שמחון דורש מהממשלה להגיש בתוך חודש פתרונות לבעיית מעבר הגבול נהר הירדן

יו”ר ועדת הכלכלה, ח”כ שלום שמחון דורש ממשרדי הממשלה להגיש לועדת הכלכלה בתוך חודש תכניות לפתרון בעיית העומס במעבר הגבול נהר הירדן, והצעות לקביעת המעבר כגבול בינלאומי.


00:00 ,29.06.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
ועדת הכלכלה תסייר במעבר הגבול בעוד כחודש

יו”ר ועדת הכלכלה, ח”כ שלום שמחון דורש ממשרדי הממשלה להגיש לועדת הכלכלה בתוך חודש תכניות לפתרון בעיית העומס במעבר הגבול נהר הירדן, והצעות לקביעת המעבר כגבול בינלאומי. בנוסף התבקשו גם איגוד לשכות המסחר והתאחדות התעשיינים להעביר הצעותיהם לועדה. שמחון קרא למשרד התחבורה להציע תיקון לתקנות הנוגעות לאחסנת סחורות. שמחון הדגיש כי למעבר הגבול פוטנציאל כלכלי חשוב להתפתחות הסחר באזורנו. ועדת הכלכלה תסייר במעבר הגבול בעוד כחודש.

ועדת הכלכלה דנה בנושא מעבר הגבול נהר הירדן לבקשת נשיא לשכת המסחר והתעשייה ישראל- ירדן, אשר הצביע על כך שהמעבר אינו מסוגל לעמוד בקצב הגידול של מעבר הסחורות, דבר שעלול לפגוע במשתמשים הישראלים והירדנים וכתוצאה מכך לגרום למשבר ביחסי ישראל- ירדן. בנוסף, על רקע ההחמרה במצב הבטחוני צפויות הנחיות בטחוניות חדשות, אשר יכבידו עוד יותר על הפעילות במעבר הגבול.

ישי שורק, מנכ”ל לשכת המסחר והתעשייה ישראל ירדן אמר כי סה”כ הסחורות שעברו במעבר מסתכמות ב- 150 מיליון דולר ב- 2004, כמות כפולה מהכמות שעברה בשנת 2003. לדבריו יש לראות במעבר הגבול נהר הירדן ובנמל חיפה יחידה אסטרטגית אחת, שכן נמל חיפה הפך נמל ייצוא מרכזי לירדן, המייצאת דרכו שליש מכלל הייצוא שלה לארה”ב. לטענת שורק נדרש שינוי תפישתי וטפול מערכתי משולב כדי להבטיח שהמעבר יעמדו בקצב הסחורות הצפוי. ”אין לי טענות למכס או למנהל מעבר הגבול, לגבי ההתנהלות בעבר, שהתאימה למצב העניינים בשעתו. אולם כשם שחליפה לבר מצווה לא מתאימה לחתונה, עלינו להערך לקראת הצפוי בעתיד, שכן כבר בקיץ הקרוב לא יעמוד המעבר בעומס הסחורות שיעבור בו”, אמר שורק.

יעל שאלתיאל, ראש המועצה האיזורית בקעת בית שאן ביקשה להאריך את תוואי הרכבת שאמור להגיע לבית שאן ב- 2007 עד למעבר נהר הירדן בכדי להפחית את תנועת המשאיות ואת העומס על הכבישים בבקעת בית שאן. שאלתיאל ציינה כי 200 מתושבי האזור עובדים במעבר והיא רואים בו עוגן כלכלי לתושבי המועצה.

קובי זלדמן מאיגוד לשכות המסחר אמר כי המצב הקטסטרופלי מחייב פתרון מיידי ובכללו הקמת מנהלת שתסדיר את כל נושא מעבר הסחורות. משה נחום מהתאחדות התעשיינים הציע לקבוע כי פיתוח המעבר יוגדר כפרוייקט בינלאומי, דבר שיאפשר להסתייע בתקציבים מהבנק העולמי.

אילן ברוך ממשרד החוץ אמר כי יש חשיבות רבה לפיתוח המעבר ולביסוס היחסים הכלכליים שלנו עם ירדן. לדבריו לפני מספר שנים נחתם הסכם עם ירדן באשר לייצוא לארה”ב אך צוואר הבקבוק הוא המעבר. ”הדימוי שיש לישראל בירדן כשותה אסטרטגית בעסקים מושפע מתנאי המעבר בנהר הירדן. אם יתברר כי מתחייבת השקעה נוספת בתשתית- נתייצב מאחורי הקביעה כי מדובר במשימה בעלת עדיפות לאומית.