תנועת המשאיות במסוף ניצנה כמעט ונעצרה לחלוטין

מזה מספר ימים שתנועת המשאיות, ביבוא וביצוא, במסוף ניצנה נעצרה כמעט לחלוטין. הרקע לכך הוא מחלוקת בין רשות שדות התעופה, מפעילת המסוף, לבין אגף המכס, סביב הדרישה לבנות סככה לבדיקת משאיות באזור סטרילי


00:00 ,04.01.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

מזה מספר ימים שתנועת המשאיות, ביבוא וביצוא, במסוף ניצנה נעצרה כמעט לחלוטין. הרקע לכך הוא מחלוקת בין רשות שדות התעופה, מפעילת המסוף, לבין אגף המכס, סביב הדרישה לבנות סככה לבדיקת משאיות באזור סטרילי. מקורות ציינו כי המכס מצידו, דורש את בניית הסככה מטעמי בטחון ואילו רש"ת מצידה מסרבת לספוג באופן מלא את עלות בנית הסככה.
 
עפ"י מקורות, נכון להיום, תקועות במסוף כ- 45 משאיות ביבוא וכ- 10 משאיות ביצוא. אנשי המכס במסוף בודקים משאית אחר משאית, מה שמאט, וכמעט עוצר לחלוטין את התנועה.
 
דב לאוטמן, מנכ"ל דלתא, הביע מחאה חריפה בנושא לגבי אופיר, מנהל רש"ת ולהנהלת אגף המכס. מיקי פנקס, מנהל הלוגיסטיקה של מפעלי נייר חדרה, שהיא אחת היצואניות הגדולות למצרים עם יצוא שנתי של 3-4 מליוני דולר סחורות, אישר את הפרטים וציין כי נכון להיום תקועות במסוף כ- 5 משאיות שלהם.
 
אילן אוהד, האחראי על המעברים היבשתיים באגף המכס, התייחס לדברים. לדבריו, המכס הונחה על ידי גורמי הבטחון לוודא שהבדיקה תהיה ממודרת ולכן לצורך כך, יש לבנות סככת בידוק באזור סטרילי. הוא ציין כי באופן עקרוני, עפ"י הנחיית גורמי הבטחון, הבדיקה חייבת להיות ממודרת ומאחר וזה לא מתבצע, הרי שהמסוף היה אמור להיסגר באופן מוחלט עד ליישום ההנחיה. "אנו הולכים בין הטיפות ומנסים, עד כמה שניתן מצידנו, שהיבואנים והיצואנים לא יפגעו". הוא ציין שככל הידוע לו, הבוקר ניתנה הנחייה ברש"ת להקים את סככת הבידוק, איש מקצוע מטעמם נשלח אל המסוף בכדי לעמוד מקרוב על תחילת ההקמה וכי, להערכתו, הענין יכול להסתיים תוך עשרה ימים.
 
פליקס פניאס, האחראי על מעברים יבשתיים בחברת השילוח טרנסכלל, הביע דאגה עמוקה מהמצב. לדבריו, על כל המתנת לילה של משאיות בצד המצרי נגבית עלות של $300 ואתמול הם הצליחו לשחרר משאיות שהמתינו בצד המצרי 8-10 ימים. "הלקוחות לא אמורים לסבול בגלל בעיות ביורוקרטיה שבין המכס ורשות שדות התעופה. לא ייתכן שימתינו במסוף עשרות משאיות משני עברי הגבול. אנו קוראים, כבר מספר ימים ללקוחות שלא להביא את הסחורות שלהם אל המסוף".
 
פניאס ציין כי המצרים מצידם, לא מבינים את המחלוקות בצד הישראלי, ומפרשים זאת בכך שישראל מקשה מסיבות שונות על מעבר הסחורות מ/אל מצרים, וזה עוד עלול ליצור תקרית דיפלומטית.
 
דובר רשות שדות התעופה מסר כי הנושא בבדיקה והם ימסרו תגובה מלאה בקרוב.