שלושה קטעי כביש בסיכון גבוה להופעת בולענים בכביש 90

החברה הלאומית לדרכים תשקיע 15 מיליון שקל, בקילוף הכביש והצבת רשתות ברזל להאטת הופעת בולענים באיזורים המסוכנים. בשל מכלול שיקולים תחבורתיים וציבוריים, הומלץ שלא לסגור את הכביש


00:00 ,30.10.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

החברה הלאומית לדרכים תשקיע 15 מיליון שקל, בקילוף הכביש והצבת רשתות ברזל להאטת הופעת בולענים באיזורים המסוכנים. בשל מכלול שיקולים תחבורתיים וציבוריים, הומלץ שלא לסגור את הכביש
 
החברה הלאומית לדרכים, מקדמת פרויקט להאטת הופעתם של בולענים בכביש מס' 90, לצד ים המלח, בשלושה קטעי כביש, הנמצאים בסיכון גבוה. ההחלטה על ביצוע העבודות, התקבלה בעקבות סקר שהסתיים בשבוע שעבר, בו נמדדה מידת הסיכון להופעת בולענים, לאורך יותר מ-100 קילומטרים של כביש. שלושת הקטעים המסוכנים נמצאים באיזור נחל דרגות (קטע של 600 מטרים בק"מ ה-257), בקירבת חוף מינרל (200 מטרים, בין הק"מ ה-254 ל-255) ובשפך נחל ערוגות (1000 מטרים באזור הק"מ ה-243).
 
"אמצעי המעקב אינם נותנים מידע בוודאות מוחלטת, אלא מקנים אינדיקציה למידת הסכנה", מסביר מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים אלכס ויז'ניצר, "החברה שקלה את האפשרות של המלצה על סגירת הכביש, בשל הסכנה. אולם למרות שסגירת הכביש היא לכאורה, פתרון מיידי וקל, הוחלט שלא לעשות זאת, בהתחשב בשיקולים המשקיים, התחבורתיים והציבוריים של חשיבות הכביש – ביחס לסכנה.
 
"ההחלטה על סגירת הכביש נמצאת בסמכות המפקח על התעבורה. לבקשת שר התחבורה והבטיחות בדרכים שאול מופז, הוחלט על מציאת פתרון מיידי, בכדי להערך מראש לסיכון של פגיעה בכביש. מבחינה הנדסית, החברה אמורה לבנות מודל הנדסי מיוחד לטיפול בבעיה, אולם בשל החשש המיידי, החלטנו לאמץ את המודל שהופעל בהצלחה לפני ארבעה שנים באיזור עין גדי. יש לנו נסיון מוצלח וזוהי הדרך הקצרה ליישום פתרון, בהתחשב ברצון למזער את הפגיעה בנהגים".
 
מנהל האגף למחקר ופיתוח בחברה הלאומית לדרכים שמעון נסיכי, מסביר כי החברה הלאומית לדרכים, כמדיניות, אינה ממתינה להופעת בולענים, בכדי לטפל בתופעה, כאשר היא נוגעת לתחום הכביש. "לטיפול בבולענים אחראיות רשויות שונות, מקומיות וממשלתיות, המגלגלות ביניהן את האחריות ומתחמקות מקבלת החלטות", אומר נסיכי, "החברה, הרואה עצמה אחראית לתחום הכביש, מבצעת מדידות, סקרים ובדיקות באופן שוטף, בכדי לאתר מראש, את המקומות בהם קיימת סכנה להיווצרות בולען.
 
"הפתרון המוצע, כולל ביסוס המקטין את הסיכון, היות ו"התנהגות" בולען אופיינית, מתחילה מהיווצרות פתח של עשרות סנטימטרים עד שניים-שלושה מטרים, הגדל בקצב משתנה. הביסוס כולל הצבת רשת חזקה במיוחד במיסעת הכביש, המאיטה את היווצרות הבולען. תהליך הטיפול בכביש ייארך חודשים, במהלכם תדרש הקמת כבישים עוקפים, קילוף השכבות הקיימות ויצירת הביסוס. בתקופה זו, תמשיך החברה במעקב, באמצעים סיסמולוגיים. היקף ההשקעה בטיפול בסכנה הידועה, מוערך בסכום של כ-15 מיליון שקל".