שרי התחבורה והאוצר דנו בתכנית התוואי של הרכבת המתוכננת לאילת

השר שטרית פרס בפני שר האוצר את תוכנית התוואי של הרכבת המתוכננת לאילת. בעניין זה נדונו אפשרויות הבינוי השונות, העלויות ומסגרת הביצוע. שטרית הודיע לשר האוצר כי התוכנית הוגשה לות"ל על ידי משרד התחבורה. השר נתניהו הביע תמיכה עקרונית לקידום פרוייקט זה והשניים


00:00 ,29.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט

שר התחבורה מאיר שטרית נועד אמש עם שר האוצר בנימין נתניהו, ודן עמו ועם בכירי משרדיהם בתוכניותיו ודרישותיו התקציביות של  משרד התחבורה.
 
השר שטרית פרס בפני שר האוצר את תוכנית התוואי של הרכבת המתוכננת לאילת. בעניין זה נדונו אפשרויות הבינוי השונות, העלויות ומסגרת הביצוע. שטרית הודיע לשר האוצר כי התוכנית הוגשה לוועדת התשתיות הלאומיות על ידי משרד התחבורה. השר נתניהו הביע תמיכה עקרונית לקידום פרוייקט זה והשניים סיכמו כי יוקם צוות מקצועי המשותף לשני המשרדים לשם גיבוש מסמך הכנה למכרז (R.F.I) ואשר קורא ליזמים להגיש הצעות לביצוע.
 
כזכור, כבר במהלך חודש מאי השנה, אישר משרד האוצר באופן עקרוני את הפרוייקט, בהסתמך על בדיקת כדאיות לפרוייקט שביצעה עבורו חברת Mercator TransportaionGroup האמריקאית. מטרתו של פרוייקט קו הרכבת לאילת היא ליצור גשר יבשתי מים סוף לים התיכון, ומערכת הובלה רכבתית מנמל אילת לפנים הארץ. במסגרת אותו "גשר יבשתי", יתבצע חיבור מסילתי בין נמלי ים סוף לים התיכון (נמל אשדוד) לצורך הובלת מטענים בדרכם ממזרח אסיה לישראל ולאירופה וחזרה. בנוסף, הפרוייקט יאפשר הובלת מטענים מנמל אילת ליעדים שונים בתוך ישראל באמצעות רכבת וכן אפשרות לשת"פ עם ירדן, עם פוטנציאל למיזם כלכלי משותף עם ממלכת ירדן בדבר שינוע סחורות מנמל עקבה לנמל אשדוד.

עפ"י האוצר, הרי שרכבת מטענים שתקושר עד אילת תיצור חלופה יבשתית לתעלת סואץ, היא תשפר את יכולת היבוא והיצוא בין המשק הישראלי למזרח הרחוק, היא תוסיף לפיתוח הכלכלי של הנגב והערבה באמצעות שיפור בנגישות והובלה והיא תאפשר מעבר מהובלה במשאיות לרכבת.

קו הרכבת לאילת ישמש בנוסף גם להסעת נוסעים, אם כי לא בשלב הראשון של הפרוייקט. עפ"י הערכות האוצר הרי שרכבת נוסעים לאילת תפתח את מטרופולין אילת על ידי גידול בהיקף התיירות, שיפור הנגישות וגידול אוכלוסייה. בנוסף, תתרום רכבת נוסעים לאילת בפיתוח הנגב והערבה ע"י מיזמי תיירות, פיזור האוכלוסייה, פיתוח כלכלי, היא תוסיף לבטיחות ואיכות הסביבה, היא תשפיע באופן חיובי על תעסוקה, היא תפתח את מטרופולין באר שבע ולבסוף, היא תוסיף לפיתוח התיירותי באזור ים המלח ע"י שיפור הנגישות.

בפגישתם אתמול, של השרים שטרית ונתניהו, דנו השנים גם בפרוייקטים נוספים. שר התחבורה פירט את התקדמות הבניה בכביש חוצה ישראל ועדכן את שר האוצר כי החליט לתקצב את הסכום הדרוש לתכנון כל קטעי הכביש מקצה לקצה (עד נהריה והשלוחה לטבריה ועד דימונה). שר האוצר הסכים כי לצד ההתקדמות בבניית הכביש עצמו יש נחיצות להתקדם בבניית כבישי הרוחב השונים אשר יוליכו אל הכביש וממנו.
 
בנוסף, שר התחבורה העלה בפני שר האוצר את דרישתו להוריד את המיסוי על ניידות משטרת התנועה, כאשר הושם דגש על תרומתן להפחתת תאונות הדרכים ובדרך זו לחיסכות כלכלי משמעותי. שר האוצר הודיע לשר שטרית כי יבחנו האפשרויות התקציביות לאפשר מתן מענה לבקשה זו.