תביעה לבטל את המכרז לתכנון מסוף קרני

ארגון המהנדסים והאדריכלים העצמאיים תובע ממנכ"ל ממשרד התחבורה אריה בר, לפעול לביטול המכרז שפרסמה רשות שדות התעופה לתכנון מסוף קרני, משום שהתנאי העיקרי לזכייה במכרז הוא המחיר הנמוך; רש"ת בתגובה: אנו רשאים לבחור המתכנן אשר הצעתו הכספית הינה הנמוכה ביותר


00:00 ,08.01.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

ארגון המהנדסים והאדריכלים העצמאיים תובע ממנכ"ל ממשרד התחבורה אריה בר, לפעול לביטול המכרז שפרסמה רשות שדות התעופה לתכנון מסוף קרני, משום שהתנאי העיקרי לזכייה במכרז הוא המחיר הנמוך; רשות שדות התעופה בתגובה: מבין המתכננים אשר נמצאו ראויים לביצוע העבודה אנו רשאים לבחור המתכנן אשר הצעתו הכספית הינה הנמוכה ביותר.

תנאי זה, אומרים בארגון המהנדסים והאדריכלים העצמאיים, עומד בניגוד מוחלט לעמדת שר התחבורה, מאיר שיטרית שהודיע כי לא תהיה תחרות במסירת עבודות תכנון על בסיס של מחיר, על ידי הגופים בממשלה הכפופים למשרד התחבורה.

המהנדס אלדד ספיבק, יו"ר ארגון המהנדסים והאדריכלים אומר כי המכרז שפרסמה רשות שדות התעופה לתכנון מסוף קרני, מתמקד כולו בהצעה הכספית, והזוכה בה הוא זה שהצעתו הכספית תהיה הנמוכה ביותר. להלן ציטוט מתוך תנאי המכרז: "התחרות בהליך זה הינה כספית. מציע אשר יציע את שיעור ההנחה הגבוה ביותר מתחת לתעריף משרד הביטחון למתכנן - הצעתו תהיה הזוכה".

ספיבק אומר כי המכרז, כמות שהוא, נגוע בכל הליקויים והמחדלים שעליהם עמדה "ועדת זיילר" והוועדה הממשלתית ליישום דו"ח זיילר, ועדות שהקימה הממשלה בעקבות אסון אולמי ורסאי. שקבעו במפורש כי יש לבחור במתכננים על פי איכותם וכשירותם לביצוע עבודות תכנון.

ארגון המהנדסים והאדריכלים העצמאיים מזכיר כי ועדת זיילר קבעה כי הנורמות במכרזים לתכנון שבהם מרכיב העלות הוא הקובע, יכול להשליך על בטיחותם של המבנים. הלהט לפרסם מכרז מחיר ללא התייחסות מספקת לאיכות, הניבה אמנם חיסכון של פרוטות משכר טרחת המתכנן - ואולם הורדת הרמה שנתלוותה לחיסכון זה, גרמה לאובדן חיי אדם ולנזקים בהיקפים העולים עליו עשרות מונים.

הארגון דורש שרשות שדות התעופה תוציא מכרז חדש שבו מרכיב האיכות ולא המחיר הנמוך יהיו הבסיס הקובע לזכייה במכרז.

בתגובה, מוסרת רש"ת כי היא דוחה מכל וכל את האמור בפניית ארגון המהנדסים לפיה הינה פועלת בניגוד למסקנות ועדת ויילר. הליך קבלת הצעות לתכנון פיתוח אזורי תמך במסוף קרני, תואם את חוק חובת המכרזים ואת נהלי הרשות. עוד מוסרת רשות שדות התעופה כי היא רשאית לבחור מבין המתכננים אשר נמצאו ראויים לביצוע העבודה את המתכנן אשר הצעתו הכספית הינה הנמוכה ביותר.