שטרית הגיש לאישור ועדת הכלכלה רפורמה ברשיונות הנהיגה והרכב בישראל

דרגות רשיונות הנהיגה הנהוגות כיום בישראל שונות מאלה הנהוגות באירופה, כך למשל רשיון נהיגה למשאית ניתן בישראל למשאית שמשקלה הכולל מגיע עד 15 טון ואילו באירופה הוא ניתן עד משקל של 12 טון בלבד


00:00 ,20.10.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
שר התחבורה: אימוץ התקינה יעמיד את ישראל עם המתקדמות שבמדינות אירופה

שר התחבורה, מאיר שטרית הגיש אתמול לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת את תוכנית משרדו להתאים את דרגות רשיונות הנהיגה והרכב בישראל לדרגות הנהוגות באירופה.

שר התחבורה ציין כי אימוץ התקינה האירופאית של רשיונות נהיגה ורכב תאפשר, בין השאר יבוא של כלי רכב ללא צורך בשינויים והתאמות ותרחיב את מספר המדינות בעולם, המכירות ברשיון הנהיגה הלאומי של ישראל. כמו כן היא תאפשר לקבל מידע ברור ופשוט על סוגי הרכב ודרגת הרשיון של כלי הרכב.

על פי תוכנית משרד התחבורה, יותאמו דרגות רשיון הנהיגה לארבע קבוצות כפי שקיים במרבית מדינות אירופה ;דרגה A לאופנועים, דרגה B לרכב עד 3.5 טון ועד 8 נוסעים, דרגה C לרכב מסחרי ודרגה D להסעת נוסעים. כל קבוצה מחולקת לדרגות משנה לפי משקל כולל מותר או מספר נוסעים מורשה.

דרגות רשיונות הנהיגה הנהוגות כיום בישראל שונות מאלה הנהוגות באירופה, כך למשל רשיון לרכב פרטי מגיע בישראל עד למשקל של עד 4 טון בעוד שבאירופה הוא עד 3.5 טון. רשיון נהיגה למשאית ניתן בישראל למשאית שמשקלה הכולל מגיע עד 15 טון ואילו באירופה הוא ניתן עד משקל של 12 טון בלבד. בנוסף קיימות בישראל דרגות רשיון ייחודיות כגון היתר לאוטובוס זעיר עד 15 נוסעים ורשיון נהיגה לאוטובוס עד 4 טון.

על פי הרפורמה יותאמו רשיונות הרכב לארבע קבוצות כנהוג באירופה; M - הסעת נוסעים, N מסחרי, O גרורים ו L - אופנועים. לכל קבוצה קיימת חלוקה פנימית לפי סוג וגודל הרכב.

כמו כן הותאמו סוגי רשיונות הרכב לדרגות רשיונות הנהיגה, כך למשל רכב מסחרי (N) שמשקלו עד 3.5 טון מתאים לדרגת רשיון B, רכב מסחרי בינוני שמשקלו עד 12 טון מתאים לדרגת רשיון גבוהה יותר. בכל רשיון רכב תרשם דרגת רשיון הנהיגה המינימלית המתאימה לו.

בנוסף לכך יותאמו בהדרגה גם המידות והמשקלים של המשאיות בישראל לאלה הנהוגים באירופה. המשקלים המותרים של משאיות, הנהוגים כיום בישראל גבוהים באופן משמעותי מן הנהוג בעולם דבר הגורם לשחיקת תשתיות ולסיכונים בטיחותיים, כמו למשל הגדלת מרחקי הבלימה של המשאיות.

שטרית ציין כי אימוץ התקינה האירופאית תביא בנוסף לשיפור בבטיחות כלי הרכב ובתחזוקת התשתיות ואף תאפשר להוזיל את מחירי המשאיות שכן הן לא ידרשו לבצע את התאמות הנדרשות לצורך מתן אישורי יבוא. " מדובר במהפכה שתעמיד את ישראל בשורה אחת עם המתקדמות שבמדינות אירופה בכל הנגוע לרשיונות נהיגה ורכב "הוסיף שטרית.