תקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לא יוטל על הנהגים

אושרה לקריאה שנייה ושלישית הצ”ח הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שתתוקצב ע”י האוצר. ביטוח החובה לא יועלה ב-9%, בניגוד להחלטת הממשלה


00:00 ,01.12.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

אושרה לקריאה שנייה ושלישית הצ”ח הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שתתוקצב ע”י האוצר. ביטוח החובה לא יועלה ב-9%, בניגוד להחלטת הממשלה

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. הסעיף המעלה את ביטוח החובה לנהגים ב-9%, כדי לממן את רוב תקציב המועצה, הוחלף בסעיף המורה כי כל המימון, בסך 550 מליון שקלים בשנה, יוקצה מאגרות הרכב המשולמות לאוצר המדינה. יו”ר ועדת הכלכלה, ח”כ אמנון כהן, שביקש להבטיח בחקיקה שהאגרות לא יועלו, הוסיף סעיף להצה”ח האוסר העלאת האגרה בכדי לממן את תקציב הרשות.

היו”ר, ח”כ כהן אמר, כי בסופו של דבר לרשות לא הוקנו בחוק הסמכויות עליהן המליצה ועדת שיינין, ובסמכותה לייעץ בלבד, מה שיקשה עליה למנוע הרוגים, אך בכל זאת הוא מקווה כי יהיה בכוחה להתוות דרך להקטנת מספר תאונות הדרכים והנפגעים בישראל.


לדברי ח”כ כהן, הוא שמח כי חברי הוועדה הצטרפו אליו בדרישה שלא להטיל על ציבור הנהגים עול כספי נוסף, שאינו שיוויוני והיה פוגע רק במי שאינו מזוכה ממס על הוצאותיו ולא מקבל רכב חברה.
 
”בישראל רכב אינו מותרות, בייחוד בפריפריה, שם שירותי התחבורה הציבורית אינם נגישים, ולא יתכן להעמיס על השכבות החלשות מסים נוספים כשגם כך אזרחי המדינה משלמים מדי שנה כ- 19 מליארד שקלים אגרות ומסי רכב שהולכים לאוצר המדינה”, אמר ח”כ כהן והוסיף כי חבל ששר התחבורה בחר בדרך הקלה של הטלת מסים על הציבור במקום לדרוש את הכסף מהאוצר, שנותרו בידו עודפים של כ- 8 מליארד שקלים מתקציב 2005, והוא מכניס לקופתו מדי שנה כ-300 מליוני שקלים מקנסות תעבורה.
 
בניגוד להצהרתו של שר התחבורה כי העשירונים התחתונים לא ישלמו את האגרה מאחר ואין בידיהם רכב, אמר היו”ר כהן כי בדיקת נתוני רשות המסים מוכיחה כי 30% משני העשירונים התחתונים הם בעלי רכב.

שר התחבורה, מאיר שיטרית, ביקש להוסיף הסתייגות שתועלה למליאה לפיה יושאר בהצעת החוק הסעיף המעלה את ביטוח החובה ב-9% כדי לממן את תקציב הרשות. השר שיטרית אמר כי גם הוא לא מתלהב מהטלת מס על הציבור אך זו הדרך היחידה להבטיח את עצמאות הרשות. לדבריו, בהצעת החוק אנו מוכרים לאזרח בטיחות תמורת אגרה וכי לא יסכים לשום סיכום אחר עם האוצר.

הוועדה דחתה את הצעתו של השר שיטרית להעביר את החוק כמו שהוא ולקוות שבכל שנה יעביר האוצר את מלוא תקציב הרשות ולא תדרש הטלת מס בטיחות על הנהגים.