תכנון לקוי וחריגות של 64% בקו הרכבת לירושלים

קו הרכבת המשודרג מבית שמש לירושלים שנחנך באפריל 2005 בשמחה גדולה בוצע ללא בדיקת כדאיות כלכלית נאותה; התכנון היה לקוי והחריגות בתקציב הפרויקט היו גדולות מאוד - במקום תקציב של 330 מיליון שקל עלה שדרוג הקו יותר מ-540 מיליון שקל, חריגה של 64%.


00:00 ,09.05.2005 מאת: מערכת פורט2פורט
קו הרכבת המשודרג מבית שמש לירושלים שנחנך באפריל 2005 בשמחה גדולה בוצע ללא בדיקת כדאיות כלכלית נאותה; התכנון היה לקוי והחריגות בתקציב הפרויקט היו גדולות מאוד - במקום תקציב של 330 מיליון שקל עלה שדרוג הקו יותר מ-540 מיליון שקל, חריגה של 64%. דו"ח המבקר שנכתב לפני יותר מחודש ציין חריגה של כ-50% מהתקציב, אבל מאז החריגה צמחה ב-40 מיליון שקלים נוספים.

קו הרכבת לירושלים דרך בית שמש נחנך עוד במאה ה-19 על ידי הטורקים. הנסיעה בקו הופסקה בשנת 98' בשל מצבה הירוד של המסילה. בין השנים 1992 ל-2001 נבחנו שלוש חלופות לקו לירושלים.

הראשונה היתה הקו המהיר לירושלים דרך שער הגיא, בו זמן הנסיעה המתוכנן הוא 28 דקות וכדאיותו הכלכלית גבוהה, אך יידרש זמן רב להקמתו והפעלתו. חלופה שנייה שנבחנה היתה להכפיל את הקו הקיים וחלופה שלישית היתה שדרוג הקו הקיים. חלופה זו נמצאה גבולית מבחינת הכדאיות הכלכלית וברמת שירות נמוכה אך המהירה ביותר לביצוע.

על פי דוח המבקר, באוגוסט 2001 הוחלט בדיון אצל ראש הממשלה, אריאל שרון, לקדם את החלופה המהירה במקביל לביצוע חלופת השדרוג. בדו"ח המבקר נטען, כי הנתונים שהוצגו בדיון היו אופטימיים ומוטים כלפי מטה ביחס לנתונים אחרים שהיו בידי רכבת ישראל באותה עת. מנכ"ל הרכבת בעת קבלת ההחלטה היה עמוס עוזאני. באותה תקופה היתה הרכבת יחידת סמך של רשות הנמלים והרכבות שבמשרד התחבורה.


"התקבלה החלטה לקדם את שתי החלופות במקביל, בלי בדיקה כלכלית של ההשקעה בשתי החלופות בעת ובעונה אחת, ותוך הסתמכות על נתונים מוטים כלפי מטה של משך העבודות הצפוי ועל אומדן לא שלם של ההוצאות. כמו כן הוצגו נתונים מוטים כלפי מטה של זמן הנסיעה הצפוי", נכתב בדו"ח. המבקר כותב עוד בדו"ח כי נקודת האיזון הכלכלית של הקו המשודרג נקבעה לשנת 2014, למרות שהקו המהיר שכמעט שייתר את הקו המשודרג יחל לפעול מספר שנים קודם לכן, על פי הערכות בשנת 2009.

עוד עולה מדו"ח מבקר המדינה, כי רכבת ישראל בחרה במתכנן לפרויקט את חברת דקר שהגישה הצעה לתכנון הפרויקט בעלות של 780 אלף שקל, הנמוכה ב-60% מאומדן הרכבת. זאת לעומת ההצעה השנייה של חברת גרוסמן-איתן מהנדסים, בעלות של 2.8 מיליון שקל, כ-40% מעל אומדן הרכבת.


"בסופו של דבר שולמו למתכנן 6.9 מיליון שקל, פי שלושה וחצי מאומדן הרכבת", קובע המבקר. "מספר השינויים נבע מכך שהרכבת התחילה את הפרויקט ללא הכנה מספקת, בלי ללמוד את השטח".