תגובת רש"ת לסוכני המכס: ייקור העמלות בא לאחר תקופה ארוכה שעמלות אלו לא עודכנו

עודד אזולאי, אחראי תפעול מסופים ברש"ת, מוסיף כי החל מיולי 2007 התשלום הממוצע לזכיין השינוע למשאית ירד מ-339 שקל ל-191 שקל – חיסכון של 148 שקל למשאית. הנהנה מייקור עמלת הדלפק הינו זכיין הבנק של רש"ת


00:00 ,05.03.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

עודד אזולאי, אחראי תפעול מסופים ברש"ת, מוסיף כי החל מיולי 2007 התשלום הממוצע לזכיין השינוע למשאית ירד מ-339 שקל ל-191 שקל – חיסכון של 148 שקל למשאית. הנהנה מייקור עמלת הדלפק הינו זכיין הבנק של רש"ת
 
עודד אזולאי, אחראי תפעול מטה מסופים ברש"ת, מסר בתגובה לידיעה שפורסמה אתמול ב-port2portכי  "ראשית עלי להבהיר כי ייקור העמלות בא לאחר תקופה ארוכה שעמלות אלו לא עודכנו כמו גם כי התעריפים כולם אושרו במוסדות הרשות.
 
"יודגש כי בסוף חודש יוני 2006 הוחלף זכיין מסוף המטענים בנהר הירדן. טרם החלפת הזכיין (מנתוני חודש יוני) עולה כי התשלום הממוצע לזכיין השינוע למשאית עמד על 339 שקלים, עם החלפת הזכיין (מנתוני חודש יולי) עולה כי התשלום הממוצע לזכיין השינוע למשאית עמד על 191 שקלים. כלומר חיסכון של 148 שקלים למשאית", מוסיף אזולאי.
 
כאמור, סוכני המכס במעבר הירדן זעמו לגלות באחרונה כי רשות שדות התעופה הודיעה למשתמשי מעבר הירדן על העלאה חדה בתעריף עמלת הדלפק למכירת אגרות מעבר. העמלה עבור קניית אגרת מעבר עמדה עד כה בשיעור 9.4 שקלים ועל פי מכתבו של אחראי מטענים נהר הירדן, החל מ-1 במרץ תעמוד העמלה על 15 שקלים – העלאה של 59% במחיר העמלה.

יש לציין כי מכתבו של האחראי על כוונת עדכון העמלה יצא ב-27 בפברואר – יום אחד בלבד לפני הכוונה להעלות את העמלה.
 
למערכת port2port זרמו פניות רבות של חברות שילוח זועמות אשר מחו בתוקף על כוונת רש"ת והעלו מספר טענות מטרידות. לדברי אחד מסוכני המכס, אין להם טענות על אגרות המעבר אלא על עמלת הבנק אשר מוכר למשתמשים את אגרות המעבר. לטענתו, הזכיין של רש"ת, אשר נבחר ללא מכרז, נוהג לחייב את המשתמש בעמלה עבור כל עמלות המעבר שהוא רוכש – למרות שסוכן המכס משלם עבורן בתשלום אחד. כלומר, על רכישת 100 אגרות מעבר בתשלום אחד, מחייב זכיין רש"ת בתשלום המלא עבור אגרות המעבר ואליהן מתווספת העמלה עבור 100 אגרות – למרות שאגרות המעבר נרכשו בתשלום אחד. "דבר כזה אפילו לא עושים בבנק" טוען סוכן המכס.
 
סוכני המכס רבים הביעו תמיהה נוכח העובדה שעליהם לקנות את האגרות דווקא אצל זכיין הכספים של רש"ת ולא בכל בנק אחר. לטענתם, מדובר במונופול אשר מנוצל לרעתם ולראייה - ההודעה הלקונית ובהתראה של יום בלבד – על ההחלטה להעלות את האגרה ב-59% - מסכום של 9.4 שקלים לסכום של 15 שקלים – הפרש של 5.6 שקלים.
 
להערכת מקורות בענף, חישוב פשוט מצביע על כך שאם בחודש הקרוב יעברו במעבר הירדן כ-2,000 משאיות, הרי שייגבה מהמשתמשים סכום נוסף המגיע ל-11,200 שקל – עבור עמלת דלפק בלבד, ואשר מגיעים לכיסו של זכיין הבנק של הרש"ת.