שר התחבורה: החל מאפריל 2007 יותאמו רשיונות הרכב והנהיגה בישראל לתקינה האירופית

התאמת דרגות רשיונות הרכב והנהיגה בישראל לתקינה האירופית תאפשר בין השאר יבוא של כלי רכב, ללא צורך בשינויים והתאמות ותרחיב את מספר המדינות בעולם המכירות ברשיון הנהיגה הלאומי של ישראל. דרגות רשיון הנהיגה יותאמו לארבע קבוצות כפי שקיים במרבית מדינות אירופה


00:00 ,06.12.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

התאמת דרגות רשיונות הרכב והנהיגה בישראל לתקינה האירופית תאפשר בין השאר יבוא של כלי רכב, ללא צורך בשינויים והתאמות ותרחיב את מספר המדינות בעולם המכירות ברשיון הנהיגה הלאומי של ישראל. דרגות רשיון הנהיגה יותאמו לארבע קבוצות כפי שקיים במרבית מדינות אירופה
 
החל מ-1 באפריל 2007 יותאמו דרגות רשיונות הרכב והנהיגה בישראל לדרגות הנהוגות באירופה, כך הודיע  שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז.
 
שר התחבורה ציין כי התאמת דרגות רשיונות הרכב והנהיגה בישראל לתקינה האירופית תאפשר בין השאר יבוא של כלי רכב, ללא צורך בשינויים והתאמות ותרחיב את מספר המדינות בעולם המכירות ברשיון הנהיגה הלאומי של ישראל. כמו כן היא תאפשר לקבל מידע ברור ופשוט על סוגי הרכב ודרגות הרשיון של כלי הרכב.
 
מופז ציין כי אימוץ התקינה האירופאית תביא בנוסף לשיפור בבטיחות כלי הרכב ובתחזוקת התשתיות ואף תאפשר להוזיל את מחירי המשאיות שכן הן לא ידרשו לבצע את ההתאמות הנדרשות לצורך מתן אישורי יבוא. "מדובר במהפכה שתעמיד את ישראל בשורה אחת עם המתקדמות שבמדינות אירופה בכל הנגוע לרשיונות נהיגה ורכב", הוסיף מופז.
 
על פי תוכנית משרד התחבורה, יותאמו דרגות רשיון הנהיגה לארבע קבוצות כפי שקיים במרבית מדינות אירופה; דרגה Aלאופנועים, דרגה Bלרכב עד 3.5 טון ועד 8 מושבים, דרגה Cלרכב משא עד 12 טון ודרגה Dלהסעת נוסעים (אוטובוסים ומוניות). כל קבוצה מחולקת לדרגות משנה לפי משקל כולל מותר או מספר נוסעים מורשה.
 
דרגות רשיונות הנהיגה הנהוגות כיום בישראל שונות מאלה הנהוגות באירופה. כך למשל, רשיון לרכב פרטי מגיע בישראל עד למשקל של עד 4 טון בעוד שבאירופה הוא עד 3.5 טון. רשיון נהיגה למשאית ניתן בישראל למשאית שמשקלה הכולל מגיע עד 15 טון ואילו באירופה הוא ניתן עד משקל של 12 טון בלבד. בנוסף קיימות בישראל דרגות רשיון ייחודיות כגון היתר לאוטובוס זעיר עד 15 נוסעים ורשיון נהיגה לאוטובוס עד 4 טון.
 
על פי הרפורמה יותאמו רשיונות הרכב לארבע קבוצות כנהוג באירופה; M– הסעת נוסעים, Nמסחרי, Oגרורים ו- Lאופנועים. לכל קבוצה קיימת חלוקה פנימית לפי סוג וגודל הרכב.
 
כמו כן הותאמו סוגי רשיונות הרכב לדרגות רשיונות הנהיגה, כך למשל רכב מסחרי (N) שמשקלו עד 3.5 טון, מתאים לדרגת רשיון B, רכב מסחרי בינוני שמשקלו עד 12 טון מתאים לדרגת רשיון גבוהה יותר. בכל רשיון רכב תירשם דרגת רשיון הנהיגה המינימלית המתאימה לו.
 
יצוין כי משרד התחבורה קבע תקופת מעבר של שנה וחצי במהלכה יוכלו הנהגים להמשיך ולנהוג בכלי הרכב שברשותם, בהתאם לרשיונות הנהיגה שהוחזקו על ידם, זאת במטרה למנוע פגיעה אפשרית בבעלי הרכב. 
 
בתום תקופת המעבר מי שהחזיק ברשיון לרכב פרטי (עד 4 טון) ורכב משא (עד 15 טון) ביום מועד כניסת התקנות לתוקפן, יורשה להמשיך ולנהוג בכלי רכב אלה בהתאם למצוין ברשיון הנהיגה, זאת על פי היתר מיוחד שינתן על ידי אגף הרישוי.
 
יצוין כי בחודש אוקטובר 2005 הותאמו גם המידות והמשקלים של המשאיות בישראל לאלה הנהוגים באירופה.