הוצגה בפני תושבי האזור זכתה לתגובות אוהדות בקרב ראשי המועצה האזורית עמק יזרעאל, חברי המועצה המקומית רמת ישי וחברי ועד מושב שדה יעקב.

השיקוע המתוכנן יתחיל כ-100 מטר מדרום למושב שדה יעקב ויסתיים אחרי שהכביש עובר מצפון לתקוות יעקב, לאורך כ-750 מטר. כמו כן, ממערב לתוואי כביש 77 וצמוד אליו, בגובה פני הקרקע, תיסלל הדרך האזורית 722, שתתחבר בכמה נקודות את שימושי הקרקע משני צדי כביש 77.

בחינת החלופה החדשה התאפשרה לאחר שרשות העתיקות השלימה בשבועות האחרונים ביצוע "חתכי בדיקה", במסגרתם לא נמצאו ממצאים היכולים להוות מכשול בפני קידום הפרויקט. בנוסף, הושלם סיור עם נציגי משרד הדתות, על מנת לקבל את המלצתם לתכנון המוצע.

במהלך השנתיים האחרונות ניסה צוות התכנון לקבל את הסכמת החקלאים באזור להיכנס לשטח, על מנת להשלים את "חתכי הבדיקה". זאת, היות והנושא מחייב את הסכמת בעלי הקרקע (עדיין אין תוכנית מאושרת במרחב).

יצוין שבשנה וחצי האחרונות נבחנות חלופות שונות לשדרוג כביש 77 במסגרת התוכניות לפיתוח "הזרוע המזרחית" של כביש חוצה ישראל (כביש 6). כביש 77 נסלל בחופזה לקראת ביקורו של האפיפיור פאולוס השישי בישראל בשנת 2000.

הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) קיבלה את המלצת החברה הלאומית לדרכים, שלא לשדרג את הכביש על ידי סלילתו בתוואי המאושר, בתוך נחל בית לחם (תוואי תמ"א 3). החלפות שנבחנות הן כריית מנהרה, או הרחבת הכביש הקיים, לצד סלילת דרך אזורית (722), לטובת המבקשים להגיע לתחנת רכבת העמק, שאחת התחנות שלה תוקם בכפר יהושע, וליקנעם.

כביש 77 משתרע בין צומת התשבי לצומת המוביל ומשמש כעורק תחבורה ראשי עבור הנוסעים בין הגליל לכיוון מרכז הארץ.