שר התחבורה: רפורמה בענף הרכב לייבוא מקביל בתוך 6 חודשים

שר התחבורה: פתיחת ענף הרכב לייבוא מקביל תחסוך לציבור בין 500 מיליון שקל ל-1.2 מיליארד שקל בשנה. בנוסף לכך תקטין את היקף התאונות ותצמצם את רמת זיהום האוויר


00:00 ,26.05.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

שר התחבורה: פתיחת ענף הרכב לייבוא מקביל תחסוך לציבור בין 500 מיליון שקל ל-1.2 מיליארד שקל בשנה. בנוסף לכך תקטין את היקף התאונות ותצמצם את רמת זיהום האוויר
 
שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כ"ץ, הנחה את אנשי משרדו להיערך ליישום הרפורמה לפתיחת ענף הרכב לייבוא מקביל בתוך 6 חודשים וזאת בהתאם להחלטת הממשלה שהתקבלה במסגרת חוק ההסדרים והתוכנית הכללית החדשה.
 
בשנת 2002 החליטה הממשלה לבטל את החיוב ליבואן בלעדי לכל יצרן רכב ואפשרה ייבוא של כלי רכב המיוצרים על ידי אותו יצרן על ידי יותר מיבואן אחד. עם זאת, לא בוטל הקשר המחייב בין יצרן הרכב בארץ המוצא לבין היבואן.
 
קשר זה הותיר את פתיחת הענף לתחרות בידי יצרני הרכב והיבואנים הקיימים ולא הוביל לפתיחת השוק לתחרות. לפני כשנה אומצו המלצות ועדה בינמשרדית שקבעה כי יש לנתק את קשר בין יצרן כלי הרכב לבין היבואן.
 
בהתאם להמלצות הוועדה פועל כיום משרד התחבורה לתקן את צו הפיקוח על מצרכים ושירותים כך שיוסרו החסמים העיקריים לייבוא מקביל של כלי רכב ובראשם הקשר המחייב בין יצרן הרכב לבין היבואן.
 
בהתאם להחלטה שהתקבלה יופחתו בין השאר חסמי כניסה קיימים למינימום הנדרש, במטרה לאפשר את כניסתם של יבואני רכב נוספים לענף. כמו כן תבוטל החובה בקיומו של אולם תצוגה מרכזי ויופחתו הדרישות הקיימות מיבואן רכב המצוי בקשר עם יצרן הרכב.
 
מדיניות משרד התחבורה התואמת את התקינה האירופאית מתירה כיום יבוא כלי רכב מכל ארצות העולם למעט כלי רכב המיוצרים במדינות נפט"א שניתן לייבאם גם על פי התקינה הפדריאלית של ארצות הברית כתקינה משנית. בימים אלה צפוי  מהנדס רכב ראשי במשרד התחבורה להיפגש עם נציגי מעבדות בחו"ל כדי ללמוד על האפשרויות הקיימות להוכחת עמידותם של כלי הרכב בדרישות התקינה הפדראלית של ארה"ב ותנאי הארץ וקבלת תיעוד מתאים לכך.
 
על פי התקנות החדשות, יבואן רכב יוכל  להיות כל מי שבידו הסכם עם יצרן הרכב או עם מפיץ מורשה, המצוי בקשר עם יצרן הרכב וכך יתאפשר ליבואנים נוספים להתקשר עם גורמים שונים המפיצים את הרכב ברחבי העולם, וימנע מצב שבו ייבוא רכב מסוג מסויים לישראל יהיה בידי יבואן אחד בלבד.
 
השר כ"ץ מסר כי על פי ההערכות פתיחת ענף הרכב לייבוא מקביל תחסוך לציבור בין 500 מיליון ל- 1.2 מליארד שקל בשנה. חסכון זה נובע מהצמצום הצפוי ברווחי היבואנים השונים. בנוסף לכך צפוייה ירידת מחירים של כלי הרכב והגדלת ההיצע של כלי רכב חדשים שיורידו את הגיל הממוצע של כלי הרכב. תועלות אלה צפויית להקטין את היקף תאונות הדרכים ולצמצם את רמת זהום האוויר של כלי הרכב.